بازدید این صفحه: 878

آنژيو پلاستي كرونري

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي

آنژيو پلاستي كرونري

ممكن است سرخرگهاي قلب متعاقب رسوب كلسترول، سلولها و ساير مواد دچار گرفتگي شوند. اين امر سبب كاهش جريان خون به قلب شده و در نتيجه احساس ناراحتي در قفسه سينه رخ مي دهد. گاهي ممكن است يك لخته خون به شكل ناگهاني ايجاد شده و يا بدتر گرديده و به طور كامل جريان خون را قطع نمايد كه اين امر منجر به حمله قلبي مي شود. آنژيوپلاستي سبب بازشدن سرخرگهاي دچار انسداد شده و جريان خون را به عضلات قلب بر مي گرداند . آنژيوپلاستي يك روش مداخله كرونري از طريق پوست (PCI) مي باشد (و نه يك روش جراحي)، كه پزشک پس از وارد نمودن سیم باریک از طريق يك سوراخ كوچك به داخل سرخرگ پا يا دست تلاش میکند تا سیم را وارد سرخرگهای عروق قلب (عروق کرونر) نموده و سپس پس از دست یابی به داخل رگ مورد نظر سیم را از داخل پلاکی که مجرای رگ را منسدد نموده عبور داده و سپس یک بالن که در ابتدا خالی از هوا است از طریق این سیم به داخل پلاک وارد و از طريق بادكردن این بالن كوچك موجود، سرخرگ قلبي دچار انسداد را باز مي کند. در صورتیکه نیاز باشد در این مرحله ممکن است استنت (فنر) نیز در این محل قرار داده شود.

. چرا شما نياز به آنژيوپلاستي دارید؟

ممكن است افراد دچار انسداد در سرخرگهاي قلبي،چنانچه احساس ناراحتي زيادي در قفسه سينه كنند يا انسدادسرخرگهاي قلبي، آنها را در معرض خطر حمله قلبي يا مرگ قرار بدهد، نياز به آنژيوپلاستي پيدا كنند. سالانه افراد بسيار بيشتري تحت آنژيوگرافي كرونري قرار مي گيرند. آيا آنژيوپلاستي با درد همراه است؟ خير، آنژيوپلاستي سبب درد بسيار كمي مي شود. پزشك محلي كه كاتتر وارد مي شود را بيحس مي كند. ممكن است هنگامي كه كاتتر وارد مي شود، شما اندكي احساس فشار كنيد. شما بيدار و هوشيار هستيد، اما ممكن است جهت آرامش بيشتر به شما دارو داده شود. ممكن است آنژيوپلاستي از ۳۰ دقيقه تا چندين ساعت بسته به نوع انسداد و تعداد انسدادها به طول انجامد. ممكن است محل واردشدن كاتتر زخمي شود و كبود شدگي نيز شايع است. اگر متوجه خونريزي يا افزايش درد يا تورم بشويد، به پزشك خود اطلاع بدهيد.

پس از آنژيوپلاستي چه مي شود؟

 زماني كه كاتتراز دست يا پاي شما خارج مي شود، يك پرستار يا پزشك معمولا فشار مستقيمي رابه مد ۱۵تا دقيقه يا بيشتر بر روي محل واردشدن كاتتر جهت اطمينان از عدم خونريزي داخلي وارد مي كند.

 اگر آنژيوپلاستي از طريق پا صورت گرفت، شما براي چند ساعت به آرامي به پشت ميخوابيد و پزشك يا پرستار شما را از لحاظ علايم خونريزي يا درد قفسه سينه بررسي ميكند. اگر آنژيو پلاستي از طريق دست صورت گيرد، شما نياز به خوابيدن در بستر نداريد. تقريبا همواره مي بايست يك شب را جهت استراحت در بيمارستان سپري كنيد. گاهي اقامت بيشتري هم مورد نياز است.

 خطر اندكي براي ايجاد لخته در داخل استنت و در نتيجه انسداد جريان خون سرخرگ وجود دارد. پزشك شما جهت پيشگيري از اين امر براي شما پلاویکس و آسپيرين يا ساير داروها را تجويز خواهد كرد. مصرف اين داروها تا زمان توصيه شده توسط پزشك ضروري است.

 از برداشتن وزنه سنگين يا فعاليت جسماني شديد در ۲ -۱ روز اول پس از عمل خودداري  كنيد تا سوراخ موجود در دست يا پاي شما بهبود يابد.

  •  در مورد عوامل خطرزاي قلبي عروقي خودتان كه بايد آنها را اصلاح كنيد، آموزش لازم را ببينيد.
 
 بازگشت
 يکشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٤- ١٤:٥٢
فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *