بازدید این صفحه: 508

طرح تحول سلامت سهم مردم از خدمات درمانی را به ۱۰ درصد کاهش داد

اخبار

طرح تحول نظام خبر جديد از نظام سلامت، كاهش سهم خدمات درماني،كاهش سهم مردم،سلامت

دکتر ایرج خسرونیا روز سه شنبه در بیست و ششمین کنگره سالانه جامعه پزشکان داخلی ایران اظهار کرد: این درحالی است که نتایج تحقیقات دانشگاه علامه طباطبایی و گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)در سال های ۸۲ تا ۹۲ حاکی است دو عامل افزایش هزینه های درمان و تورم در زندگی مردم تاثیر داشته است . در این سال ها تعداد افرادی که به دلیل هزینه های بالای درمان به زیر خط فقر سقوط کردند چند برابر شد.

وی توضیح داد: براساس این تحقیق ،سهم مردم از هزینه های درمانی از ابتدای سال ۹۰ همزمان به قانون هدفمندی یارانه ها از ۵۰ درصد به ۷۰ و حتی در مواردی به ۹۰ درصد در سال ۹۱ رسید این در حالی است که طبق برنامه پنجم باید سهم مردم به ۳۰ درصد کاهش می یافت.

خسرونیا ادامه داد: در سال های گذشته این پیش بینی روند معکوس پیدا کرد اما با کوشش مسئولان وزارت بهداشت در دولت یازدهم و تزریق بودجه به بیمارستان ها سهم مردم از خدمات درمانی به ۱۰ درصد و در مواردی به زیر این میزان کاهش یافت.

مطالبات جامعه پزشکان داخلی

خسرونیا یکی از مطالبات جامعه پزشکان داخلی را موضوع تعرفه های عنوان کرد و افزود: تعرفه پزشکی در برخی تخصص ها و درآمد گروهی از پرستاران و پزشکان افزایش یافت اما عده ای در مجلس و رسانه ها این افزایش تعرفه را نتوانستند تحمل کنند و برچسب های غیرواقعی به جامعه پزشکی زدند و مسائلی را مانند رومیز و زیرمیزی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: اما با طرحی که مسئولان مربوط تهیه کردند و با راه اندازی سامانه ۱۶۹۰ برای دریافت شکایت های مردمی از پرداخت های غیرقانونی بسیاری از این سوظن ها برطرف شد و جامعه پزشکی نیز از این طرح استقبال کرد.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران در مورد شکایت هایی که از جامعه پزشکی مطرح شده است در مورد اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در چهار ماهی که از آغاز این طرح می گذرد از هر صدها هزار خدمات جامعه پزشکی که در سراسر کشور به مردم ارائه می شود فقط ۲۱۴۱ شکایت مطرح شده است که از این تعداد کارشناسان تنها ۵۵ مورد را قابل بررسی تشخیص دادند و ۳۳ پرونده برای بررسی و صدور حکم به مراجع ذیصلاح ارسال شد.

خسرونیا افزود: این آمارها نشان می دهد جامعه پزشکی که از گروهی فرهیخته تشکیل شده و ۸۰ درصد آنها را گروه های نسخه نویس تشکیل می دهند مایل به تخلف نیستند و با کار شبانه روزی خود ارتزاق می کنند.

وی موضوع بیمه نشدن دانشجویان پزشکی را از دیگر مشکلات جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: فارغ التحصیلان غیر گروه پزشکی در سن ۲۵ سالگی وارد بازار کار می شوند و شروع به اندوختن سرمایه می کنند اما بیشتر پزشکان در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی وارد بازار کار می شوند و در واقع تمام دوران جوانی خود را صرف کسب دانش پزشکی می کنند.

خسرونیا گفت: آن ها نه سابقه بیمه و نه سابقه پرداخت بازنشستگی دارند و حتی پزشکانی که در موسسه های خصوصی کار می کنند نه بیمه می شوند و نه از حق بازنشستگی بهره مند می شوند؛ همین امر سبب می شود که آنها در اثر مسائلی مانند بیماری، حادثه یا بسته شدن مطب به زیر خط فقر سقوط کنند.

وی اظهار داشت: لازم است دانشجویان پزشکی در طول آموزش رزیدنتی و فلو بیمه شوند و از آنها حق بازنشستگی کم شود تا با سابقه پرداخت بازنشستگی حدود چهار تا هفت سال فارغ التحصیل شوند.

وی ادامه داد: درخواست دیگر متخصصان داخلی از مسئولان امر که سال ها است مطرح شده اما گوش شنوا ندارد مربوط به انجام اندوسکوپی دستگاه گوارش توسط متخصصان داخلی است.

وی افزود: طبق پروتکل نوشته شده در انجمن ها که تاییده وزارت بهداشت را دارد متخصصان داخلی که مایلند در یک رشته فعالیت کنند باید شش ماه آخر را در بخش مربوطه آموزش ببینند و افرادی که می خواهند اندوسکوپی انجام دهند باید از طرف بخش های آموزشی دوره تکمیلی آن را بگذرانند و گواهی بگیرند.

وی ادامه داد: تبصره ای در این زمینه وجود دارد که متخصصان داخلی باید هر دو سال یکبار به یک انجمن خاص مراجعه و با پرداخت مبلغی تاییدیه تکراری بگیرند؛ این مسئله در هیچ گروه تخصصی سابقه ندارد، اساتیدی که سال ها در این زمینه فعالیت دارند چرا باید هر دو سال یکبار تاییده ای تکراری برای انجام اندوسکوپی دریافت کنند. بسیاری از جراحان بدون گذراندن دوره عمل اندوسکوپی را انجام می دهند

خسرونیا افزود: متخصصان داخلی درخواست تشکیل انجمن آندوسکوپیست های ایران با ۵۵۰ نفر عضو را مطرح کرده اند اما با مخالفت مسئولان وقت وزارت بهداشت روبرو شد و مجبور شدند از وزارت کشور پروانه انجمن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین بعضی از سازمان های بیمه گر از پرداخت هزینه اندوسکوپی به متخصصان داخلی خودداری می کنند و پرداخت آن را به داشتن گواهی صادر شده از آن انجمن حواله می دهند که امیدواریم این مسئله نیز با همراهی مسئولان برطرف شود.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *