بازدید این صفحه: 961
علت ابتلا به کیستهای هیداتید کبد

کیستهای هیداتید کبد

کیستهای هیداتید کبد

 

 

کیست هیداتید کبد یک بیماری کبدی جدی و کشنده است که می تواند تاچندین سال در بدن پنهان بماند و علائم آن ناگهان ظاهر شوند. این بیماری نیاز به درمان و نظارت منظم یک متخصص کبد دارد تا از ابتلا به بیماری هایی مثل سیروز، نارسایی کبد و سرطان کبد جلوگیری شود.
این بیماری در انسان توسط یک کرم نواری شکل به نام اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود. این عفونت انگلی درسراسر جهان رخ می دهد ولی درکشورهایی مثل استرالیا و مناطقی که گوسفند پرورش می دهند شایع تر است.

انسان چگونه به این کرم آلوده می شود؟

بیماری هیداتیک در انسان از طریق تماس با مدفوع سگ، موی آلوده ی سگ به تخم کرم اکینوکوکوس گرانولوزوس و یا سبزیجات آلوده و تخم مرغی که به آن پر و موی حیوان آلوده چسبیده باشد به وجود می آید و این بیماری مسری نیست.

علایم بیماری هیداتیک در انسان

 

علائم بیماری هیداتید در انسان می تواند با توجه به ناحیه ی آسیب دیده وآلوده شده ی بدن متفاوت باشد. شایع ترین اندامی که به این کرم آلوده می شود کبد است اما گاهی اوقات مغز، کلیه وریه ها تحت تاثیر آلودگی این کرم قرار می گیرند.

این کیست به آهستگی گسترش پیدا می کند و در ۷۵٪ موارد این کیست در کبد و در۵/۱۵٪ موارد در ریه و در ۱۰تا۲۰٪ موارد در اندام های دیگر بدن مثل طحال، مغز، قلب وکلیه ها رشد می کند.

این کیست معمولا با یک مایع شفاف به نام مایع هیداتید پر می شود وکروی شکل می باشد و معمولا از یک محفظه تشکیل شده است.

علائم این بیماری می توانند پس از گذشت مدت زمان طولانی که گاهی اوقات به چندین سال هم می رسد ظاهر شوند. این علائم شامل موارد زیر هستند:
• کاهش وزن
• برآمدگی و تورم شکم
• کم خونی
• خستگی
• سرفه ی خونی که ممکن است به دلیل پاره شدن کیست باشد.
• گاهی اوقات سوء تغذیه یاکمبود ویتامین می تواند درمیزبان کرم باعث افزایش اشتها گردد و مواد مغذی منجر به رشد کرم شوند.

اگر در طول عمل جراحی برای برداشتن این کیست در بدن پاره شود یا به بدن تروما وارد شود

بیمار دچار یک نوع شوک به نام آنافیلاکسی می شود که منجر به تب بالا، خارش شدید بروید، کهیر، تورم لب و پلک ها، تنگی نفس، خس خس سینه و عطسه می شود و اگر بیماری هیداتید به صورت اورژانسی درمان نشود کشنده است.

کانال-مریض-خونه ;hkhg

مترجم: آرزو گمرک چیان

منبع: www.liverdoctor.com

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *