بازدید این صفحه: 1634
درمان حساسیت به موز

علل و علائم حساسیت به خوردن موز

علل و علائم حساسیت به خوردن موز

معمولا افراد موز را به این دلیل که خوردنش راحت است، هسته ندارد، دارای پوسته محافظ و ضخیمی است كه نیاز به شستن ندارد و از همه مهمتر طعم شیرین و دلچسبی دارد، دوست دارند. ولی بعضی افراد با خوردن موز دچار علایم آزاردهنده ای می شوند که نمی دانند دلیل آن چیست.

دکتر سید مهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی می گوید: از دیدگاه طب سنتی طعم ها، مزاج دارند و طعم شيرين مزاج گرم و تر دارد. به عبارتی وقتی یک خوراكی شيرين می خوریم طبع ما را به سمت گرمی و تری هدایت می كند. یعنی حرارت بدن را بالا می برد، جنب و جوش را زياد کرده و به ما انرژی می دهد. اغلب خوردنی های گرم و تر باعث جایگزینی مواد از دست رفته بدن شده و رشد و نمو را تداوم می دهند. انجير، انگور، مويز و موز در اين دسته قرار دارند و بد نیست بدانید برخی موز را جایگزینی برای گوشت دانسته اند.

به گفته مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، مزاج موز گرم و تر است و برای اكثريت انسان ها بدون عارضه و مفيد است. خواص غذایی و سیرکنندگی زيادی دارد و چاق كننده و انرژی بخش و برای تقويت قوای مغزی مناسب است و برای كسانی كه گاهی به وعده غذای اصلی دسترسی ندارند يا از رژيم لاغری و گياهخواری پيروی می كنند، بهترین گزینه برای مصرف است. این میوه به دلیل آنکه بافت نرم و هضم نسبتا راحتی دارد و زود به انرژی و قوا تبدیل می شود برای کودکان و افراد مسن بسیار مناسب است.

درمان حساسیت به موز

علل و علائم حساسیت به خوردن موز

دکتر میرغضنفری مصرف موز را برای افراد با مزاج سرد و خشک که معمولا لاغرند و استعداد چاقی نداشته و پوست خشک تيره ای دارند و اغلب از ناراحتی اعصاب و مشكلات مفصلی رنج می برند، بسیار مفید می داند و تصریح می کند كلا انسان های با مزاج سرد از اين ميوه كه مزاج گرم دارد نفع می برند. ضمن اینکه موز تولید مایعات جنسی را زیاد کرده و محرک میل جنسی است.

به گفته این استاد دانشگاه، مصرف در حد ميانه موز آزار دهنده نيست و برای گرم مزاجان در فصول سرد سال معمولا عارضه ای ندارد. اما در گرم مزاجان اقليم های گرمسيری، این میوه بايد با احتياط مصرف شود چون مخصوصا در افراد با مزاج گرم و خشک ممكن است به افزايش حرارت بدن منجر شده و سبب تولید صفرا شود.

ازعلايم افزايش اين اخلاط در بدن اين است كه شخص پس از خوردن این میوه دچار خارش، افزايش حرارت بدن، داغی، حالت سنگينی در بدن و سر، بروز جوش های پوستی و از اين قبيل عوارض می شود. در نتیجه کسانی که مزاجشان گرم است و حساسيت به اين ميوه دارند يا بايد از خوردن آن پرهيز كنند یا آنکه پس از خوردن موز، يک خوردنی رو به ترش يا ملس مثل شربت سكنجبين و يا كمی آبغوره يا آب انار استفاده كنند تا این عوارض به حداقل برسد.

این متخصص ادامه داد: افرادی كه با مصرف موز دچار يبوست می شوند نیز بايد کمتر از این میوه به خصوص کال و انواعی که با گاز اتیلن زودرس شده اند استفاده کنند و برای رفع این عارضه مصرف ملين هایی همچون خاكشير را از یاد نبرند. ضمن اینکه مصرف این میوه در حد کم در فاصله میان افطار تا سحر اشکالی ندارد اما مصرف زیاد و مستمر آن توصیه نمی شود.

درمان حساسیت به موز

علل و علائم حساسیت به خوردن موز

منبع: سلامت آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *