بازدید این صفحه: 414
ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان ,میزان ابتلابه سرطان رحم,دکتر فرشاد سید طاهر,سرطان پوست بدخیم,علت ابتلابه سرطان سینه,بهترین سن برای بارداری

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

 

دکتر فرشاد سید طاهر متخصص سرطان خون گفت: زنانی که صاحب فرزند نمی‌شوند یا سن بارداری‌شان را به تاخیر می‌اندازند، بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

این متخصص گفت: تغییر در الگوی مادر شدن از جمله علت های تاثیرگذار در افزایش قابل توجه بروز انواع سرطان‌ها در دهه گذشته بوده است.

سید طاهر افزود: میزان ابتلا به سرطان رحم در طی دهه گذشته تا ۲۵ درصد افزایش یافته و در حال حاضر سالانه ۸۷۰۰ مورد ابتلای جدید در کشور گزارش می‌شود. اما یافته‌ها حاکی از آن است که ریسک بروز این بیماری در زنانی که هرگز بچه‌دار نشده‌اند، سه برابر بیشتر است.

وی تصریح کرد: سبک زندگی از جمله چاقی، نوشیدن مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و نداشتن فرزند از عوامل تاثیرگذار بر افزایش ۱۲ درصدی انواع بیماری‌های مختلف در زنان است.

دکتر فرشاد سید طاهر خاطرنشان کرد: مطالعات بیشتر نشان می‌دهد که سرعت شیوع بعضی از سرطان‌های مرتبط با سبک زندگی مدرن به سرعت در حال افزایش می باشد؛ به شکلی که میزان ابتلا به سرطان کبد نسبت به دهه گذشته ۵۹ درصد افزایش داشته است که اکثرا ناشی از استفاده بیش از حد مشروبات الکلی و چاقی بیش از اندازه می باشد. میزان ابتلا به سرطان پوست بدخیم هم تا ۵۴ درصد افزایش یافته که بیشتر به دلیل گذراندن تعطیلات در کنار ساحل و زیر نور شدید آفتاب است.

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

این متخصص سرطان خون افزود: در مورد سرطان رحم هم میزان ابتلا به آن در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ ، ۲۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به ۲۹ نفر در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته و در حال حاضر چهارمین سرطان مرگبار در بین زنان بعد از سرطان سینه، روده و ریه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: میزان ابتلا به سرطان سینه هم در طول دهه گذشته ۸ درصد افزایش داشته و ریسک ابتلا به این بیماری در زنانی که بچه‌دار نشده‌اند و هرگز به کودک شیر نداده‌اند به مراتب بیشتر است. البته ابتلا به این بیماری با سیگار کشیدن، چاقی و مصرف الکل هم در ارتباط است. داشتن فرزند کمتر یا تاخیر در سن بارداری با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و رحم مرتبط است.

سید طاهر خاطرنشان کرد: هورمون استروژن باعث رشد تومور می‌شود و از آنجا که سطح این هورمون در طول دوره بارداری و شیردهی کاهش می‌یابد، احتمال رشد تومور هم کاهش می‌یابد. از سوی دیگر سطح پروژسترون در طول بارداری افزایش می‌یابد، هورمونی که از نظر دانشمندان، عامل محافظ در مقابل ابتلا به سرطان می باشد.

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

ارتباط تعداد بارداری با سرطان سینه و رحم در زنان

منبع: سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *