بازدید این صفحه: 1943
چگونه تیروئید خود را چک کنیم

چگونه تیروئید خود را چک کنیم

چگونه تیروئید خود را چک کنیم

 

 

 

غده تیروئید در ابتدای گردن شما واقع شده است. هورمون ترشح شده توسط این غده به تنظیم متابولیسم بدن ، تنظیم دمای بدن، تنظیم قلب و رشد کمک می کند. از جمله بیماری های غده تیروئید می توان به پر کار یا کم کار بودن غده  تورم و یا سرطان اشاره کرد.  

راه های چک کردن تیروئید

  • گردن خود را بررسی کنید.

از یک آیینه برای چک کردن گردن خود استفاده کنید. آینه را رو به روی پایین ترین قسمت گردن بین حنجره و استخوان ترقوه نگه دارید. سر خود را کمی به عقب خم کنید و آب دهان خود را قورت دهید. اگر تورم یا برآمدگی غیر عادی دیدید حتما به پزشک مراجعه کنید..

  • اگر احساس بیماری طولانی مدت می کنید

به بیماریهایی که بیشتر از دو یا سه هفته طول میکشد دقت کنید.  اگرنشانه های بیماری یا بیماری ها طی یک چرخه خاصی در ماه تکرار میشوند با پزشک خود مشورت کنید. برای مثال ممکن است با اینکه همیشه  خواب کامل و خوبی دارید باز احساس خستگی کنید.

چگونه تیروئید خود را چک کنیم

چگونه تیروئید خود را چک کنیم

  • سِیر بیماری خود را دنبال کنید

از یک تقویم بزرگ یا دفتر جه برای ثبت میزان ساعت خواب یا استراحت، زمان پریود، گرما وسرمای بدن، کاهش یا افزایش وزن، یا تغییراتی در تپش قلب وتنفس خود استفاده کنید. یاد داشت کنید در بروز این موارد چه کاری انجام می دهید. اگر احساس عصبی بودن ویا بی قراری می کنید چند لحظه فکرکنید آیا این احساس به خاطر مسائل رایج در زندگی است ویا توضیحی برای این احساسات پیدا نمی کنید. بیماری های تیروئید ممکن است برای مدت طولانی خاموش باشند. بنابر این از پزشک خود بخواهید هر چند وقت یک بار برایتان آزمایش تیروئید تجویز کند.

  • آزمایش خون بدهید

بهترین راه برای چک کردن تیروئید خود آزمایش خون است. از این طریق پزشک می تواند سطح هورمون تیروئید را بررسی کند. چون غده تیروئید از طریق هورمون TSH از غده هیپوفیز  کنترل می شود بسیاری از بیماری هایی که به نظر می رسد به خاطر تیروئید باشد ممکن است به خاطرغده هیپوفیز باشد.  

  • برای آزمایشات پیشرفته تر آماده باشید

به این دلیل که مشکلات تیروئید ممکن است ریشه در غده هیپوفیز داشته باشند، پزشک شما ممکن است آزمایشات پیشرفته تری برایتان تجویز کند. این آزمایشات شامل آزمایش THR (آزمایش ترشح هورمون)، آزمایش میزان جذب ید، اندازه گیری پادتن های تیروئید یا بیوپسی تیروئید می باشد.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

مترجم / شیوا نوری آذر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *