بازدید این صفحه: 574
علت ابتلا به سرطان مغز

درمان سرطان مغز چگونه انجام می شود

درمان سرطان مغز چگونه انجام می شود

 
روش های درمانی سرطان مغز متفاوت هستند و به عواملی مثل سن فرد مبتلا، سلامت عمومی، اندازه و محل یا نوع تومور بستگی دارند و درمان سرطان مغز معمولا با روش های پیچیده انجام می شود.

جراحی تومور مغزی:

بسیاری از مردم در مواجه با این نوع سرطان تحت عمل جراحی قرار می گیرند و هدف از این جراحی برداشتن تومور است اما اگر تومور قابل برداشتن نباشد جراح قسمتی از آن را به عنوان نمونه برمی دارد تا نوع آن را شناسایی کند و معمولا بیشتر علائم تومورهای خوش خیم به طورکامل پس از عمل جراحی از بین می روند و قابل درمان هستند.
گاهی جراح مغز برای از بین بردن تومور مغزی در افراد مبتلا داروهای استروئیدی مثل دگزامتازون یا داروهای ضد تشنج تجویز می کند یا اگر در اطراف مغز مایع مغری نخاعی جمع شده باشد ممکن است شنت که یک لوله ی پلاستیکی است برای تخلیه ی مایع استفاده شود.

اشعه درمانی سرطان:

پرتو درمانی که رادیوتراپی هم نامیده می شود استفاده از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن یا توقف رشد و تکثیر سلول های تومور است که پس از عمل جراحی هنوز باقی مانده است.
پرتو درمانی یک روش محلی است یعنی تنها برسلول هایی که در مسیر پرتو قرار دارند تاثیر می گذارد و به نقاط دیگر بدن و حتی نقاط دیگری که در مغز قرار دارند آسیب نمی رساند.

پرتو درمانی به روش های زیر انجام می شود:

پرتو درمانی خارجی به وسیله اشعه و پرتوهای پر انرژی به مغز انجام می گیرد سپس این پرتوها از پوست و جمجمه و همچنین بافت سالم مغز می گذرند تا به تومور برسند. این درمان معمولا۵ روز درهفته انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد.
پرتو درمانی داخلی استفاده از یک کپسول کوچک رادیو اکتیویته است که به داخل تومور تابیده می شود و میزان تابش این رادیو اکتیویته هر روز به دقت محاسبه می گردد و کاهش می یابد البته گاهی برای سرطان مغزی لازم است تا فرد مبتلا مدتی را در بیمارستان بماند.

علت ابتلا به سرطان مغز

درمان سرطان مغز چگونه انجام می شود

جراحی تشعشعی استریوتاکتیک تومور مغزی را بدون جراحی مغز از بین می برد و از سی تی اسکن و ام آر آی برای مشخص کردن مکان دقیق تومور مغزی استفاده می شود. در این روش درمانی پرتوهای پرانرژی از زوایای مختلف به مغز می تابند که این تابش تومور مغزی را از بین می برد.
جراحی تشعشعی استریوتاکتیک از عمل جراحی مغز باز عوارض کمتری دارد و درمان آن مدت زمان کوتاهتری طول می کشد.

شیمی درمانی سرطان مغز:

شیمی درمانی سرطان مغز روش استفاده از داروهای قوی برای کشتن سلول های تومور است و ممکن است داروی تجویزی از ترکیب چندین دارو هم ساخته شده باشد.
عوارض جانبی شیمی درمانی به خوبی شناخته شده اند و تحمل آن ها برای بعضی از افراد بسیار مشکل است. این افراد ممکن است عوارضی مثل تهوع، استفراغ، زخم دهان، از دست دادن اشتها ، ریزش مو یا عوارض دیگری داشته باشند که گاهی این عوارض بدون درمان رها می شوند وگاهی برای درمان آن ها دارو تجویز می شود.

روش های درمانی جدید سرطان مغز:

محققان با آزمایش اثرات داروهای جدید بر روی گروهی از افراد داوطلب که مبتلا به سرطان مغز هستند نتوانسته اند داروها و روش های موثری پیدا کنند. یکی از این نوع روش ها آزمایش بالینی است که این روش درمانی جدید می تواند موثرتر از روش های درمانی حاضر باشد و عوارض جانبی کمتری داشته باشد اما این روش درمانی هنوز ثابت نشده است و ممکن است روی همه ی افراد تاثیر نداشته باشد.

 

 

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم: آرزو گمرک چیان

منبع: www.m.webmd.com

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *