بازدید این صفحه: 532

ضرورت فراهم كردن امكانات براي افزايش جمعيت در كشور

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (2)

وزير بهداشت در مراسم بزرگداشت روز ماما:

  مطالبات جامعه مامایی با آرامش و عقلانیت در حال پیگیری است(ضرورت فراهم كردن امكانات براي افزايش جمعيت در كشور)

 

وزیر بهداشت گفت: با كاهش ۱۰ درصدي سزارين در کشور مرگ و مير مادران به دليل زايمان طبيعي كاهش یافته است.

به گزارش پايگاه خبري و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (وب‌دا)؛دكتر سيدحسن هاشمي در مراسم بزرگداشت روز جهاني ماما ضمن تبريك به مناسبت ولادت امام علي (ع) و نيز گراميداشت شهادت شهيد مطهري و روز معلم، گفت: معتقدم اولين شهيد اعتدال در اسلام حضرت علي (ع) و در انقلاب اسلامي نيز شهيد مطهري، اولين شهيد اعتدال بود.

وزير بهداشت با بيان اين كه نياز مبرم جامعه امروز اسلام علوي است، تصريح كرد: هر زماني كه به گروه‌ها اجازه دادند كه برداشت فردي و گروهي از اسلام و قرآن داشته باشند نتيجه آن ايجاد گروه فرقان و يا ديگر گروه‌هاي متفرقه‌اي است كه در دوران‌هاي مختلف به اسلام و حکومت اسلامی آسیب وارد ساختند.

وزير بهداشت در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر مطالبات جامعه مامايي کشور با عقلانيت پيش مي‌رود، ابراز داشت: اي كاش در گروه‌هاي پرستاري نيز چنين شرايطي داشتيم عده ای قلیل که خود را نماینده همه پرستاران می دانند، كارها را سياسي نمي‌كردند و امور پرستاري نيز از مسير اعتدال و عقلانيت پيش مي‌رفت زیرا تجربه نشان داده است که با فشار و تندروی هیچوقت به نتیجه نمی رسیم.

 

ضرورت ايجاد سامانه‌اي براي جمع آوري اطلاعات مربوط به جامعه مامايي

وزير بهداشت با تاكيد بر ضرورت ايجاد سامانه اي براي جمع آوري اطلاعات مربوط به ماماها و به ويژه كاريابي براي آنها، بر اهميت نقش ماماها در كشور تاكيد كرد.

 

ضرورت فراهم كردن امكانات براي افزايش جمعيت در كشور

دكتر هاشمي در ادامه مشکل جمعيت در كشور را يك مشكل جدي عنوان كرد و گفت: اين مشكل برخاسته از نگاه متعصبانه مذهبي نيست بلكه نگاه هوشمندانه ملي و در جهت استقلال و امنيت كشور است و بايد ايرانيان به كودك آوري تشويق شوند.

وی یادآور شد: دیدگاه متعصبانه زمانی است که بحث ازدواج را جدی نگیریم، بانک ها به کمک نیایند و مجلس قوانینی را در این خصوص وضع نکند.

وزير بهداشت در عين حال بر ضرورت فراهم آوردن امكانات افزايش جمعيت تاكيد كرد و گفت: مجلس بايد قوانيني وضع كند كه جوان‌ها زودتر سرو سامان يابند.

 

رفاه و اشتغال جوانان؛ دغدغه رئيس جمهور

دكتر هاشمي با بيان اين كه رئيس جمهور نيز پي‌گير اعتبارات لازم براي مسائل رفاهي و اشتغال جوانان است، تصريح كرد: موضوع افزايش جمعيت مهم است و ابزار آن بايد براي جوان‌ها و خانواده‌ها فراهم شود.

وزير بهداشت در ادامه به موضوع آموزش حوزه مامايي اشاره كرد و با تاكيد بر ضرورت استقرار اعضاي هيات علمي مامايي در بالين و بيمارستان‌ها از معاون درمان اين وزارتخانه خواست تا طي بخشنامه‌اي از طريق معاونت توسعه به بيمارستان‌ها ابلاغ شود تا زماني كه بيمارستاني امكانات وسيع اتاق زايمان طبيعي را ندارد، ادامه کار ندهد.

دكتر هاشمي در ادامه با اشاره به اجراي گام سوم طرح تحول سلامت و اجرايي شدن كتاب تعرفه سلامت، گفت: در اين زمينه نيز به خدمات مامايي توجه شده است و اميدوار هستيم كه بيمه‌ها نيز با ماماها قرارداد ببندند و مطمئن هستیم اين كار با آرامش و به تدريج اتفاق خواهد افتاد.

 

تاييد سختي كار گروه مامايي

وزير بهداشت در ادامه به موضوع لحاظ شدن سختي كار براي گروه مامايي اشاره كرد و گفت: گروه‌هاي ديگري نيز درخواست دارند تا شغلشان به عنوان شغل سخت و زيان آور شناخته شود البته سخت بودن شغل در گروه مامايي را تاييد كرده ايم و اجراي آن به دولت، مجلس و اعتبارات بستگي دارد.

وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به ماماها گفت: بحث بين گروه‌هاي مامايي و متخصصين زنان را جدي نكنيد چرا كه همه شما يك تيم هستيد و گروه‌هايي در جامعه با اهداف سياسي سعي دارند اقشار مختلف را در تقابل يكديگر قرار دهند.

دكتر هاشمي در ادامه با اشاره به اين كه باید در بخش های زنان و زایمان به جای پرستارها ماماها حضور یابند و پرستاران در بخش های دیگری که کمبود هم وجود دارد مشغول به کار شوند يادآور شد: با توجه به اين كه درصدد هستيم ۱۵۰۰ تخت ويژه در كشور را راه‌اندازي كنيم ضرورت دارد كه پرستاران را در اين بخش‌ها به كارگيريم.

 

سخت‌گيري نسبت به مرگ كودكان و مادران

وزير بهداشت در ادامه خطاب به معاونت‌هاي درمان و بهداشت و نيز حوزه مامايي تاكيد كرد كه نسبت به مرگ مادر حساسيت زيادي نشان دهند.

دكتر هاشمي تصريح كرد: براي هر مادر و كودكي كه فوت مي‌كند باید يك تيم بررسي اعزام شود و بايد نسبت به مرگ نوزاد به ويژه مادر بسيار سخت‌گير باشيم و باید سيستم كنترل دقيقي داشته باشيم خود من هم موضوع را رصد خواهم كرد.

وزير بهداشت با بيان اين كه براي موضوع مرگ مادر باردار سردشتي ۴ گروه به سردشت اعزام شده‌اند، گفت: ماماها، متخصصين زنان، پرستاران، روساي بيمارستان‌ها و رؤساي دانشگاه‌ها بايد نسبت به مرگ مادران بسيار سخت گير باشند تا در بين مردم آرامش ايجاد شود كه البته به همت همكاران تعداد مرگ و مير مادر در كشور بتدريج كاهش يافته است

وزير بهداشت با بیان اینکه سال گذشته بيش از ۴۰۰ هزار زايمان طبيعي در كشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: با كاهش ۱۰ درصدي سزارين، مرگ و مير مادران به دليل زايمان طبيعي كاهش داشته است و يكي از معيارها و شاخص‌هايي كه براي روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، معاونين درمان و پرستاران لحاظ خواهد شد، كاهش مرگ و مير مادران و كودكان خواهد بود.

بنابراین گزارش در مراسم بزرگداشت روز ماما از ۱۶۰ مامای نمونه کشور و نیز دانشگاه های علوم پزشکی کشور برتر از نظر تجربیات موفق در امر ترویج زایمان طبیعی و کارآفرینی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تقدیر شد.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *