بازدید این صفحه: 1236
نشانه افراد نابغه

نشانه های یک فرد نابغه را بشناسید

نشانه های یک فرد نابغه را بشناسید

انواع مختلفی از هوش وجود دارد، ولی معمولا با آزمون بهره‌ی هوشی یا IQ به عنوان یکی از آزمون‌های استاندارد می‌توان نبوغ را در یک فرد تشخیص دهند.

ممکن است آدم‌های دیگر شما را یک فرد باهوش بدانند، ولی همیشه دل‌تان می‌خواهد واقعا یک نابغه باشید. بسته به هوش‌تان، راه‌های چندگانه‌ای برای نشان دادنِ نبوغ‌تان وجود دارد.

دکتر هاوارد گاردنر اصطلاح جدیدی به نام “هوش چندگانه” را به وجود آورده است. بر اساس این نظریه، موتزارت و انشتین هر دو نابغه بودند، ولی در راه‌های مختلف.

ممکن است شما نیز یکی از انواع مختلف نبوغ زیر را داشته باشید

  • نبوغ زبانی (نویسنده و سخنران)
  • نبوغ ریاضی (دانشمند، برنامه‌ریز مالی)
  • نبوغ طبیعت‌گرایی (کشاورز، گیاه‌شناس)
  • نبوغ تصویری/فضایی (هنرمند، رقصنده)
  • نبوغ موسیقیایی (آهنگ‌ساز، موسیقی‌دان)
  • نبوغ فیزیکی (ورزشکار)
  • نبوغ میان‌فردی (حقوق‌دان، سیاست‌مدار، روان‌شناس)
  • نبوغ درون‌فردی (پیش‌گو، رهبر دینی، فیلسوف)
  • نبوغ هیجانی (هنرپیشه و بازیگر)

به گفته‌ی دکتر گاردنر، هوش تواناییِ خلق محصولات کاربردی و حل همه‌ی مشکلات است، که نشان می‌دهد تا چه میزان مهارت‌های‌تان خریدار دارند. اگر بتوانید با کاری که در آن دارای نبوغ هستید، پول درآورید، به این معنی است که سطح هوشی بالایی در آن حوزه‌ی خاص دارید.

بر اساس وب‌گاه آموزشی و تحصیلی غیرانتفاعی infed.org  نظریه‌ی هوش‌های چندگانه‌ی هاوارد گاردنر به راحتی مورد قبول روان‌شناسان علمی قرار نگرفت.

با این‌ حال، بسیاری از مربیان و فرهیختگان به این نظریه به شدت واکنش مثبت نشان دادند. این نظریه از جانب بسیاری از نظریه‌پردازان آموزشی مورد قبول واقع شد، و به صورت گسترده‌ای مورد استفاده‌ی معلمان و سیاست‌گذاران مسائل تعلیم و ترتیب قرار گرفت. برخی مدرسه‌ها طیِ برنامه‌های آموزشیِ خاصی، روی انواع مختلف هوش دانش‌آموزان کار کردند.

ملاک استاندارد برای آزمون‌های بهره‌ی هوشی، مقیاس هوشی استنفورد بینه یا همان آزمون IQ است. عموما، یک فرد با IQ بالای ۱۴۰ را نابغه می‌گویند. جامعه‌ی بین‌المللی منسا ۲ درصد برتر آزمون استاندارد هوش را به عضویت خود در می‌آورد.

شاید پیش خودتان به انواع هوش‌های‌تان و راه‌های مختلفی که ممکن است شما را به عنوان یک نابغه بشناسند، فکر می‌کنید. بر اساس فهرست انواع هوش که توسط دکتر گاردنر تهیه شده است، اگر فکر می‌کنید فرد نابغه‌ای هستید، ۵ نشانه‌ی زیر ار در خودتان پیدا کنید.

اگر نشانه‌های زیر را در خودتان یافتید، واقعا یک نابغه هستید.

۱. خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های‌شان است

آموزش زودهنگام موسیقی در کودکان با ایجاد پیوندهای بیش‌تر در مغزشان باعث می‌شود نسبت به کودکانی که آموزش موسیقی ندیده‌اند، رشد مغزی بیش‌تری داشته باشند.

توانایی‌های هنری از نشانه‌ی دیگر نبوغ است. توانایی تبدیل یک ایده به شاهکاری که تحسین دیگران را برانگیزد، چیزی کم‌تر از نبوغ نیست .

۲. آنها روابط جنسی را دوست دارند ولی بسیار مشکل‌پسند هستند

مردانی که از هوش بالاتری برخوردار هستند، نسبت به افراد معمولی تمایل کم‌تری به تنوع جنسی دارند. هم‌چنین میزان تنوع جنسی افرادی که در دانشگاه‌های سطح بالا در حال تحصیل بودند، پایین‌تر از دانشجویان دانشگاه‌های سطح پایین است.

ولی این قبیل نوابغ نسبت به افراد معمولی علاقه‌ی بیش‌تری به استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی دارند. آدم‌های با IQ بالا تمایل بیش‌تری به تک‌همسری دارند و اغلب، فرزندان کمی دارند یا کلا فرزندی ندارند.

نشانه افراد نابغه
نشانه های یک فرد نابغه را بشناسید

۳. آدم‌های متفاوتی هستند

گاهی اوقات نوابغ دوست دارند خلاف مسیر رودخانه شنا کنند. نگاه‌شان به جهان کمی با ما متفاوت است و اندکی دمدمی‌مزاج به نظر می‌رسند. یک نابغه ممکن است به سرگرمی‌های عجیب و غریبی علاقه‌مند باشد؛ سرگرمی‌هایی نظیر اداره‌ی یک رادیوی آماتور یا جمع‌آوری حشرات.

این گونه افراد معمولا به خاطر ایده‌های غیرمعمول‌شان مورد تمسخر قرار می‌گیرند. از نظریه‌های گرانشی گرفته تا نظریه‌های دی‌ان‌ای‌های فرازمینی، آدم‌های معمولی نمی‌توانند ایده‌های افراطی و بنیادی‌شان را بپذیرند و از نوابغ دوری می‌کنند .

۴. ویژگی‌های جسمانی

با تعجب باید گفت، برخی خصوصیت‌های جسمانی افراد باهوش هم با دیگران متفاوت است. آدم‌هایی که چشمان آبی دارند، لاغر و قد بلند و/یا چپ‌دست هستند، نسبت به افراد دیگر باهوش‌ترند.

آدم‌های چشم‌آبی از لحاظ انجام وظایف و تفکرات راهبردی چنان عملکرد خوبی در مدرسه دارند که می‌توانند یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند. آدم‌های چپ‌دست توانایی دسترسی به آن بخش از مغز را دارند که اغلب آدم‌های راست‌دست به آن بخش دسترسی کم‌تری دارند؛ دایره‌ی لغات کامل‌تری دارند و نسبت به افراد راست‌دست مشکلات را بهتر حل می‌کنند. کودکان قد بلند عملکرد بهتری در آزمون‌های شناختی دارند و آدم‌هایی با BMI (شاخص توده‌ی بدنی) زیر ۲۰ نسبت به آدم‌های چاق‌تر دایره‌ی لغات بهتری دارند.

۵. می‌شنوند و یاد می‌گیرند

نشانه‌ی دیگری که می‌توانید به عنوان یک آدم نابغه در خودتان پیدا کنید این است که آیا شنونده‌ی خوبی هستید یا خیر. آدم‌های نابغه شنوندگان فوق‌العاده‌ای هستند و برای اینکه بتوانند اطلاعات زیادی کسب کنند، به دقت به هر منبع اطلاعاتی گوش می‌سپارند.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های آدم‌های نابغه با افراد معمولی، توانایی یادگیری سریع است. همه‌ی ما تقریبا با مغزهای مشابه‌ای به دنیا آمده‌ایم. از آن‌جایی‌که همه‌ی ما از درصد پایینی از مغزمان استفاده می‌کنیم، اگر شخصی بتواند از مقدار بیش‌تری از مغزش استفاده کند، قطعا شخص نابغه‌ای خواهد بود.

نشانه افراد نابغه
نشانه های یک فرد نابغه را بشناسید

 

 

 

منبع:  پاورآوپازیتیویتی به نقل از بازده

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *