بازدید این صفحه: 1050
تاثیر استرس بر اسپرم

احتمال آسیب به اسپرم مردان بر اثر عوامل استرس زا

احتمال آسیب به اسپرم مردان بر اثر عوامل استرس زا

نتایج بررسی های جدید نشان می‌دهد بعضی عوامل خاص مرتبط با سبک زندگی مانند اضطراب، سبب افزایش میزان بروز آسیب به مواد ژنتیکی موجود در اسپرم مردان و در نتیجه، افزایش احتمال ناباروری در آنها می‌شود.

به گفته پژوهشگران، این آسیب که ریشه در عواملی مانند چاقی، استرس و حتی استفاده از تلفن همراه دارد، می‌تواند بر توانایی مردان برای بارورسازی و ژن‌هایی که به بچه‌ها منتقل می‌شود تأثیر بگذارد.

براساس گزارش فاکس‌نیوز، بررسی مایع منی معمولا با توجه به تعداد و وضعیت کلی اسپرم انجام می شود. ولی عضو ارشد یک گروه تحقیقاتی کوچک در لهستان معتقد است که سطح و میزان شکنندگی رشته‌های DNA در اسپرم، می‌تواند به شکل بهتر و بارزتری به عنوان شاخص بارورسازی تلقی شود. همانطور که می‌دانید DNA حامل اطلاعات ژنتیکی سلول و ویژگی‌های وراثتی است.

درگذشته محققان به این نتیجه رسیده بودند که عواملی که به شیوهی زندگی ارتباط پیدا می‌کند می‌تواند بر سطح و میزان تجزیه و شکنندگی اسپرم تأثیر بگذارد. یکی از محققان در این خصوص می‌گوید: انتظار داریم که عوامل محیطی و عوامل مربوط به شیوهی زندگی بر قابلیت باروری مرد تأثیرگذار باشد، اما سطح این واکنش معمولا در میان مردان مختلف با هم تفاوت دارد.

تاثیر استرس بر اسپرم

احتمال آسیب به اسپرم مردان بر اثر عوامل استرس زا

پژوهشگران مطالعه در این خصوص را  روی ۲۸۶ مرد زیر ۴۵ سال در یک کلنیک نازایی تحقیقاتی انجام دادند. بیشتر مردان دچار اضافه ‌وزن بوده، سیگاری نبودند و در حد متوسط در فضای کاری و زندگی عادی استرس داشتند. نیمی از آنها هم به مدت ۶ تا ۱۰ سال بود که از تلفن همراه استفاده می‌کردند. میزان تراکم مایع منی تمام این مردان طبیعی بود، اما مردان مسن­تر و آنهایی که با استرس کاری بیشتری روبرو بودند، میزان شکنندگی و تجزیهی DNA در اسپرم آنها بیشتر دیده شد.

میزان اسپرم نابالغ در مردانی که چاق بوده و یا بیش از ۱۰ سال از تلفن همراه استفاده می‌کردند نیز نسبت به دیگران چندین درصد بیشتر بود. مصرف قهوه، سیگار کشیدن و میزان فعالیت‌های فیزیکی هیچ ارتباطی با تجزیهی DNA نداشت. از طرفی می‌توان گفت مردانی که پارامترهای اسپرم مانند حجم انزال و تراکم اسپرم در آنها طبیعی بود، میزان ملکول‌های رادیکال آزاد و آسیب به DNA در اسپرم­شان مشاهده شد. همچنین، بیش از ۴۰ درصد از مردانی که در سنین باروری هستند در تولید اسپرم‌شان مشکلاتی وجود دارد، اما متأسفانه از آن اطلاعی ندارند چرا که تحلیل استاندارد مایع منی هیچ آزمایشی بر روی میزان آسیب DNA در اسپرم انجام نداده است.

لازم به ذکر است که اکثر عواملی که باعث استرس اکسایشی شده و به آسیب DNA منتهی می‌شود به خاطر عادت‌های اجتماعی بد و مخرب و شیوهی زندگی ناسالم ما رخ می‌دهد و خیلی ساده باید گفت که اقدامات مربوط به شیوهی زندگی و ترک سیگار و انجام تمرینات یوگا و مراقبه می‌تواند باعث کاهش استرس روانی و اکسایشی و آسیب DNA اکسایشی شود.

 

تاثیر استرس بر اسپرم

احتمال آسیب به اسپرم مردان بر اثر عوامل استرس زا

 

 

منبع: سلامت آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *