بازدید این صفحه: 724

کانون‌های فرهنگی و شوراهای صنفی در راستای واگذاری امور به دانشجویان

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (1)

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در جمع دبیران کانون‌های فرهنگی عنوان کرد‎؛

کانون‌های فرهنگی و شوراهای صنفی در راستای واگذاری امور به دانشجویان احیا شده‌اند

 

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست پرسش و پاسخ دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: دانشجویان باید روحیه مطالبه‌گری را در خود تقویت کنند و از حقوق خود دفاع کرده و تقاضاها و خواسته‌های خود را از مسئولان پیگیری کنند.

به گزارشپایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور در تریبون آزاد و نشت پرسش و پاسخ دبیران کانون‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، از نزدیک در جریان مشکلات و دغدغه‌های دبیران این کانون‌ها قرار گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست در پاسخ به پرسش‌های دانشجویان اظهار داشت: در اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی دانشجویان که شهریورماه سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، طی جلسه‌ای که با فعالان کانون‌های فرهنگی داشتیم به بیان مشکلات و محدودیت‌های کانون‌های فرهنگی پرداختند و از من قول راه‌اندازی شبکه‌ای از دبیران کانون های فرهنگی را گرفتند که از آن طریق بتوانند در یک فواصل زمانی مشخصی دور هم جمع شوند و از طریق ارتباطات با همدیگر به هم‌افزایی فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کنند.

فراهانی ادامه داد: از آن نشست تا حالا حدود شش ماه است که به طور جدی رو موضوع کانون‌ها کار کارشناسی می‌کنیم. فعالیت کانون‌ها به مولفه‌های متعددی از جمله منابع مالی و منابع انسانی متخصص وابسته است، لیکن آنچه در این میان عامل تعیین کننده است انگیزه بالا و روحیه مطالبه‌گری خود دانشجویان است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در جامعه ما یک شکاف نسلی و یک شکاف اجتماعی در حوزه فرهنگی وجود دارد، خاطر نشان کرد: تنها راهی که بتوان این شکاف‌ها را پر کرد، مشارکت دادن دانشجویان از طریق فعالیت‌های تشکلی، علمی، صنفی و کانونی است و از این طریق بین مسئولان و دانشجویان مفاهمه ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار مهم و بی سابقه‌ای که در این مدت کوتاه توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت پیگیری شده است، تفکیک بودجه فرهنگی از بودجه رفاهی در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ است که این مهم می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تأمین مالی کانون‌ها و احیای آن‌ها ایفا کند.

فراهانی با اشاره به نقش توسعه فرهنگی در اعتلای همه جانبه کشور، تصریح کرد: توسعه فرهنگی، فضایی را به‌وجود می‌آورد که افراد در آن خرد‌ورزی، گفتگو، تشریک مساعی و مدارا کرده و انتقاد پذیری را تمرین کنند.

وی با اشاره به اینکه شما دانشجویان متعلق به نسل جوان و پاکی هستید که دغدغه فرهنگ و انسانیت دارد،خاطر نشان کرد: دانشجویان باید روحیه مطالبه گری را در خود تقویت کنند و از حقوق خود دفاع کرده و تقاضاها و خواسته‌های خود را از مسئولان پیگیری کنند. از دیدگاه من دانشجو باید نقش نظارتی بر مسئولان دانشگاه داشته و مسئولان نقش حمایتی از دانشجویان را عهده دار باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر واگذاری امور خوابگاه‌ها به دانشجویان، تصریح کرد: آیین نامه شورای صنفی دانشجویان تدوین و به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد و بنا داریم کلیه امور خوابگاه‌ها را به دانشجویان تحویل دهیم. برای هر خوابگاه یک شهردار از بین دانشجویان انتخاب شده و زمینه مشارکت هر چه بیشتر آنها را فراهم آوریم.

فراهانی داشتن کانون فرهنگی، نشریه دانشجویی و یا تشکل سیاسی را حق هر دانشجو دانسته و گفت: هیچ مسئولی حق ندارد این حق را از او سلب کند.

وی افزود: در راستای استیفای حقوق دانشجویان در نظر داریم سامانه‌ای را راه اندازی کنیم تا هر وقت دانشجویان تقاضا و درخواست خود مبنی بر تشکیل کانون، دریافت مجوز فعالیت و … را به دانشگاه می‌دهند، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت هم به‌صورت هم‌زمان در جریان روند پیگیری قرار گرفته و از ضایع شدن حقوق دانشجویان جلوگیری شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از تعدد نهادها و مراکز متولی امور فرهنگی در دانشگاه‌ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه در دانشگاه‌ها همه خود را متولی امر فرهنگ می‌دانند اما هیچ وقت در مقام مسئولیت‌پذیری یا پاسخگویی مسائل مربوط به اعتیاد، خودکشی، افسردگی و … میان دانشجویان بر نمی آیند.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *