بازدید این صفحه: 597
هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب ,میزان سلول های اندوتلیال در تومورهای کلیه,مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها,اصلی ترین عوامل خطر دیابت نوع 2, پروتئین VEGF

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

 

پژوهش های دانشمندان حاکی از ان است که یکی از عوارض جانبی آپنه خواب حالتی به نام هیپوکسی نام دارد که با سرطان  ارتباط دارد .

آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب می گویند که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه می باشد . این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان به وسیله زبان می باشد و اصولا چند ثانیه  طول می کشد . این اختلال بعد از ۵۰ سالگی بیشتر مشاهده می شود وهنگامی خطرناک می گردد که بیشتر از ۱۰ ثانیه طول بکشد.

پژوهش هایی که اخیرا در کلینیک بارسلونا در اسپانیا انجام گرفته نشان می دهد یکی از عوارض آپنه خواب، هیپوکسی است . هیپوکسی وضعیتی می باشد که در آن بعضی از ارگان های بدن دچار کمبود اکسیژن می گردند. پژوهشگران احتمال می دهند که این حالت با سرطان  ارتباط دارد .

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

این پژوهش با بررسی ۲۴ موش آزمایشگاهی نشان می دهد هنگامی که موش ها در معرض ابتلا به هیپوکسی قرار می گیرند، میزان سلول های اندوتلیال در تومورهای کلیه بالا می رود . این سلول ها نقش بسیار مهمی در توسعه رگ های خونی حامل اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بدن ایفا می نماید .

ادامه تحقیقات نشان می دهد هیپوکسی میزان پروتئینی که در بیان بسیاری ژن ها نقش دارد را نیز افزایش می دهد. این پروتئین VEGF نامیده میشود . مختصرا  می توان عنوان کرد هیپوکسی دسترسی تومور به مواد غذایی را بالا می برد  و تومور از این طریق رشد و توسعه می یابد.
مطالعات گذشته حاکی از آن است که آپنه خواب موجب بالا رفتن  فشارخون و به تبع آن، افزایش سکته مغزی و حمله قلبی می گردد.
طبق 

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حدود ۱۸ میلیون آمریکایی به آپنه خواب مبتلا هستند و حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی خواب ضعیف و ناکافی دارند. خواب ناکافی یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل خطر دیابت نوع ۲ می باشد .

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

هیپوکسی یکی از عوارض آپنه خواب

منبع : ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *