بازدید این صفحه: 438
مضرات مصرف نمک

میزان مصرف نمک در رژیم غذایی چقدر باید باشد

میزان مصرف نمک در رژیم غذایی چقدر باید باشد

 

 

 

نام دیگر نمک سدیم کلرید است و گاهی تنها نام سدیم روی مواد غذایی نوشته می شود .

مصرف نمک برای بزرگسالان :

بزرگسالان نباید بیش از۲/۴ گرم سدیم یا ۶ گرم نمک که معادل یک قاشق چای خوری نمک می باشد در روز مصرف کنند و نوزادان و کودکان باید غذاهای کم نمک تری بخورند.

مواد غذایی شما چه مقدار سدیم و نمک دارد ؟

 

یک راه ساده برای اینکه بفهمید ماده غذاییتان چه مقدار نمک و سدیم دارد استفاده از فرمول زیر است :

 نمک= سدیم × ۲٫۵

مضرات مصرف نمک

میزان مصرف نمک در رژیم غذایی چقدر باید باشد

پس در انتخاب مواد غذایی به مقدار نمکی که روی بسته بندی آن نوشته شده است دقت کنید و سعی کنید مواد کم نمک تر را انتخاب کنید . گاهی مقدار نمک موجود در مواد غذایی بسته بندی شده با علائم یا رنگ های خاصی نشان داده می شوند مثلا علامت قرمز رنگ به معنای مقدار زیاد نمک است و بهتر است این مواد غذایی مثل همبرگر وغذاهای فست فودی هر از گاهی مصرف شوند. غذاهای کم نمک با علامتی به رنگ سبز نشان داده می شوند و علامت غذاهایی که مقدار متوسطی نمک دارند کهربایی رنگ است به این معنی که اگر مقدار نمک ماده ی غذایی زیاد باشد در هر ۱۰۰ گرم ماده غذایی بیش از ۶/۰ تا۵/۱ گرم نمک وجود دارد و روی بسته بندی این مواد غذایی علامتی قرمز رنگ دیده می شود.

مواد غذایی کم نمک در هر ۱۰۰ گرم بین ۱/۰ تا ۳/۰ گرم نمک دارند و علامت روی بسته بندی آن ها سبز است . مواد غذایی که نمک آن ها در حد متوسط می باشد کهربایی رنگ هستند و بین ۳/۰ تا ۵/۱ گرم نمک در هر ۱۰۰ گرم ماده غذایی دارند.

البته آسان ترین راه برای کاهش مصرف نمک پرهیز از اضافه کردن آن در هنگام پختن غذا یا پرهیز از افزودن نمک به غذای پخته شده یا سرخ شده در هنگام صرف وعده های غذایی است.

اگر عادت دارید به طور منظم در هنگام خوردن غذا به آن نمک اضافه کنید تمرین کنید اول غذاییتان را بچشید تا متوجه شوید آیا به اضافه کردن نمک نیاز دارد یا خیر. با این کار طولی نمی کشد که چشایی شما به مصرف نمک کمتر عادت می کند و یا حتی ممکن است طعم دهنده های دیگری پیدا کنید که جایگزین نمک شوند.

مصرف نمک برای نوزادان و کودکان :

نوزادان یا کودکان زیر ۱۱ سال باید نمک کمتری نسبت به بزرگسالان مصرف کنند و برای نوزادان زیر ۱ سال باید روزانه کمتر از یک گرم نمک استفاده گردد. برای کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند مقدار کافی مواد معدنی مثل سدیم کلرید از شیر دریافت می شود.

نکته : به شیر یا غذای فرزندانتان نمک یا عصاره ی گوشت اضافه نکنید زیرا عصاره ی گوشت اغلب مقدار زیادی نمک دارد و کلیه کودکان قادر به تحمل این مقدار نمک نیست، پس زمانی که برای پختن غذای اعضای خانواده برنامه ریزی می کنید به یاد داشته باشید که کودکان نمی توانند غذای مشابه اعضای خانواده را مصرف کنند.

حداکثر مقدار نمکی که با توجه به سن کودکان برای آن ها توصیه می شود به صورت زیر است:

  • کودکان ۱ تا ۳ سال باید روزانه ۲ گرم نمک معادل ۸/۰ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکان ۴ تا ۶ سال باید روزانه ۳ گرم نمک معادل ۲/۱ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکان ۷ تا ۱۰ سال باید روزانه ۵ گرم نمک معادل ۲ گرم سدیم مصرف کنند.
  • کودکانی که ۱۱ ساله هستند و یا بیشتر از ۱۱ سال سن دارند باید روزانه ۶ گرم نمک معادل ۴/۲ گرم سدیم مصرف کنند.

کانال مریض خونه

کانال مریض خونه

مترجم / آرزو گمرک چیان

منبع : www.nhs.uk

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *