بازدید این صفحه: 410

طوری برنامه ریزی کنیم که دانشجویان در کشور خودمان به تحصیل بپردازند

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (2)

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد:

  حضور بیش از ۱۷ هزار عضو هیات علمی در ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ( باید طوری برنامه ریزی کنیم که دانشجویان در کشور خودمان به ادامه تحصیل بپردازند)

 معاون آموزشی وزارت بهداشت در دهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که هم اکنون بستر مناسبی برای آموزش پزشکی در کشور فراهم شده است به حضور  بیش از ۱۷ هزار عضو هیات علمی در ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و تحصیل ۱۸۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در آنها اشاره کرد.

به گزارش وب دا؛ دکتر باقر لاریجانی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت‌ا… مطهری، این ایام را فرصت مناسبی برای تجلیل از مقام استاد و بررسی وضعیت آموزش پزشکی کشور دانست و تاکید کرد در این حرفه باید به دنبال الگوهایی همچون شهید مطهری و دکتر قریب باشیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به لزوم استفاده از اسناد بالادستی چون سند چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی سلامت اظهار داشت: نزدیک به ۳۰ درصد از این اسناد مربوط به حوزه آموزش است بنابراین اگر بخواهیم این اسناد را به درستی اجرا کنیم باید به آموزش پزشکی توجه ویژه ای داشته باشیم. همچنین توجه مسوولان به نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع حوزه سلامت در این خصوص راهگشا است و باید در راستای تعیین چارچوب ها و استراتژی‌های مدیریتی آنها را مبنا قرار داد.

وی با اشاره به چالش های موجود در علوم پزشکی و پژوهش های انجام شده در این خصوص ؛ شبکه بهداشتی درمانی کشور را بستر وسیع و مناسبی برشمرد که اگر به خوبی در خدمت آموزش پزشکی قرار گیرد می تواند نیازهای اقصی نقاط کشور را فراهم کند.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: با استفاده از این بستر باید پهنه‌ آموزش پزشکی در کشور را وسعت داده و رسالت دانشگاه های بزرگ را تعریف کنیم. بین وزن دانشگاه های مختلف باید تفاوت ایجاد شود؛ برخی باید مشکلات بومی را مرتفع سازند، برخی به مشکلات استانی فکر کنند و برخی نیز به چالش های کشوری بپردازند. البته دانشگاه هایی نیز باید در صحنه های بین المللی ورود پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت غفلت دانشگاه های بزرگ کشور در عرصه‌ بین المللی را پرهزینه دانست و تاکید کر:د باید طوری عمل کنیم که دانشجویان در کشور خودمان به ادامه تحصیل بپردازند و احساس کنند با تمام دنیا در ارتباط هستند، برای این منظور می توان از همه عرصه های بین المللی استفاده کرد.

دکتر لاریجانی ضمن تبیین اهداف خود در آموزش علوم پزشکی، هرگونه جداسازی و ادغام را پرهزینه برشمرد و گفت: در گذشته با ایجاد بیمارستانهای آموزشی متعدد و جذب تعداد زیاد اعضای هیات علمی؛ بستر وسیعی ایجاد شد که هم اکنون باید از این پتانسیلها در راستای اجرای عدالت آموزشی بهره گرفته و آن را ارتقا دهیم. اعتبارسنجی ها را افزایش داده و سقف بندی ارایه خدمات در آموزش پزشکی را معقول تر کنیم.

وی با بیان این که کوریکولوم آموزش پزشکی مربوط به ۳۶ سال قبل است گفت: علیرغم این که تغییر کوریکولوم آموزشی جزو اولویت اکثر مسوولان آموزش پزشکی کشور بوده؛ حدود سه دهه است که دست نخورده باقی مانده و تغییر در برخی قسمت ها بطور ناچیز اتفاق افتاده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این نکته که دانش آموختگان با حضور در بالین و مناطق محروم و کمتر برخوردار، باید با مسایلی همچون بیمه، مشکلات بیمار و شبکه بهداشتی از نزدیک آشنا شوند تاکید کرد: آنها باید با مواجهه با این وضعیت و قرار گرفتن در عرصه بدانند چه تعاملی با بیمار باید داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مواردی نظیر لزوم تناسب تعداد دانش آموختگان با نیاز جامعه، تربیت تعداد لازم نیروی پرستار برای رفع کمبود نیرو، توسعه آموزش مجازی و الکترونیکی، توسعه رشته های میان رشته ای ، استعدادیابی دانشجویان برتر را مورد تاکید قرار داد.

دکتر لاریجانی در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایگاه ممتازی در آموزش و پژوهش دارد و در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است، با توجه به نگاه تحولی مدیریت دانشگاه امیدوارم این دانشگاه با وجود اساتید و دانشجویان برجسته خود، نقش آفرینی مناسبی در حوزه پزشکی به ویژه آموزش داشته باشد و با تلاش مضاعف و گسترش فعالیت های خود؛ در راستای ارتقا و اعتلای آموزش، گفتمان علمی و توسعه کشور گام بردارد.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *