بازدید این صفحه: 480

مرگ هزاران ایرانی در سال در اثر مسواک نزدن

مرگ هزاران ایرانی در سال در اثر مسواک نزدن

«دانشمندان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین مطالعه خود دریافتند، بهداشت ضعیف دهان و دندان و مسواک نزدن، با بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و کاهش طول عمر در ارتباط است و افراد دارای دندان از دست رفته، خالی، فاسد و پر شده، نسبت به افرادی که دندان‌های کمتری از دست داده‌اند، بیشتر در معرض مرگ‌ و میر به علل خاص هستند.»

 به نقل از دیده‌بان علم ایران، تعدادی از مطالعات پیشین ارتباط میان بهداشت دهان و دندان و مرگ و میر به علل خاص را نشان داده‌‌اند اما این مطالعات عمدتا در کشورهای پردرآمد انجام شده‌اند.

دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تازه‌ترین تحقیق خود تحت عنوان Oral health and mortality in the GOLESTAN Cohort Study که در نشریه معتبر بین‌المللی International Journal of Epidemiology (نشریه انجمن بین‌المللی اپیدمیولوژی) منتشر شده،‌ به بررسی ارتباط میان بهداشت دهان و دندان و بروز بیماری‌ها و مرگ و میر به علل خاص در کشور پرداختند.

در این مطالعه که به سرپرستی دکتر رضا ملک‌زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و پراستنادترین دانشمند علوم پزشکی ایران در بستر مطالعه کوهورت – بزرگ‌ترین مطالعه آینده‌نگر خاورمیانه که از سال ۸۳ تاکنون، بیش از ۵۰ هزار ایرانی ۴۰ تا ۷۵ سال را با هدف بررسی عوامل خطر سرطان‌ها و ساير بيماري‌هاي مزمن در شمال شرق ايران (استان گلستان) مورد بررسی و پیگیری قرار داده است – تعداد دفعات مسواک زدن، استفاده از دندان مصنوعی و پروتز دندان بر اساس خوداظهاری شرکت‌کنندگان و نیز وضعیت سلامت دندان آنها شامل دندان‌های از دست رفته، فاسد، خالی و پر شده، توسط پزشکان آموزش دیده مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان در ادامه، شرکت‌کنندگان در مطالعه شامل ۴۲٫۴ درصد مرد و ۵۷٫۶ درصد زن را که با هدف بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان مورد بررسی بودند، به مدت ۹ سال مورد پیگیری قرار دادند.

از آن جا که تعداد مرگ و میرهای کلی گزارش شده طی مدت بررسی (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴) نزدیک به ۴ هزار نفر (سه هزار و ۸۲۰ نفر) بود،‌ نتایج بررسی‌ها نشان داد از این بین، یک هزار و ۹۸۱ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، ۸۳۹ نفر بر اثر سرطان‌ها و ۲۱۷ نفر نیز بر اثر حوادث و جراحات فوت کردند.

پزشکان ایرانی در این تحقیق، پس از سال‌ها پیگیری بهداشت دهان مطالعه‌شوندگان،‌ «ارتباط مرگ و میرهای رخ داده در جمعیت مورد مطالعه با بهداشت دهان و دندان افراد فوت شده» را به دقت مورد کنکاش و بررسی قرار دادند.

نتایج بررسی‌ها بسیار تامل‌برانگیز بود: افزایش نرخ مرگ و میر کلی در شرکت‌کنندگانی که بیشترین دندان از دست رفته را در مقایسه با افراد دارای حداقل دندان از دست رفته، داشتند.

مسواک زدن در کاهش خطر بیماری‌ها و مرگ به علل خاص بسیار موثر است

طبق بررسی و نتایج این تحقیق، مسواک زدن به هر شکل – اعم از یک بار، دو بار یا بیشتر از دو بار در روز – خطر مرگ به علل خاص از جمله بیماری قلبی، عروقی، سرطان،‌ دیابت، انسداد مزمن ریوی و… را کاهش می‌دهد؛ چرا که نتایج نشان داد بین مرگ و میر و وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد ارتباط وجود دارد و بهداشت ضعیف دهان و دندان و مسواک نزدن شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا  بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

از دیگر نتایج جالب توجه این مطالعه دانشمندان کشور آن است که حتی وضعیت بهداشت دهان و دندان افرادی که بر اثر خودکشی یا تصادفات فوت کرده بودند نیز با سایرین تفاوت داشت. بدان معنا که افراد دارای افسردگی که گاه منجر به خودکشی آنها شده است و نیز افرادی که در تصادفات صدمه دیده و فوت شده‌اند، بهداشت دهان و دندان ضعیف‌تری نسبت به سایرین داشته‌اند! این نتیجه که صرفا ارتباط وضعیت بهداشت دهان و دندان را با افسردگی در این مطالعه اپیدمیولوژی حاضر آشکار کرده است، می‌تواند به دلیل این احتمال باشد که افراد دارای افسردگی، کمتر از سایرین، بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند و در افراد خودکشی کرده، وضعیت بهداشت دهان و دندان به مراتب بسیار ضعیف‌تر بوده است.

همان‌طور که این تحقیق اشاره کرده است، مطالعات پیشین درباره تاثیر بهداشت دهان و دندان در بروز بیماری‌ها عمدتا در کشورهای پردرآمد انجام شده است. به عنوان نمونه از مجموع ۱۵ مطالعه انجام شده در این زمینه، ۱۲ مطالعه، وجود ارتباط بین دندان‌های از دست رفته و بروز بیماری‌ها و مرگ‌ومیر به علل خاص را به اثبات رسانده‌اند اما نتایج مطالعه حاضر که در بستر مطالعه کوهورت بزرگ استان گلستان انجام شده، از آن جا که می‌تواند نتایج مشابهی را برای کشورهایی با درآمد کمتر و بهداشت دهان و دندان ضعیف‌تر ارائه کند، حائز اهمیت جهانی است و از این نظر مطالعه دانشمندان علوم پزشکی تهران می‌تواند منحصر به فرد باشد.

منبع: ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *