بازدید این صفحه: 648
اخبار,خبر,خبر جديد,اخبار جديد,خبر جديد از وزارت بهداشت,اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکی,مقالات پزشکی,خبر های جدید از دنیاس پزشکی,marizkhone,khabar,khabar jadid,

وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه

tm.jsp

وزیر بهداشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه عنوان کرد:

  ایمنی غذا و بهداشت محیط مهمترین اولویت امسال وزارت بهداشت است /ضرورت همکاری سایر دستگاهها برای ارتقای سلامت جامعه

 

وزیر بهداشت گفت: ۲۵ میلیون نفر در کشور به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که با فعالیت بدنی می توان از آن پیشگیری کرد ضمن اینکه ۵۰ درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر سید هاشمی امروز در چهارمین روز از هفته سلامت به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه به تشریح اقدامات وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت پرداخت .

وی گفت: سلامت ، یکی از نعمت های بزرگ خداوند به انسان است که کمتر به آن توجه می شود و امروزه افراد سالم نقش محوری در پیشرفت و توسعه جوامع دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر افراد جامعه بیمار و ناخوش باشند امنیت و پیشرفت محقق نمی شود و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سطح بهداشت در کشور ارتقاء پیدا کند.

دکتر هاشمی با اشاره به دستورات دینی در خصوص بهداشت گفت امام و مراجع نیز در مورد موضوع بهداشت و پیشگیری توصیه های زیادی دارند و در برنامه های ۵ ساله توسعه نیز به سلامت توجه شده است.

 

دخیل بودن سایر دستگاهها در تامین سلامت

دکتر هاشمی با بیان اینکه امروزه برخلاف گذشته بار بیماری ها عمدتا بر بیماری های غیر واگیر دار است تأکید کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور کمتر از ۲۰ درصد از عوامل تامین سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و دستگاه های دیگر در حوزه های صنعت و کشاورزی نیز در این زمینه دخیل هستند.

 

ضرورت داشتن پیوست سلامت برای طرحهای بزرگ ملی

وزیر بهداشت گفت: در فروردین ماه سال گذشته و همزمان با ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، دارا بودن پیوست سلامت در طرحای ملی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

 

وی افزود: متاسفانه برخی طرح های بزرگ و ملی پیوست پیوست سلامت ندارند به عنوان نمونه در طرح مسکن مهر که موفقیت های زیادی داشته است مرکز بهداشتی درمانی در نظر گرفته نشده است.

دکتر هاشمی ادامه داد: در برخی شهرک سازی ها شاهدیم که جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر در آن ساکن هستند بدون اینکه به مساله بهداشت آن شهرک توجه شود یا در احداث جاده های بزرگ نیز مراکز اورژانس در کنار این جاده ها در نظر گرفته نمی شود.

 

۲۵ میلیون نفر در کشور به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۲۵ میلیون نفر در کشور به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که با فعالیت بدنی می توان از آن پیشگیری کرد ضمن اینکه ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند در حالیکه فشارخون بالا منجر به معلولیت و سکته مغزی می شود.

دکتر هاشمی تأکید کرد: مصرف چند برابری نمک، قند و روغن باعث می شود رگ های بدن مسدود شود و علاوه بر تحمیل بار مالی زیاد بر دولت، برای خانواده ها نیز می تواند مشکل ساز باشد و اگر به بهداشت و پیشگیری توجه شود دیگر نیازی به افزایش هزینه های درمان و افزایش تخت ها و تولید دارو نیست و این هزینه ها می تواند در بخش های دیگر بهداشت هزینه شود.

 

 سیگاریها به اطرافیان و جامعه ضرر می رسانند

وزیر بهداشت با گفت: متاسفانه سالانه مبالغ بسیار زیادی صرف خرید سیگار می شود که این افراد به اطرافیان و جامعه ضرر می رسانند و مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان ریه است و در این زمینه تنها اراده افراد است که می تواند باعث پیشگیری از آن شود.

دکتر هاشمی با بیان دستگاه های دولتی نقشی اساسی در سلامت مردم دارند افزود: با توجه به اینکه در آینده به سمت مسن شدن جامعه پیش می رویم تمام دستگاههای دولتی باید ارتقاء بهداشت جامعه را یکی از اهداف خود قرار دهند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دولت دکتر روحانی توجه و رسیدگی به نقاط محروم و حاشیه شهرها را سرلوحه کار خود قرار داده است که امیدواریم این طرح ها استمرار داشته باشد و در سال ۹۴ نیز شاهد ارائه خدمات به این نقاط باشیم چون بهداشت و سلامت قبل از تولد تا بعد از مرگ مورد نیاز مردم است.

دکتر هاشمی گفت: در شروع طرح تحول سلامت شاهد بحرانی عظیم در عرصه دارو بودیم و با کمبود ۳۰۰ قلم دارو مواجه بودیم اما با اقدامات موثر و اصولی در این زمینه کمبود دارو ها به ۲۷ قلم رسیده است.

وزیر بهداشت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۹ میلیون نفر از هموطنان خبر داد و گفت: امیدوواریم در آینده ارزش برگه ها و دفترچه های بیمه به حدی برسد که اعتبار آن مانند پول و اوراق اعتباری باشد.

 

ارایه خدمات بهداشتی به ۱۰ میلیون نفر از حاشیه نشینان کشور

دکتر هاشمی یکی از بسته های خدمتی وزارت بهداشت که به تازگی ارائه شده است را طرح ساماندهی بهداشت حاشیه شهر هاعنوان کرد و گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به حاشیه شهر مشهد، برای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حاشیه نشینان این شهر خدمات بهداشتی ارائه شد.

دکتر هاشمی ادامه داد: در سالیان اخیر شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر ها بودیم و این مناطق فاقد خانه های بهداشت و امکانات بهداشتی درمانی بودند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: بسته خدمات حاشیه شهر ها را در مشهد آغاز کردیم و بنا داریم که امسال حدود ۱۰ میلیون نفر از حاشیه نشینان کشور را تا شهریور ماه سال جاری تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار دهیم و به ازاء هر ۱۲ هزار نفر یک پایگاه بهداشت و به ازاء هر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز بهداشت احداث شود.

 

برنامه های خوبی در حوزه سلامت دهان و دندان داریم

دکتر هاشمی گفت: در حوزه سلامت دهان و دندان نیز اقدامات خوبی انجام شده است و سعی ما این است تا از خرابی دندان پیشگیری کنیم اما متاسفانه تعداد دندان های خراب در ایران حتی از کشورهای همسایه نیز بیشتر است البته بخشی از آن به مصرف تنقلات زیاد، مسواک نزدن و پایین بودن بهداشت در این زمینه بر می گردد.

دکتر هاشمی تصریح کرد: گاهی اوقات در روستاها بچه هایی را می بینیم که دندان ندارند و والدین باید به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه داشته باشند ضمن اینکه دولت برای افراد کمتر از ۱۴ سال برنامه های خوبی جهت پیشگیری از خرابی دندان دارد.

وزیر بهداشت اشاره کرد: سال گذشته ۴ هزار نفر متخصص در کشور توزیع شد که در قالب کلینیک های ویژه به ارائه خدمات پرداختند به نحوی که مردم می توانند با پرداخت ۴ هزار تومان از خدمات این کلینیکها استفاده کنند و از سال گذشته تا کنون ۲۰ میلیون نفر در این مراکز ویزیت شده اند.

 

کاهش هزینه های درمانی مردم

دکتر هاشمی کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم را یکی از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول سلامت دانست و گفت: قبل از اجرای این طرح شاهد کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و به وجود آمدن بازارهای کاذب در کنار بیمارستان ها بودیم که توانستیم پرداختی مردم را در شهرها به ۶ درصد و در نقاط روستایی به ۳ درصد برسانیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: خوشبختانه در شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر پزشک وجود دارد و با گسترش آموزش پزشکی در کشور در آینده امیدواریم این کمبودها نیز جبران شود.

دکتر هاشمی گفت: خدمات اورژانس توسعه قابل توجهی داشته است و امیدواریم در سال ۹۴ با اعتبارات خوبی که در زمینه حمل و نقل و همچنین توسعه شبکه بهداشت داریم مشکلات این حوزه نیز کاهش یابد.

 

فعالیت ۱۷ پایگاه اورژانس هوایی در کشور

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ پایگاه فعال اورژانس هوایی داریم اما باز هم نیاز به گسترش این بخش داریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: در راستای گام سوم طرح تحول سلامت تعرفه ها را در کل کشور اصلاح کردیم که دیگر شاهد برخی اتفاقات غیراخلاقی نباشیم چرا که تعرفه ها در بخش دولتی در قبل معادل یک صدم تعرفه های بخش خصوصی بود و در این راه مردم نیز همکار های خوبی از طریق سامانه ۱۶۹۰ با ما داشتند.

وزیر بهداشت یادآور شد: امسال در مجموعه وزارت بهداشت توجه به حوزه غذا مورد تأکید است و مردم نیز باید علاوه بر حلال بودن غذا از بهداشتی بودن آن نیز اطلاع داشته باشند و نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

قدردانی از همکاری مردم با مسئولین

دکتر هاشمی گفت: امیدواریم که دیگر شاهد شایعات در حوزه غذا نباشیم و در این راه دولت برنامه برنامه های خوبی در پیش دارد همچنین شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور مصوباتی در این زمینه خواهد داشت و علاوه بر اطمینان از بهداشت محصولات غذایی، بهداشت محیط نیز مورد توجه است.

وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: از مردم بخاطر همراهی و کمک به مسوولان تشکر می کنم.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *