بازدید این صفحه: 722
ناباروری در مردان

علل مختلف ناباروری در مردان

علل مختلف ناباروری در مردان

.

.

ناباروری تعریف مشخصی ندارد؛ ولی از نظر علمی در صورتی که زوجی تا یک سال بعد از ازدواج، از هیچ یک از  روش های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند و بارداری صورت نگیرد به این زوج نابارور می‌گویند. این مدت برای خانم‌های بالای ۳۵ سال به ۶ ماه کاهش می‌یابد.

 به‌هرحال باید مشخص شود علت ناباروری از طرف آقا است یا خانوم؟ به دلیل اینکه آزمایشی ساده و ارزانقیمت به نام اسپرموگرام وجود دارد که اطلاعات خوبی به پزشک می‌دهد، قبل از این که بررسی‌های تخصصی برای زن انجام شود ابتدا بررسی مرد شروع می‌شود. این هفته می‌خواهیم به کم و کیف آزمایش اسپرموگرام بپردازیم:

۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج‌ها نابارورند. ناباروری در ۵۰ درصد موارد مربوط به زن و در ۵۰ درصد موارد مربوط به مردان است. آزمایش اسپرموگرام تمام شبهه‌ها درباره ناباروری مرد را از بین می‌برد. انجام آزمایش بسیار راحت است و می‌توان آن را در خانه یا آزمایشگاه انجام داد.

اگر آزمایش در خانه انجام شود، حتما باید ظرف مدت ۳۰ دقیقه مایع منی جمع‌آوری‌شده را به آزمایشگاه رساند؛ چون مدت زنده ماندن اسپرم‌ها و فعالیت آنها خارج از بدن زیاد نیست و خیلی زود باید آزمایش‌های مربوط به آن در آزمایشگاه انجام شود. البته برای دادن جواب قطعی درباره کمیت و کیفیت اسپرم‌ها، این آزمایش لازم است دو بار و به فاصله ۴ هفته انجام شود. البته بعضی مواقع ممکن است جواب آزمایش کاذب باشد، چون موارد زیادی است که باعث می‌شود جواب اسپرموگرام اشتباه شود و پزشکان باید چنین مواردی را مد نظر قرار دهند.

ناباروری در مردان

علل مختلف ناباروری در مردان

کدام اسپرموگرام مشکوک است

در صورتی که در جواب آزمایش تعداد اسپرم‌ها حداقل ۲۰ میلیون در یک میلی‌لیتر و حداقل ۵۰ درصد از اسپرم‌ها شکل طبیعی داشته باشند و حرکت روبه جلو آنها ۳۰ درصد گزارش شود می‌توان گفت جواب آزمایش خوب است؛ اما در صورتی که هر یک از مواد گفته شده کمتر از این مقدار باشد می‌تواند باعث ناباروری در مرد شود. کم بودن مقادیر فوق در علم پزشکی الیگو اسپرم نام دارد. ولی مشکل اساسی در ناباروری مردان وقتی است که اصلا اسپرمی وجود نداشته باشد یا به اصطلاح فرد دچار آزواسپرمی باشد، اما سوال این است که کدام مردان دچار آزواسپرمی هستند؟

پس از این که آزواسپرمی تائید شد، با معاینه بیمار باید به علت اصلی دست یافت. آزواسپرمی دلایل زیادی دارد، مثلا اگر بیمار ورزشکار بخصوص بدنساز باشد، احتمالی که مطرح می‌شود مصرف هورمون‌ها می باشد. متاسفانه هورمون‌هایی که ورزشکاران برای عضله‌سازی مصرف می‌کنند بتدریج باعث ناباروری می‌شود. موضوع بعدی استفاده از مواد مخدری مانند ماری‌جواناست که این روزها استفاده از آن در جوانان زیاد گزارش می‌شود.

ماری‌جوانا علاوه بر ناباروری باعث ناتوانی جنسی در مردان نیز می‌شود. شغل بیمار (مشاغلی هستند که به بافت بیضه آسیب می‎رسانند؛ مثلا مشاغلی که بیمار مجبور است به مدت طولانی در محیطی بسیار گرم قرار گیرد و گرمای زیاد به بافت بیضه آسیب می‌رساند) و داروهایی که بیماران به دلیل مشکل‌شان باید استفاده کنند نیز باید مد نظر قرارگرفته شود. به طور کلی علت آزواسپرمی را می‌توان در سه گروه بررسی کرد:

زمانی که علت مربوط به بیضه است معمولا نمی‌توان کار چندانی برای بیمار انجام داد. وقتی علت خارج از بیضه باشد و در ارتباط با عواملی باشد که در مسیر مغز به بیضه هستند و عملکرد آن را کنترل می‌کنند، و علت آخر مسیری که بعد از بیضه یعنی اختلال در مسیر عبور مایع منی قرار دارد.

.

.

بی نطفگی یا آزواسپرمی و علل ابتلا به آن

.

.

ناباروری در مردان

علل مختلف ناباروری در مردان

منبع: جام جم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *