بازدید این صفحه: 768
لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی ,علت ابتلابه عفونت دندان,علت ابتلابه خونریزی لثه,پیوره چیست,درمان خونریزی لثه,درمان عفونت لثه,لق شدن دندان در بزرگسالی

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

لق شدن دندان یا تحلیل لثه، بیماری است که با کاهش بافت اطراف دندان بروز می‌کند و باعث می‌شود ریشه دندان نمایان شود. پیوره یا عفونت لثه را می‌توان مهم ترین علت این مشکل دانست.
هنگامی که باکتری‌های طبیعی موجود در دهان بیشتر از حد معمول تکثیر یابند، در ابتدا التهاب لثه را ایجاد می‌کنند. اما اگر این ناراحتی تشخیص و درمان نشود، بتدریج باعث کاهش و تحلیل استخوان محافظ دندان شده و عفونت لثه بروز خواهد کرد. دندان‌ها حتی اگر کاملاً هم سالم باشند اما مراقبت کافی نشوند، ممکن است لق شده و بیفتند.

دلایل بروز و تشدید لق شدن دندان‌ها

دلایل زیادی در بروز این مشکل نقش دارند. برخی از بیماران دچار پیش زمینه ژنتیک عفونت لثه‌ها می باشند که لازم است این افراد از نظر وضعیت سلامت خانوادگی مورد بررسی قرار گیرند. رعایت بهداشت دهان و دندان به طور قطع می‌تواند خطرات بروز عفونت لثه‌ها را کاهش دهد. اگرچه جرم‌های دندان به صورت مستقیم عامل بروز بیماری نمی باشند، اما محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کنند.
سلامت عمومی شخص نیز نقش مهمی در این باره دارد. برای مثال اشخاص دیابتی بیش از دیگران در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. البته عفونت دندان بر وضعیت سلامت عمومی نیز تأثیر می‌گذارد و بخصوص افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی عروقی، دیابت و خانم‌های باردار بیشتر در معرض خطر هستند.
سن نیز یکی دیگر از عوامل است و معمولاً افراد در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال برای رفع این مشکل به دندان ‌پزشک مراجعه می‌کنند. استعمال دخانیات را نیز نباید فراموش کرد، زیرا یکی از عوامل بسیار مهم در پیشرفت عفونت لثه‌ها می باشد و سرانجام اینکه مسواک‌های خیلی زبر و مسواک زدن محکم نیز می‌تواند بتدریج به بافت لثه آسیب برساند.

علایم هشدار

اولین نشانه‌هایی که باید آن را جدی گرفت، خونریزی‌های مکرر و درد لثه‌ها هنگام مسواک زدن می باشد. بعضی از بیماران، مدت‌های طولانی دچار خونریزی لثه هستند، اما تا پیش از بروز درد یا آبسه به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند.
در مورد انقباض و قرمزی لثه‌ها نیز باید درمان مناسب انجام شود.
عفونت لثه ها، بیماری موذی است که علایم آن واقعاً ناراحت کننده و دردناک است، اما زمانی بروز می‌کند که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است.
استعمال دخانیات نیز علاوه بر عفونت لثه ها، می‌تواند نخستین علایم هشدار مانند خونریزی لثه را پنهان کند.

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

درمان مناسب

برای درمان، باید باکتری‌ها و عوامل زمینه ساز بیماری که علت مشکل می باشند حذف کرد. در مورد لثه‌ها اساساً تکنیک‌های مسواک زدن توسط دندان‌پزشک توصیه می‌شود. در صورتی که عفونت لثه ها تشخیص داده شود، لازم است روند پیشرفت بیماری متوقف شود. تمیز کردن کامل ریشه و عاج دندان‌ها برای از بین بردن باکتری‌های سطح و حفره‌های بین دندانی ضروری می باشد. در ادامه بیمار باید طی سه تا ۶ ماه بعد مرتب به دندان‌پزشک مراجعه کند تا روند گسترش بیماری مورد بررسی قرار گیرد و درمان‌های مناسب صورت گیرد.

بهتری راه  پیشگیری از لق شدن دندان‌ها

بهتری را ه برای پیشگیری، رعایت اصول بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن دقیق دندان‌ها دو بار در روز دست‌کم به مدت دو دقیقه است. همچنین باید به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کرد. اگر سابقه بروز این بیماری در افراد خانواده وجود دارد، باید حتماً مهم تلقی شود. در درمان قرمزی، تورم و خونریزی لثه‌ها نیز نباید تردید کرد.

راهکاری نوین برای درمان عفونت لثه

اما دانشمندان آمریکایی و ژاپنی بتازگی توانستند با تحقیق روی خواص ضد میکروبی نیترید سیلیکون، نوعی سرامیک با خواص کاهش هسته سلول‌های باکتریایی را بشناسند. آن‌ها تأیید کردند که قرار گرفتن این ماده روی لثه طی مدت کوتاه ۶ روز می‌تواند متابولیسم باکتری‌های عامل این التهاب را تغییر دهد.
گرچه درمان‌های دیگر برای بهبود این بیماری مؤثر هستند، اما نتایج مطالعات جدید ثابت می‌کند که نیترید سیلیکون برای بیماری‌های حاد لثه بسیار عالی خواهد بود.

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

لق شدن دندان یا تحلیل لثه در بزرگسالی

منبع: قدس آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *