بازدید این صفحه: 536
شرایط باردار شدن دیابتی ها

شرایط باردار شدن دیابتی ها

شرایط باردار شدن دیابتی ها

به گفته دکتر حسن گنجی‌زاده فوق تخصص متابولیسم، حاملگی در مبتلایان به دیابت می‌تواند باعث تشدید رتینوپاتی شود.

دکتر گنجی­زاده درخصوص غربالگری عوارض چشمی دیابت اظهار کرد: رتینوپاتی از عوارض چشمی دیابت است که پنج سال بعد از شروع روند افزایش قند خون، ایجاد می‌شود.

این فوق تخصص متابولیسم در باره­ی زمان غربالگری این عارضه، افزود: در مورد زمان غربالگری، بیماران به چهار دسته دیابت نوع ۱، نوع ۲، خانم‌های مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: در دیابت نوع ۱، بیماران پنج سال پس از تشخیص بیماری باید تحت غربالگری رتینوپاتی قرار گیرند.

دکتر گنجی‌زاده یادآور شد: در دیابت نوع ۲ بیماران مبتلا به دلیل وجود دوره طولانی از بی‌علامتی، در خطر بالایی برای ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند و به همین دلیل در زمان تشخیص دیابت باید تحت غربالگری این عارضه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ که قصد بارداری دارند یا به تازگی باردار شده‌اند باید از نظر خطر پیشرفت رتینوپاتی تحت بررسی قرار گیرند، زیرا وقوع حاملگی در مبتلایان به دیابت می‌تواند باعث تسریع و تشدید رتینوپاتی شود.

این فوق تخصص متابولیسم تصریح کرد: در زنان مبتلا به دیابت بارداری، در طول بارداری در خطر ایجاد رتینوپاتی نبوده و نیازی به غربالگری ندارند چون دیابت بارداری نوعی از دیابت است که برای اولین بار و در طول بارداری ایجاد می‌شود و فرد سابقه‌ای از ابتلا به نوع ۱ و ۲ را نداشته است.

منبع: ایسنا
کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *