بازدید این صفحه: 1073
درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا ,اسپرماتوژنز,کانابینویید,درمان ناباروری در مردان,نحوه کنترل تنظیم تولید اسپرم,دلیل ناباروري زنان,سرعت تولید اسپرم

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

 

 

طبق بررسی های انجام گرفته در یک تحقیق، قرار گرفتن در معرض ماری‌جوآنا پروتئین‌های متصل به DNA و کروماتین اسپرم را تحت تاثیر قرار می دهد و قدرت باروری، تشکیل جنین و سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان در مقاله‌ای که آوریل ۲۰۱۶ در نشریه FASEB به ثبت رسیده نشان داده‌اند که گیرنده ماری‌جوآنا که CB2 نامیده می‌شود، به تنظیم تولید اسپرم کمک می‌کند. بر اساس نتایج این مطالعه، ماری‌جوآنا می‌تواند در قدرت باروری مردان اختلال ایجاد کند. این یافته ها می‌توانند در کشف راه‌های جدید برای درمان ناباروری مردان موثر باشند.

ناباروري را ناتواني يك زوج در باردار شدن پس از يك سال رابطه جنسي بدون جلوگيري از بارداري تعريف كرده‌اند.

ناباروري در ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج‌ها ديده مي‌شود. دلیل ناباروري مي‌تواند مربوط به زن يا مرد يا هر دو باشد. در حدود ۴۰% از مشكلات ناباروري مربوط به مردان، ۴۰% مربوط به زنان و حدود۱۰% مربوط به هر دو می باشد. در ۱۰% از زوج‌ها نيز دلیل ناباروري مشخص نمی باشد، یعنی در اين زوج‌ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمايش‌هاي موجود مشكلي ندارند ولي به دلیل نامشخصي بچه دار نمي‌شوند.

دکتر پاولا گریمالدی از دانشکده پزشکی دانشگاه رم ایتالیا که در این پژوهش مشارکت داشته است، می‌گوید: “بررسی امکان  بهبود قدرت باروری مردان یکی از اهداف اصلی این مطالعه بوده است زیرا ناباروری یک مشکل جهانی است که حدود ۱۵ درصد زوج ها با آن مواجه می‌شوند.”

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

گریمالدی و همکارانش در این پژوهش به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز، سه گروه موش را در معرض عوامل مختلف قرار دادند. گروه اول در معرض فعال کننده اختصاصی CB2 قرار داده شد. گروه دوم در معرض بازدارنده اختصاصی CB2 قرار گرفت و گروه سوم تنها محلول نمکی دریافت کرد و به عنوان شاهد مورد استفاده قرار گرفت. سرعت تولید اسپرم در گروهی که در معرض فعال کننده CB2  قرار گرفته بود افزایش پیدا کرد در حالی که این فرآیند در گروهی که بازدارنده CB2  دریافت کرده بود، کندتر انجام می‌شد. این یافته ها حاکی از آن است که تنظیم دقیق فعالیت CB2 برای پیشرفت مناسب روند تولید اسپرم مورد ضروری است.

ادیتور ارشد نشریه FASEB، دکتر سورو پدرسون، در این باره گفته است: تاثیرات مثبت کانابینوییدهای تولید بدن بر اسپرماتوژنز را می‌توان با ساخت ترکیبات شیمیایی مشابه تقلید کرد. یک آگونیست به صورت بالقوه می‌تواند ایده امیدوار کننده‌ای برای درمان ناباروری در مردان باشد.

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

درمان ناباروری با گیرنده ماری‌جوآنا

منبع: مجله عملی ایران

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *