بازدید این صفحه: 466

ضرورت همکاریهای بین بخشی برای اجرای بهتر برنامه تحول سلامت

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (2)

وزیر بهداشت:

  امسال برنامه های خوبی برای حوزه بهداشت طراحی شده است( ضرورت همکاریهای بین بخشی برای اجرای بهتر برنامه تحول سلامت)

 

دکتر هاشمی گفت: امسال در حوزه بهداشت و آموزش برنامه های ارزنده ای و خوبی طراحی شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم و در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تلاش و همراهی همه رسانه ها در اطلاع رسانی از اقدامات حوزه بهداشت و درمان به ویژه اجرای برنامه تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت طرحی نوپاست و مراحل ابتدایی خود را می گذراند و امیدواریم این طرح در سال های آینده بارور شود و به تدریج شاهد کاهش تدریجی مشکلات مردم باشیم.

وزیر بهداشت با بیان این که مردم از اجرای برنامه تحول سلامت از این که دیده شده اند و مورد احترام قرار گرفته اند، ابراز رضایت می کنند، گفت: امیدوار هستیم با حمایت مجلس این طرح استمرار یابد و همچنین شاهد تقویت بیمه ها و حمایت آنها از مردم باشیم و با تامین منابع پایدار در حوزه سلامت، سایر حلقه های دیگر این طرح در حوزه های بهداشت ، درمان و نیز پژوهش گسترش یابد.

 

هزینه کرد اعتبارات حوزه بهداشت در جاهایی غیر از این حوزه شرعاً اشکال دارد

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص انتقادهای وارده مبنی بر تخصیص اعتبارات حوزه بهداشت به حوزه هایی دیگر گفت: از همان ابتدای آغاز به کار برنامه تحول سلامت، تاکید داشتیم که اگر حتی یک ریال از اعتبارات حوزه بهداشت و یک نفر از پرسنل بهداشت در جای دیگری غیر از حوزه بهداشت به کار گرفته شود ، شرعاً اشکال دارد.

وی خاطر نشان کرد: البته اعتبارات حوزه بهداشت حدود ۷ ماه بعد از اجرای برنامه تحول سلامت، اختصاص یافت و با توجه به این که حوزه درمان دارای مشکلات عدیده ای بود مجبور شدیم ابتدا به وضعیت دارو و درمان مردم بپردازیم و خود این اقدام به نوعی، پیشگیرانه بود.

 

امسال برنامه های خوبی برای حوزه بهداشت طراحی شده است

دکتر هاشمی یادآور شد: امسال در حوزه بهداشت و آموزش برنامه های ارزنده ای و خوبی طراحی شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اجرای گام سوم برنامه تحول سلامت و اجرای کتاب تعرفه سلامت، یادآور شد: این گام یکی از مراحل مهم برنامه تحول سلامت و در راستای مراقبت از جامعه پزشکی و مردم بود.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله سوم برنامه تحول سلامت، دریافت های خارج از مصوبات قانونی برچیده شد و برای ادامه این گام نیازمند همکاری جامعه پزشکی، دولت و مجلس هستیم.

دکتر هاشمی تصریح کرد: برخلاف اظهاراتی که ما را متهم به صنفی عمل کردن ما و بالا بردن هزینه های دولت در این مرحله از برنامه تحول سلامت می کنند، گفت: با اجرای این مرحله از برنامه، پزشکان عمومی را در مناطق مردم و مختلف کشور اعزام کردیم و همچنین بیش از سه هزار پزشک متخصص در سراسر کشور توزیع شدند.

 

۱۰۰۰ میلیارد هزینه کردیم تا مردم ۱۰ هزار میلیارد هزینه نکنند

وی خاطر نشان کرد: در گام سوم برنامه تحول سلامت هزار میلیارد هزینه کردم تا مردم ۱۰ هزار میلیارد هزینه نکنند.

وزیر بهداشت همچنین در ادامه به موضوع یکسان سازی بیمه ها اشاره کرد و گفت: باید یک بیمه به عنوان بیمه پایه وجود داشته باشد و اعتبارات در قالب آن بیمه تخصیص یابد و سیاستگذاری آن با وزارت بهداشت باشد.

دکتر هاشمی با بیان این که پاشنه آشیل برنامه تحول سلامت بیمه ها و رفتار آنهاست، گفت: امیدواریم که به موضوع بیمه ها توجه ویژه صورت گیرد و هر چه بیمه ها رشد کنند، به شرط هزینه کرد مناسب، به نفع مردم است.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به استان فارس و افزایش میزان ضریب اشغال بیمارستانها و کمبود نیروی کادر درمانی در بیمارستان ها، افزود: در حال حاضر در بیمارستان های ما به ازای ۱۳ تا ۱۴ تخت تنها ۱ پرستار وجود دارد که این میزان با استاندارد جهانی فاصله دارد.

 

جذب ۴ هزار پرستار در قالب نیروهای شرکتی

وی بر تامین نیروی انسانی در بیمارستان ها در قالب شرکتی تاکید کرد و گفت: در این راستا به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجازه داده شد تا حدود ۱۶ هزار پرستار در قالب نیروهای شرکتی گرفته شود که فقط تنها حدود ۴ هزار پرستار از این طریق جذب شده است.

 

پرداخت تمام معوقات پرستاران تا پایان ۹۳

دکتر هاشمی با بیان این که تمامی معوقات پرستاران تا پایان سال ۹۳ پرداخت شده است، گفت: طبق برنامه ای که وزارت بهداشت طراحی کرده است، کارانه پرستاران بین ۲٫۵ تا ۳ برابر افزایش می یابد.

وی افزود: حدود ۲۸ درصد از بخش درآمد بیمارستان ها در میان نیروهای بیمارستانی اعم از کادر درمانی و غیر درمانی تقسیم شود.

وزارت بهداشت تصریح کرد: پرسنل وزارت بهداشت نسبت به سایر وزارتخانه ها کمترین حقوق را دریافت می کنند و در ردیف های آخر جدول حقوقی قرار دارند.

وزیر بهداشت اختلاف واقعی دریافتی میان گروه های غیرپزشکی و پزشک را حدود ۵ تا ۶ برابر بیان کرد گفت: لازم است هر شخص با فردی که در همان موقعیت و رتبه علمی قرار دارد مقایسه شود.

دکتر هاشمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مهمترین نقد بر عملکرد خود در طی دو سال گذشته، گفت: هدف گذاری ها را درست انجام دادیم اما شاید اگر قبل از شروع به کار آمادگی و شناختی که امروز از حوزه سلامت و مشکلات آن داشتم، می توانستم بهتر برنامه ریزی کنیم و در عین حال در تقویت روابط بین بخشی شاید بهتر از این می توانستیم موثر باشیم.

 

ضرورت همکاریهای بین بخشی برای اجرای بهتر برنامه تحول سلامت

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای خوب و کامل برنامه تحول سلامت افزود: چنانچه همکاری های بین بخشی به خوبی صورت گیرد، بخش هایی که روی زمین مانده است به خوبی اجرا خواهد شد.

دکتر هاشمی بر پایداری منابع مالی حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: امیدواریم منابع و اعتبارات حوه سلامت تامین شود و گفت نباید دغدغه استمرار منابع و برنامه تحول سلامت را داشته باشیم.

 

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این که ۲ دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی از افتخاران کشور هستند، گفت: حیف است که به طور مثال رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بخواهد به فکر مراکز زایمان و بهداشتی درمانی باشد چرا که رسالت اصلی دانشگاه آموزش است.

 

کمبود ۷۰ هزار تخت بیمارستانی

دکتر هاشمی همچنین، یکی از برنامه ها وزارت بهداشت را خرید خدمت از بخش خصوصی بیان کرد و افزود: در صورتی که ضریب اشغال تخت های بیمارستان بیش از ۸۰ درصد باشد می توان از بخش خصوصی استفاده کرد، چرا که دولت با این اعتبارات می تواند بیش از ۲ هزار تخت ایجاد کند در صورتی که ما بیش از ۷۰ هزار تخت کمبود داریم.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با زایمان طبیعی آسیب به مادر و نوزاد افزایش یافته است، گفت: طبق آمار در کشور حدود ۱۰ درصد سزارین نسبت به گذشته کاهش یافته است، ضمن اینکه با ترویج زایمان طبیعی میزان مرگ و میر نوزاد و مادر حدود ۲ دهم درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال اولین سالی است که توانستیم نه تنها جلوی رشد متوالی زایمان سزارین را بگیریم بلکه باعث کاهش میزان سزارین شده ایم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *