بازدید این صفحه: 457

آیا می دانید که :

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (1)

 آیا می دانید که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افراد کوتاه قد بیشتراست.

 

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه لستر برای نخستین بار نشان داده که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب با هر ۶.۳۵ سانتیمتر کوتاهتر بودن قد انسان تا ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

نتایج این پژوهش که در مجله Medicine  منتشر شده، بدان معنی است که در مقایسه با یک انسان ۱۷۰ سانتیمتری، افراد با قد ۱۵۲ سانتیمتر از ۳۲ درصد خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی برخوردارند. این نخستین بار است که دانشمندان نشان داده‌اند تنها عامل قد برای افزایش خطر این بیماری کافی است.بیماری عروق کرونر قلب رایج‌ترین عامل مرگ‌ومیر در انگلستان بوده و سالانه منجر به مرگ حدود ۷۳ هزار نفر می شود. در حال حاضر ۲٫۳ میلیون انسان مبتلا به این بیماری هستند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که شریانی که خون را به عضله قلب می‌رساند، به دلیل انباشت ماده چربی در دیواره رگ، باریک می‌شود. اگر یک لخته خون روی پلاک شکل بگیرد، شریان ناگهان کاملا مسدود شده و احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. محققان داده‌های ژنتیکی ۲۰۰ هزار نفر را بررسی کرده و دریافتند، آن بخش از دی‌ان‌ای که قد را تعیین می‌کند، می‌تواند با شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط باشد. به گفته محققان، اگرچه این یافته‌ها ارزش بالینی فوری ندارند اما درک بهتر و کامل‌تر از مکانیسم‌های زیستی زمینه‌ساز ارتباط بین قد کوتاه‌تر و خطر بیشتر ابتلا به بیماری کرونر قلب ممکن است راه‌های جدیدی را برای پیشگیری و درمان آن ارائه کند.

 

آیا می دانید که امکان تعیین خطر مرگ بیمارن دچار سکته مغزی با بررسی پوششی عصب‌ بینایی چشم وجود دارد.

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، امکان تعیین خطر مرگ بیمارن دچار سکته مغزی با بررسی پوششی عصب‌ بینایی چشم وجود دارد.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه فلوریدا در این تحقیق وضعیت ۸۶ بیمار دچار سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند.  سونوگرافی عصب بینایی معمولا بعد از سکته مغزی انجام می‌شود؛ این بررسی بر اساس ضخامت عصب پشت چشم و تصویربرداری در زمان تورم مغز و فشار وارده به چشم انجام می‌شود.  در این تحقیق مشخص شد، غلاف پوششی عصب‌ بینایی چشم و مغز با یکدیگر در ارتباط هستند که با اندازه‌گیری ضخامت این پوشش، امکان شناسایی بیماران دچار سکته مغزی در معرض خطر مرگ فراهم می‌شود.  به دلیل تورم مغزی، ضخامت غلاف عصب چشم افزایش یافته و خطر حمله مغزی و مرگ بیمار افزایش پیدا می‌کند؛ این اندازه در بیماران دارای خونریزی مغزی به ۶٫۲ میلیمتر و در افرادی که زنده می‌مانند به ۵٫۷ میلیمتر می‌رسد؛ افزایش این میزان موجب افزایش خطر مرگ در ۶ ماه آینده و افزایش چهار برابری احتمال خطر سکته مغزی می‌شود.

 

 آیا می دانید که سپر طلایی در برابر میکروبها ساخته شد.

 

دانشمندان با استفاده از طلا پوشش ضد باکتریایی تأثیرگذاری در برابر خطرناک ترین میکروب ها تولید می کنند.
به گزارش مهر، درحال حاضر از نقره و ویژگی های آن در قالب نانوذرات نقره برای طیف گسترده ای از امور استفاده می شود، از تصفیه آب گرفته تا بسته بندی مواد غذایی. با این حال همواره نگرانی هایی درباره سمی بودن این ذرات وجود دارد به ویژه زمانی که وارد بدن می شوند.
اکنون گروهی از دانشمندان لهستانی به شیوه ای نوین برای حل این چالش دست یافته اند که به ادعای آنها جایگزینی بی خطر و در عین حال تأثیرگذار است: پوشش ضدباکتریایی ساخته شده از طلا. این پوشش جدید توسط گروهی از دانشمندان انستیتو شیمی آکادمی علوم لهستان در ورشو ارایه شده که بنا به ادعای آنها قابلیت به کارگیری در سطوح مختلف را دارد.
آزمایش های مختلفی بر روی این پوشش جدید صورت گرفته که نشان می دهد از بعد شیمیایی پایداری قابل توجهی دارد. از آن گذشته این پوشش در برابر بارها شستشو با استفاده از ترکیبات شوینده از مقاومت خوبی برخوردار است.
دانشمندان این پوشش جدید را در معرض باکتری های خطرناکی نظیر E. coli و Staph مورد آزمایش قرار داده و با نتایج مثبت و امیدوارکننده ای روبرو شدند به طوریکه مشخص شده جمعیت این باکتری ها پس از قرارگرفتن به مدت ۱۲ ساعت در معرض این پوشش تا ۹۰ درصد کاهش می یابد.
برخلاف سایر پوشش های مشابه که با آزادسازی ترکیباتی در محیط به نابودی باکتری ها می پردازند، این پوشش جدید تنها در صورتی عمل می کند که باکتری ها با آن تماس داشته باشند.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *