بازدید این صفحه: 729

ضرورت نظام سلامت توجه به کیفیت آموزش علوم پزشکی است

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (2)

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :

  ضرورت نظام سلامت توجه به کیفیت آموزش علوم پزشکی است

 

دکتر پیوندی گفت: دانشگاه علاوه بر وظایف آموزشی و پژوهشی باید در انتقال فناوری و ایجاد کارآفرینی نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش وب دا؛ دکتر علی اصغر پیوندی در دهمین جشنواره آموزشی دانشگاه با تاکید بر استفاده از خرد جمعی در عرصه آموزش، استفاده از نظرات تمامی اساتید، دانشجویان و دلسوزان عرصه آموزش پزشکی را از اهداف مهم برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد مطهری و تبریک روز استاد و هفته آموزش از تلاشهای بی شائبه اساتید و پیشکسوتان در راستای تعالی دانشگاه قدردانی کرد.

دکتر پیوندی با اشاره به تاریخچه ۱۰ ساله جشنواره آموزشی دانشگاه یکی از اهداف مهم جشنواره را استفاده از نظرات تمامی اساتید، دانشجویان برای بررسی نقاط ضعف احتمالی و نقاط قوت آموزشی، همچنین ارایه راهکارهای جدید برای رفع نقایص و تقویت نقاط قوت عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تقدیر از تلاش های معاونت آموزشی و همکاری روسای دانشکده ها و روسای مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه در برگزاری این جشنواره اظهار داشت: امیدوارم برگزاری این جشنواره روند رشد و پیشرفت دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش را تسریع کرده و بتوانیم گامهای بلندتری در راستای ارتقای این دانشگاه وزین با سابقه ۵۵ساله برداریم.

دکتر پیوندی در ادامه اظهار داشت: در سند جامع علمی کشور بحث تحول آموزش در حوزه سلامت متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و بر اساس یافته های موجود در جهان و base socityتعیین شده است . اما دستیابی به چنین آرمانی خصوصا در بحث آموزش علوم پزشکی و رسیدن به مرجعیت علمی در منطقه و جهان بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب نیازمند تلاش مضاعف است .

 

کار دانشگاه ها صرفا تولید علم، آموزش و پژوهش نیست

وی با اشاره به تعریف دانشگاه در هزاره سوم گفت: براساس این تعریف، کار دانشگاه ها صرفا تولید علم، آموزش و پژوهش نیست بلکه دانشگاهها باید به انتقال فناوری و ایجاد کارآفرینی بپردازند که این امر میسر نخواهد شد مگر این که آموزش در محیطی پویا، شاداب و با نشاط انجام شود و انسان های خلاق با روحیه پژوهشگری و تحقیق تربیت شوند.

رئیس دانشگاه با اشاره به چالش های متعدد و نقاط قوت بسیار زیاد آموزش عالی در نظام سلامت گفت: باید در جهت رفع چالش ها تلاش کنیم تا نقاط قوت ما تقویت شود. در سال های گذشته با توجه به شرایط موجود و ادغام آموزش و درمان؛ متاسفانه کیفیت آموزش کمتر مورد توجه قرار گرفت و به موضوع کمیت و افزایش تربیت نیروی درمانی کارآمد در کشور بیشتر از کیفیت توجه شد.

دکتر پیوندی تعداد زیاد دانشجو در رده های مختلف و عدم آمادگی زیرساخت های لازم را عاملی برشمرد که روی کیفیت آموزش اثر منفی می گذارد و تاکید کرد که در حال حاضر استراتژی و جهت گیری دانشگاه در حوزه آموزش بر روی ارتقای کیفیت آموزش متمرکز است.

 

فوق تخصص گرایی یکی از چالش های عرصه آموزش در سال های اخیر

وی یکی دیگر از چالش های عرصه آموزش در سال های اخیر را فوق تخصص گرایی دانست و گفت: گرچه رشد بسیار چشمگیر فوق تخصص گرایی و ریز شدن علوم پزشکی از جهاتی قابل دفاع است و در بعضی رشته ها حتما باید وجود داشته باشد اما تمرکز بیش از حد بر فوق تخصص باعث تحمیل هزینه های سنگین برای نظام سلامت و سردرگمی بیماران می شود. بنابراین این موضوع نیاز به بازنگری جدی دارد تا با منابع محدود و نیروی انسانی و ساختارهای موجود، بتوانیم گامهای موثرتری در راستای ارتقای نظام سلامت جامعه برداریم.

دکتر پیوندی با بیان این که در آموزش پزشکی نیاز به تغییر جهت وجود دارد تاکید کرد یکی از الزامات نظام سلامت در حال حاضر این است که پزشک باید با تمرکز بر انسان سالم ، راه‌های پیشگیری از بیماری را دنبال کند و دستیابی به این امر نیاز به تلاش و برنامه ریزی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ۱۰ سال اجرای طرح ریفرم در دانشگاه، بر بررسی و بازنگری طرح، برنامه ریزی و ارایه راهکارهای مناسب برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تاکید کرد و حضور در مجامع بین المللی و ارتباط و تعامل با مراکز پیشرفته دنیا را برای تحقق این امر لازم برشمرد . همچنین توجه به این مهم را برای کسب مرجعیت علمی در سطح جوامع بین الملل ضروری دانست.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک ریفرم جدی در آموزش، اقدام مدیریتی لازم این است که رضایتمندی اجزای ذاتی آموزش را شناسایی کرده و در جهت برطرف کردن مشکلات آن حرکت کنیم. در این راستا مهمترین و اصلی ترین عامل، ایجاد انگیزه برای اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

 

ضرورت افزاش تعاملات گسترده با مراکز آکادمیک دنیا

دکتر پیوندی بر افزاش تعاملات گسترده با مراکز آکادمیک دنیا تاکید کرد و گفت : این مهم سبب می شود تا بتوانیم با تربیت نیروی انسانی کارآمد و افزایش بودجه، در یک فضای تعامل گونه با همه افراد و سلیقه ها ؛ اهداف مهم نظام سلامت را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه سخنان خود ضمن تبریک روز استاد و هفته آموزش از زحمات تمامی اساتید ، اعضای هیات علمی ، پیشکسوتان و فعالان حوزه آموزش دانشگاه قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد با تلاش و همکاری دانشگاهیان و بهره گیری از خردجمعی شاهد اعتلا و ارتقای آموزش و اقتدار علمی دانشگاه و کشور باشیم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *