بازدید این صفحه: 1140
علت بوی بد دهان

علل بوی بد دهان و راههای پیشگیری از آن

علل بوی بد دهان و راههای پیشگیری از آن

به گفته دکتر محمدهادی شفق متخصص بیماری‌های دهان و دندان، بوی بد دهان یک بیماری است که در صورت عدم درمان می‌تواند به آسیب‌های جدی روحی و جسمی منجر شود.

دکتر شفق اظهار کرد: بوی بد دهان یا هالیتوز، یک بیماری است که تقریبا در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی روحی و جسمی شود.

این متخصص با بیان این مطلب که نوع بوی بد دهان و شدت آن با توجه به علل ایجادکننده می‌تواند متفاوت باشد، تصریح کرد: معمولا می‌توان بوی بد دهان را با توجه به فاکتورهای تولیدکننده آن به سه دسته تقسیم کرد؛ بوی بد دهان با منشا بیماری‌زایی که از شایع‌ترین آن بیماری‌های دهانی مثل عارضه پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

وی بیماری لثه را ناشی از تجمع جرم دندانی دانست و ادامه داد: بیماری‌هایی نظیر گوش، حلق و بینی، سینوس‌ها، لوزه‌ها و در نهایت بیماری‌های دستگاه گوارش و ریه و بیماری‌های سیستمیک از عوامل دیگر ابتلا به بوی دهان می­باشد.

دکتر شفق اظهار کرد: در بیماران مبتلا به دیابت شدید، جهت درمان بوی بد دهان، باید دیابت فرد کنترل شود. گاهی بوی بد دهان با منشا غیربیماری خود را نشان می‌دهد که علت اصلی ایجاد آن عادات غذایی و کشیدن مواد دخانی است.

علت بوی بد دهان

علل بوی بد دهان و راههای پیشگیری از آن

این متخصص عنوان کرد: احتمالا پیش آمده است که صبح هنگام برخاستن از خواب با بوی بد دهان مواجه می‌شویم، در واقع باید گفت که تنفس نامطبوع صبحگاهی به علت کاهش بزاق در موقع خواب و تخمیر مواد غذایی است که بوسیله میکروب‌ها ایجاد می­شود و معمولا با خوردن صبحانه رفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بعضی از داروها، داشتن دندان‌های مصنوعی که مدت طولانی از آنها استفاده شده و یا از مواد مرغوب و استاندارد در ساخت آنها استفاده نشده و به خوبی تمیز نمی‌شوند نیز در ایجاد بوی بد دهان موثرند.

این دندانپزشک در بخش دیگری از سخنانش گفت: بوی بد دهان منشا روانی هم دارد که در آن بیمار دچار توهم شده و همیشه فکر می‌کند بوی بد از دهانش خارج می‌شود.

دکتر شفق در خصوص درمان بوی بد دهان اظهار کرد: بوی بد دهان با توجه به شدت و علت ایجادکننده آن قابل درمان است، به طوریکه استفاده از آدامس و مواد معطر درمان لحظه‌ای ایجاد می‌کنند و نمی‌توانند در درمان اصلی و ریشه‌ای موثر واقع شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ماه رمضان نیز اغلب افراد از بوی بد دهان خود گلایه دارند بنابراین اگر علت بوی بد دهان در این ماه، شامل موارد یاد شده نباشد، به گرسنگی و خشکی دهان و رعایت نکردن بهداشت مربوط است.

علت بوی بد دهان

علل بوی بد دهان و راههای پیشگیری از آن

منبع: ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *