بازدید این صفحه: 1142
فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز ,فواید سکوت کردن برای مغز,راهکارهای کاهش استرس و تنش,بازیابی توان مغذی با سکوت کردن,نحوه فعال شدن شبکه پیش فرض مغز,سکوت

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

 

با توسعه ی زندگی شهری و زیاد شدن انواع صداها در حیط های داخل و خارج از خانه اکثر مردم به دنبال سکوت می باشند تا به آرامشی هرجند نسبی برسند.بر این اساس است که رژیم سکوت ۱۰ دقیقه ای صبحگاهی یا برنامه سکوت ۱۰ روزه ، به وجود آمده اند .

اما جالب آنجاست که بدانید سکوت چه فواید بی شماری برای مغز انسان دارد و در مطلب پیش رو فوایدی چند از سکوت کردن را برایتان گردآورده ایم .

کاهش استرس و تنش با سکوت کردن

بر طبق آخرین پژوهش ها  آلودگی صوتی، عامل فشارخون بالا و حمله قلبی می باشد و سبب کاهش شنوایی و افت سلامت عمومی در بدن می گردد. صداهای بلند با تحرک بخش آمیگدال مغز که نقش درک احساسات را برعهده دارد، سبب افزایش استرس و تولید هورمون کورتیزول می گردند.
گفتنی است که سکوت دارای آثار مخالف آلودگی صوتی می باشد و تنش را از مغز و بدن دور می نماید .
توجه داشته باشید که دو دقیقه سکوت بیش از گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، سبب از بین رفتن تنش و آرامش می گردد.

بازیابی توان مغذی با سکوت کردن

امروزه با توجه به شرایط محیطی دائما اطلاعات حسی به مغز ارسال می گردند و فرآیند تصمیم گیری، حل مشکل و کنترل امور روزمره، قسمت عمده ای از مغز را درگیر می نماید. با اجرای مکرر این فرآیندها، توجه و توان مغزی ما کم میشود و احتمالا در هنگام تمرکز، حل مساله و ارایه ایده های جدید، با مشکل روبرو می شویم. هنگامی که از محرک های صوتی رها میشویم ، مغز فرصتی برای بازسازی و بازیابی توان خود کسب میکند .

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

فعال شدن شبکه پیش فرض مغز هنگام سکوت کردن 

زمانی که به تمرکز یا مدیتیشن مشغول میشویم، شبکه پیش فرض مغز فعال می گردد. شبکه پیش فرض مغز در واقع شبکه ای از بخش های مختلف مغز می باشد که با یکدیگر تعامل دارند و فعالیت آن ها به شدت با یکدیگر مرتبط است. این شبکه زمانی بیشترین فعالیت را دارد که شخص به دنیای خارج توجهی نداشته باشد. این حالت مغزی امکان درک کامل تجارب، همدردی با سایرین، خلاقیت هرچه بیشتر و بهبود وضعیت روحی و روانی را فراهم می نماید .

بازسازی سلول های مغز هنگام سکوت

جالب است بدانید دو ساعت سکوت روزانه منجر به شکل گیری سلول های جدید در هیپوکامپ میگردد. این قسمت از مغز مسئولیت یادگیری، حافظه و کنترل احساسات را برعهده دارد.

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

فواید حیرت انگیز سکوت کردن برای مغز

منبع : ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *