بازدید این صفحه: 2715
بیماری سفلیس وسوزاک

درمان و پیشگیری از بیماری سیفلیس

درمان و پیشگیری از بیماری سیفلیس

عامل این بیماری جنسی، میکروبی است که از طربق تماس جنسی و نیز از طریق مادر به جنین انتقال می­یابد. ضایعات این بیماری آمیزشی بدون درمان بهبود می­یابد اما پس از آن سایر دستگاه­های بدن دچار عواقب وخیمی خواهند شد.

مراحل بیماری به ۳ دسته اولیه، ثانویه و دیررس تقسیم می شود.

بعد از تماس جنسی با فرد مبتلا ۱۰ تا ۹۰ روز طول می­کشد تا زخم اولیه که معمولا تک می­باشد و شانکر نامیده می­شود در فرد پدید آید. شانکر بدون درد می­باشد و علاوه بر ناحیه تناسلی در هر قسمت دیگری از بدن نیز ممکن است ایجاد شود. حاشیه زخم شانکر برجسته و سفت می­باشد.

۶ تا ۹ هفته پس از شانکر، سیفلیس ثانویه پدید می­آید. در این مرحله غده­های لنفاوی پوست و سطوح مخاطی درگیر می­شوند.

در پوست لکه­های برجسته یا همسطح با پوست و یا چرکی ایجاد می­شود. این لکه­ها پررنگ­تر از پوست اطراف و قهوه­ای رنگ می­باشند. از این لکه­ها می­توان میکروب سیفلیس را بدست آورد. برخی مواقع تورم حلق و لوزه­ها نیز دیده می­شود. شخص مبتلا، احساس تب، کسالت، گلو درد، و درد مفاصل می­کند. کاهش وزن و تورم غدد لنفاوی دیده می­شود. این علائم ممکن است گذرا باشد یا برای ماه­ها باقی بماند. بعضی مواقع جای لکه­ها در پوست پررنگ­تر یا کم­رنگ­تر باقی می­ماند. پس از ۲ سال ظاهرا بیماری دیگر علامتی ندارد و ممکن است سال­ها و حتی تا پایان عمر علامتی ظاهر نشود.

یک سوم از بیماران، درصورتی که درمان نشوند سیفلیس دیررس می­گیرند که معمولا بعد از ۱ تا ۱۰ سال از علائم سیفلیس اولیه ایجاد می­شود. در این مرحله پوست، سیستم قلبی و عروقی و سیستم اعصاب مرکزی و استخوان­ها و چشم­ها دچار علائم وحشتناکی می­شوند.

برایی تشخیص این بیماری، آزمایش VDRL باید برای تمامی افراد مشکوک انجام شود. از نظر ایدز تمامی مبتلایان باید مورد آزمایش قرار گیرند. تمامی مبتلایان به ایدز نیز باید از نظر سیفلیس تحت آزمایش قرار گیرند.

بیماری سفلیس وسوزاک

درمان و پیشگیری از بیماری سیفلیس

روش­های پیشگیری :

– اجتناب از تماس های جنسی نامشروع با افراد آلوده

– استفاده از کاندوم

– ارجاع موارد مبتلا به مراکز بهداشتی درمانی و کنترل و درمان این افراد

– بررسی و آزمایش تمام شرکاء جنسی فرد آلوده

مبتلایان به ظهور اولین علائم باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند تا تحت درمان مناسب قرار گیرند.

بیماری سفلیس وسوزاک

درمان و پیشگیری از بیماری سیفلیس

منبع: پایگاه تنظیم خانواده

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *