بازدید این صفحه: 11890
علت جمع شدن مایع پشت پرده گوش

جمع شدن مایع پشت پرده گوش

جمع شدن مایع پشت پرده گوش

 

 

جمع شدن مایع پشت پرده ی گوش در کودکان بسیار شایع است اما گاهی در بزرگسالان هم دیده می شود. جمع شدن مایع پشت پرده ی گوش با اصطلاح پزشکی اوتیت میانی همراه با پلورال افیوژن (OME) شناخته می شود که اغلب تجمع مایع در وسط گوش اتفاق می افتد و هیچ نشانه ای از عفونت گوش ندارد. این اختلال می تواند در هر دو گوش هم رخ دهد و گاهی اوقات تا مدت زیادی طول می کشد اما  دربیشتر موارد پس از حدود۱۲ هفته خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود پیدا می کند.

عوامل زیادی  می توانند باعث افزایش تجمع مایع درپشت پرده ی گوش شوند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • آلرژی
  • محرک هایی مثل سیگار
  • عفونت های تنفسی
  • عوامل دیگری مثل افزایش ناگهانی هوا یا همان بارتروما

علائم اوتیت مدیا یا پلورال در بزرگسالان چیست؟

اگرچه عفونت گوش بیشتر در کودکان اتفاق می افتد اما می تواند بزرگسالان را هم تحت تاثیر قرار دهد. در اغلب موارد اختلال در عملکرد شیپور استاش  به عنوان عامل اصلی بروز این بیماری  شناخته می شود. این بیماری با آلرژی، عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی یا بارتروما( به عنوان مثال در مسافرت های هوایی) در ارتباط است. علائم مرتبط با OME پرشنوایی یا کم شنوایی هستند و در بعضی موارد با عدم تعادل و سرگیچه همراه است یا احساس می شود جسمی خارجی در گوش وجود دارد و در موارد حاد گوش درد هم می گیرد.

علت جمع شدن مایع پشت پرده گوش

جمع شدن مایع پشت پرده گوش

 چه عواملی باعث اوتیت مدیا یا پلورال در بزرگسالان می شود؟

اختلال عملکرد شیپور استاش (ETD) اغلب شایع ترین علت جمع شدن مایع در پشت پرده ی گوش است شیپور استاش سه عامل فیزیولوژیکی ضروری بدن را برعهده دارد که تعادل بین گوش خارجی و میانی، ترشح و پاکسازی و حفاظت از گوش میانی هستند و این اختلالات می توانند به دلیل انسداد، تروما، التهاب یا عفونت و… رخ دهند. این وضعیت ها اغلب پس از عفونت شدید قسمت فوقانی دستگاه تنفسی، واکنش های آلرژیک یا تغییر ناگهانی آب و هوا(بارتروما) ایجاد می شوند.

شیپور استاش گوش به گلو متصل است و با بلعیدن مایعاتی که پشت پرده ی گوش جمع شده اند به تخلیه و عدم تجمع آن ها کمک می کند.گاهی پس از درمانِ عفونت گوش به مدت چند روز مایعاتی در گوش میانی جمع می شوند یا هنگامی که شیپور استاش مسدود می شود مایع شروع به جمع شدن در گوش میانی می کند و پس از آن باکتری هایی در داخل مایع جمع می شوند و عفونت گوش را پدید می آورند.

مایعات جمع شده پشت پرده ی گوش چگونه برطرف می شوند؟

معمولا این بیماری خود به خود پس از گذشت مدتی بهبود پیدا می کند اما در صورت عدم بهبود برای درمان داروهایی مثل آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها یا اسپری های بینی تجویز می شوند و گاهی اگر این بیماری پس از ۴تا۶ ماه برطرف نشود عمل جراحی برای برداشتن لوزه ی سوم توصیه می شود.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم: آرزو گمرک چیان

منبع: www.newhealthadvisor.com

 

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *