بازدید این صفحه: 815

عوامل خطر سرطان

خبر هاي جديد از دنياي پزشکي,marizkhone,khabar,khabar jadid,new،سلول درماني

هر چیزی که شانس فرد را در ابتلا به سرطان افزایش دهد عامل خطر یا یک فاکتور تهدیدکننده نامیده می شود.

هر چیزی که شانس فرد را در ابتلا به سرطان افزایش دهد عامل خطر یا یک فاکتور تهدیدکننده نامیده می شود. اگر چه عوامل خطر می توانند روی ایجاد و توسعه سرطان تاثیر بگذارند ولی اغلب آنها مستقیما باعث سرطان نمی شوند. برخی از افراد با وجود چندین فاکتور تهدید کننده در بدن هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند اگر چه ممکن است بعضی از افراد بدون داشتن این فاکتورهای شناخته شده، مبتلا به سرطان گردند . با این حال ، شناخت عوامل خطر و ارتباط آنها از طریق پزشک، ممکن است به شما در انتخاب آگاهانه شیوه زندگی و مراقبت بهداشتی کمک کند.
بسیاری از موارد سرطان پستان در زنان بدون عوامل خطر واضح و بدون سابقه خانوادگی رخ می دهد. این نشاندهنده این است که تمام زنان نیاز به آگاهی از تغییرات احتمالی در سینه خود و همچنین مراجعه به پزشک به منظور دریافت معاینات منظم بالینی پستان (معاینه از پستان توسط پزشک) و ماموگرام (تصویر اشعه ایکس از پستان است که می تواند تشخیص تومور که خیلی کوچک است احساس می شود) دارند . احتمالا تعدد عوامل خطرساز ، در ایجاد و توسعه سرطان پستان تاثیر دارد.

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا زنان به سرطان پستان را افزایش دهد :
سن : خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن زنان بالا می رود بیشتر موارد سر طان ، در زنان بالای ۵۰ سال رخ می دهد .
نژاد و قومیت : اگر چه زنان سفید پوست بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند ولی مرگ ومیر ناشی از سرطان پستان در زنان سیاه پوست بیشتر رخ می دهد. دلایل اختلاف بقا نامشخص است و احتمالا به فاکتورهای بیولوژیکی و اجتماعی اقتصادی مربوط می شوند.
تاریخچه فردی : زنانی که سرطان پستان در یک سینه دارند شانس ابتلا به سرطان پستان ثانویه در پستان متقابل، بین ۱ تا ۲% است .
عوامل ژنتیکی : جهش ژن های ۱ یا ۲(BRCA1 یا BRCA2) افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را منجر می گردند. برای شناسایی جهش ژن ها از آزمایش خون (آزمایش ژنتیکی ) استفاده می شود. این آزمایشات فقط برای افرادی که مشاوره ژنتیکی انجام داده اند توصیه می گردد. مردان خانواده ممکن است حامل ژن های جهش یافته باشند . سرطان پستان در اعضای مرد خانواده بطور مشخصی خطر وجود ژن سرطان پستان را افزایش می دهد . محققین تخمین زده اند که سرطان های پستان با منشاء ارثی، فقط ۵ تا ۱۰ درصد از تمام سرطان های پستان را تشکیل می دهد . بعلاوه BRCA1 و BRCA2 ، ژنهای دیگری نیز وجود دارند که کمتر در ابتلای سرطان پستان نقش دارند. اگر زنان متوجه جهش ژنی شوند می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را کاهش دهند . برای اطلاعات بیشتر ژنتیک سرطان پستان را مطالعه کنید.
تاریخچه فردی سرطان تخمدان : سوابق سرطان تخمدان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد . ژن جهش یافته سرطان پستان مانند BRCA1 و BRCA2 بطور وسیعی خطر ابتلا به سرطانهای پستان و تخمدان را افزایش می دهد.
مصرف استروژن و پروژسترون: استروژن و پروژسترون هورمون هایی هستند که درزنان رشد مشخصه های ثانویه جنسی (مانند رشد سینه) وبارداری را کنترل می کنند. تولید این دو هورمون در زمان یائسگی درزنان کاهش می یابد . مصرف طولانی مدت این هورمون ها، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
· زنانی که اولین قاعدگی آنان قبل از ۱۱ یا ۱۲ سالگی باشد و یا زنانی که یائسگی آنان بعد از ۵۵ سالگی باشد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان می باشند. زیرا سلولهای پستان برای مدت طولانی تری در معرض استروژن و پروژسترون قرار گرفته اند .
· زنانی که اولین بارداری آنها بعد از سن ۳۵ سالگی و یا زنانی که هرگز بارداری کامل تجربه نکرده اند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالاتر است . احتمالا بارداری، زنان را در مقابل سرطان پستان محافظت می کند زیراسلولهای پستانی درفاز نهایی بلوغ تکمیل می گردند.
· برداشتن تخمدان که منبعی برای تولید استروژن و پروژسترون است ، بطور واضحی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. این عمل جراحی برداشتن تخمدان[۱] نامیده می شود . بعضی از زنانی که بطور ارثی جهش ژنی دارند به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان این عمل جراحی را انجام می دهند .
درمان های هورمونی جایگزین پس از یائسگی: مصرف اخیر (پنج سال گذشته ) و مصرف طولانی مدت (چندین سال یا بیشتر)هورمون پس از یائسگی، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد . در حقیقت سرطان پستان با کاهش مصرف داروها کاهش یافته است .
قرص های ضد بارداری: ارتباط واضحی بین مصرف این قرص ها و ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.
رشد غیر معمول پستان : غیرطبیعی بودن (اما نه سرطانی بودن) سلولها در بیوپسی پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد .
LCIS : همانطور که در بررسی اجمالی سرطان پستان توضیح داده شد این بیماری توسط سلولهای غیر طبیعی در لوب ها یا غدد پستان بروز می کند . LCIS خطر ابتلا به سرطان پستان تهاجمی را افزایش می دهد . بهترین روش کنترل این بیماری مراجعه به پزشک مراجعه است .
سبک زندگی: مطالعات نشان می دهند که سبک های مختلف زندگی ممکن است در ابتلا به سرطان پستان نقش داشته باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که زنان یائسه ایی که چاق هستند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها افزایش می یابد.
ورزش سطح هورمون را کاهش داده و متابولیسم را تغییر می دهد و منجر به افزایش سیستم ایمنی می گردد. افزایش فعالیت های فیزیکی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.
مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

پرتونگاری : دوز زیاد پرتونگاری ( مانند اشعه ایکس و برنزه کردن ) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. میزان پرتودریافتی در ماموگرافی در طی یک سال، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد و فواید انجام این روش بیشتر از خطرات احتمالی آن است.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *