بازدید این صفحه: 972

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

در این بخش به روشهای درمانی استاندارد (بهترین درمان های در دسترس) در سرطان پستان می‌پردازیم. اکثر بیماران ،‌ به شرکت در کارآزمایی بالینی به منظور درمان ترغیب می شوند. کارآزمایی بالینی روشی است که بر اساس آن می توان روشهای  درمانی جدید را  آزمایش کرد و ایمنی، ‌تاثیر،  استاندارد بودن روش جدید را ثابت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت کارآزمایی بالینی مراجعه کنید.
بررسی اجمالی  درمان سرطان پستان
عوامل زیستی و رفتاری سرطان پستان ، بر درمان موثر  است . بعضی از تومورها کوچک هستند ولی به سرعت رشد می‌کنند در صورتیکه برخی دیگر بزرگ بوده و  رشد کندی دارند. پزشک به منظور انتخاب طرح درمانی مناسب عوامل زیر را در نظر می گیرد:
• مرحله و درجه  تومور
• وضعیت تومور از نظر گیرنده های هورمون (ER, PR)  و وضعیت HER2
• سن بیمار و سلامت عمومی
• وضعیت یائسگی بیمار
• ظهور جهش ژنی، در  سرطان پستان ارثی (BRCA1 یا BRCA2)

اگرچه پزشک مطابق با نیاز بیمار و نوع سرطان پستان روش درمانی را مشخص می کند  اما چندین اقدام کلی باید برای درمان سرطان مورد توجه قرار گیرد:
معمولا پزشکان برای سرطان داکتال غیرتهاجمی  و مراحل اولیه سرطان تهاجمی پستان عمل جراحی برداشتن تومور را توصیه می نماید . برای اطمینان از اینکه کل تومور برداشته شده ، جراح قسمت کمی از بافت سالم اطراف تومور را نیز برمی دارد . اگر چه هدف از عمل جراحی،  برداشتن همه سلولهای سرطانی است اما در بعضی از موارد سلولهای میکروسکوپی در پستان یا دیگر قسمتهای بدن باقی می‌مانند.
قدم بعدی در مدیریت سرطان پستان در مراحل ابتدایی ، کاهش خطر عود بیماری و از بین بردن سلولهای سرطانی بافی مانده و پنهان می باشد . این روش  درمان “اجوانت تراپی ”  ( درمان تکمیلی ) نامیده می شود ، که شامل  پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی و هدف درمانی  است .  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع  درمان مطالب زیر را مورد مطالعه قرار دهید . نیاز به استفاده از درمان تکمیلی،  براساس تخمین سلولهای سرطانی باقیمانده در پستان یا در قسمتهای دیگر بدن مشخص می گردد. اگر چه درمان تکمیلی  خطر عود بیماری را کاهش می دهد ولی لزوما بیماری را  از بین نمی برد .
همراه با  مرحله بندی،  از سایر ابزارهای نوین جهت تعیین پیش آگهی بیماری  و تصمیم گیری پزشک  در زمینه  درمان تکمیلی  استفاده می شود . وب سایت اجوانت  بصورت آنلاین یکی از ابزارهایی است که ‌امکان دسترسی و تفسیر فاکتورهای متعدد پیش آگهی  را برای پزشک فراهم می‌سازد. این  وب سایت فقط  توسط پزشک به منظور تفسیر آزمایشات استفاده می شود. علاوه بر این پزشک ممکن است از سایر تستهایی که خطر عود بیماری را پیش بینی می کنند (مانند Oncotype Dx و Mammaprint)‌ به منظور توصیه شیمی درمانی تکمیلی استفاده کند.
درصورتیکه  عمل جراحی برداشتن تومورهای سرطانی  امکان پذیرنباشد ، پزشک ممکن است  شیمی درمانی ، هدف درمانی ، پرتو درمانی را توصیه کند .
درمان عود مجدد و متاستاز سرطان به نحوه درمان اولیه سرطان و ویژگی های تومور سرطانی  (مانند استروژن ، پروژسترون ، و وضعیت HER2) بستگی دارد.
بیشترین موارد درمانی رایج در سرطان پستان در صفحات مرتبط شرح داده شده است.
عود و متاستاز سرطان پستان
سرطان پستان در صورتیکه پس از اولین تشخیص و درمان،  دوباره بازگردد به آن عود سرطان می‌گویند در صورتیکه بازگشت مجدد سرطان در محل پستان باشد به عنوان “عود در محل  ” و در صورتیکه بازگشت سرطان  در دیواره قفسه سینه باشد “عود منطقه ای ” نامیده می شود و یا ممکن است درسایر قسمت های بدن شامل ارگانهای دور مانند ششها ، کبد و استخوان باشد .
عود در محل معمولا با درمان بیشتر معالجه می شود اما عود سرطان متاستاتیک (دور ) به طور معمول غیرقابل علاج است ولی اغلب  قابل درمان می باشد . بعضی از بیماران پس از عود سرطان متاستاتیک ، چندین سال زنده می مانند . هدف از درمان سرطان  پیشرفته،  طولانی تر کردن طول عمر و / یا بهبود کیفیت زندگی است. به طور کلی ، عود بیماری با ظهور علائمی مشخص می گردد. این علائم  به مکان عود بیماری بستگی دارد و عبارت است از :
• وجود غده  زیر بازو یا در مسیر دیوار قفسه سینه
• درد استخوان یا شکستگی ، که ممکن است علامت متاستاز استخوان باشد.
• سردرد یا تشنج ، که ممکن است علامت متاستاز مغز باشد .
• سرفه مزمن یا مشکلات تنفسی که ممکن است علامت متاستاز ریه باشد.
• درد شکمی یا یرقان (زردی پوست و چشم ها) ، که ممکن است با متاستاز کبدی باشد.

علایم دیگری نیز ممکن است با توجه به محل متاستاز وجود داشته باشد. این علائم شامل  تغییرات در بینایی ، تغییر در سطوح انرژی  ، احساس ناخوشانید یا خستگی شدید باشد . برای اطمینان از تشخیص و برای کنترل وضعیت استروژن و پروژسترون  و HER2 ، انجام بیوپسی در محل عود توصیه می شود زیرا ممکن است با مرور زمان تشخیص اصلی تغییر کرده باشد .
• درمان متاستاز یا عود سرطان پستان، به درمان یا درمانهای قبلی در زمان  تشخیص اولیه و  مشخصات تومور (مثل استروژن ، پروژسترون ، و وضعیت HER2) بستگی دارد .
برای زنانی که خطر عود سرطان در همان پستان را دارند  پس از درمان اولیه با لامپکتومی و پرتو درمانی تکمیلی ، درمان انتخابی ماستکتومی است  که موجب بهبود کامل می گردد .
• برای زنانی که عود سرطان پستان منطقه ای است مانند عود  منطقه ای در دیواره قفسه سینه، پس از برداشتن پستان یا  ماستکتومی، درمان انتخابی  پرتو درمانی دیواره قفسه سینه و غدد لنفاوی می‌باشد مگر اینکه پرتو درمانی از قبل انجام شده باشد  (پرتو درمانی معمولا در دوز کامل به همان منطقه بیش از یک مرتبه انجام  می شود ).
• درمان های کامل کننده  مانند شیمی درمانی ، هورمون درمانی ، و هدف درمانی  بطور معمول درمان اولیه در عود یا متاستاز سرطان هستند . پرتو درمانی و جراحی ممکن است در شرایط خاصی برای زنان مبتلا به عود یا متاستازسرطان درسایر ارگانهای بدن استفاده شود. پرتو درمانی اغلب جهت کاهش درد ناشی از متاستاز استخوان استفاده می شود .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *