بازدید این صفحه: 676

در زمینه سلامت مردم هیچ نکته ای نباید پنهان بماند

,خبر جديد,اخبار جديد,خبر جديد از وزارت بهداشت,اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت (1)

پاسخ وزیر به پرسش های اعضای شورای شهر تهران

(در زمینه سلامت مردم هیچ نکته ای نباید پنهان بماند)

 

وزير بهداشت كه امروز مهمان اعضاي شوراي شهر تهران بود به بخشي از سوالات آنها در حوزه سلامت شهر تهران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دكتر رحمت‌الله حافظي عضو شوراي شهر و رئيس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهرسازي شوراي شهر تهران با اشاره به نظارت شهرداري بر توزيع مواد غذايي و برخورد با واحدهاي غيراستاندارد افزود: از دولت خواهشمنديم تا در زمينه خروج برخي واحدهاي صنعتی آلاینده كه باعث آلودگي شهر تهران شده‌اند حمايت كنند.

وي با اشاره به حمايت‌هاي شوراي شهر در جهت جمع‌آوري، پردازش و دفن زباله‌هاي بيمارستاني افزود: اين زباله‌ها مي‌توانند تهديدي جدي براي سلامت و همچنين محيط زيست باشند.

دكتر حافظي از رصد مواد غذايي از طريق شوراي شهر خبرداد و گفت: در زمينه آلودگي‌هاي ديگر مانند آب، هوا، بنزين و خاك نيز اقدامات موثري را انجام داده‌ايم ضمن اينكه نبايد توقع داشت كه وزارت بهداشت مسئول رسيدگي به تمام اين آلودگي‌ها باشد.

وي گفت: اورژانس ۱۱۵ مي‌تواند پاشنه آشيل وزارت بهداشت باشد همان طور كه در برنامه پنجم توسعه ۴۲۵ آمبولانس در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر تنها ۱۶۵ دستگاه به ارائه خدمات مي‌پردازند كه در اين راه، ما پيشنهاد ايجاد سازمان حوادث و مديريت پزشكي در شهر تهران را داريم.

علي صابري عضو شوراي شهر تهران از پيگيري پرونده خون‌هاي آلوده در سطح ملي خبر داد و گفت: در دستگاه قضایی اميدواريم رسيدگي به اين پرونده به بيراهه كشيده نشود و بحث شخصي و تقابل‌ها اثرگذار نباشد و در اين زمينه از وزارت بهداشت تقاضا دارم رسيدگي اين پرونده را مورد توجه قرار بدهد.

 

ايجاد نظام يكپارچه خدمات ايمني در حوادث ضروري است

معصومه آباد عضو شوراي شهر تهران از برگزاري سيزدهمين نمايشگاه گل و گياه در كنار نمايشگاه كتاب ابراز خوشحالي كرد و افزود: در اين نمايشگاه حدود ۲ ميليون نفر بازديد كردند كه مي‌توان با گسترش آن از بسياري خشونت‌هاي شهري و آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كرد.

وي گفت: ايران از لحاظ گل و گياه در رتبه هفدهم دنيا قرار دارد ولي متاسفانه از نظر صادرات در رتبه صدو هفدهم قرار دارد كه مي‌توان با توجه ويژه به حمل و نقل و بسته‌بندي جزو رتبه‌هاي برتر قرار گرفت.

وي از وزير بهداشت به دليل توجه ويژه و حضور در شرايط دشوار ريزگردها در استان خوزستان تشكر و سپاسگزاري كرد.

وي همچنين از ۲۳۰ مورد حريق در شهر تهران طبق آمارهاي سال ۹۴ خبر داد و افزود: در مواقع بروز حوادث مردم دچار سردرگمي مي‌شوند كه به ۱۲۵ (آتش‌نشاني) يا ۱۱۵ (اورژانس) يا ۱۳۷ (شهرداری) اطلاع دهند كه در اين زمينه، ايجاد نظام يكپارچه خدمات ايمني در حوادث ضروري است ضمن اينكه بايد شرايط را مهيا كرد تا بيمارستان‌هاي بحران تاسيس شوند.

دكتر الهه راستگو از بهبود وضعيت بهداشت در تهران و تأثير آن بر ساير شهرها خبرداد و افزود: در زمينه تغذيه و سبك زندگي بايد فرهنگ‌سازي‌ صورت گيرد و همچنين بايد ورودي به بيمارستان‌ها را كاهش دهيم كه در اين زمينه شهرداري تهران با در اختيار داشتن سازمان‌هاي مردم نهاد و سراهاي محله، كمك زيادي در كاهش ورودي به بيمارستان‌ها داشته باشد.

دكتر احمد دنيا مالي گفت: در زمينه بيماران مربوط به سوانح و سوختگي در كشور مشكل داريم كه اميدواريم در اين راه بتوانيم با كمك وزارت بهداشت بيمارستان‌هايي را مخصوص به سوختگي ايجاد كنيم.

وي همچنين با اشاره به تلاشهای پرستاران افزود: برای افزایش كيفيت كار پرستاران در اين زمينه آموزش‌ها و نظارت‌هاي كافي وجود داشته باشد.

 

در اجراي برنامه تحول نظام سلامت كوتاه نياييد

دنيا مالي از كمك شوراي شهر تهران به کودکان سرطاني خبر داد و گفت: در اين زمينه‌ ما سعي مي‌كنيم تنها به NGOها اكتفا نكنيم و از مجموعه وزارت بهداشت نيز انتظار حمايت داريم.

وي با اشاره به ارائه اطلاعات درباره بيماري‌هاي رايج نيز خاطرنشان كرد: در زمينه ارائه اطلاعات نبايد به نوعي منقبض عمل كنيم يا اينكه اين آمارها در فضاي مجازي منتشر شود و بايد مردم را نسبت به بيماري‌ها آگاه کنیم.

 

در اجرای برنامه تحول سلامت کوتاه نیایید

دكتر اسماعيل دوستي عضو شوراي شهر تهران تاكيد كرد: وقتي سخن از اجراي برنامه تحول نظام سلامت شد بنده از اجراي آن ترسيدم زيرا بودجه زيادي بايد به آن اختصاص داده مي‌شد اما با نيت خير وزير بهداشت و حمايت دولت و مجلس، شاهد اجراي موفقيت آميز اين طرح هستيم.

وي با اشاره به اينكه برخي با اجراي اين طرح مخالفت مي‌كنند، افزود: نگراني اصلي از ادامه طرح به دليل كمبود بودجه به دلیل كاهش درآمد دولت است اما در شهرهاي محروم رضايت‌مندي مردم به طور فزاينده‌اي افزايش يافته است.

وي خطاب به وزير بهداشت افزود: از شما تقاضا دارم در اجراي اين طرح كوتاه نياييد ضمن اينكه اقدام شما تعهد به اصل ۴۳ قانون اساسي مبني بر ارائه بهداشت رايگان به مردم بوده است.

دوستي دو پيشنهاد را به وزير بهداشت داشت: يكي راه‌اندازي ايستگاه‌هاي سلامت در مترو جهت انتقال خون و غربالگری  بيماري‌هايی نظیر (فشارخون و قندخون) و ديگري حمايت از بيماران صعب‌العلاج و نيازمند در خارج و داخل كشور.

دكتر اقبال شاكري عضو شوراي شهر تهران با اشاره به موفقيت‌هاي برنامه تحول سلامت افزود: شما توانسته‌ايد فضاي سلامت خواهي را در كشور ايجاد كنيد.

 

انتظار داريم كارگروهي جهت تحقق مديريت يكپارچه شهري در بخش سلامت ايجاد شود

دكتر علي انصاري عضو شوراي شهر تهران اظهار داشت: برنامه تحول نظام سلامت يك طرح استراتژيك و اساسي بود اما در اجراي طرح‌هاي بزرگ ملي بايد ساختارها را مورد بازنگري قرار دهيم همانگونه كه در بخش درمان مي‌توانيم از وضعيت بالقوه خيريه استفاده كنيم.

وي از آموزش عالي و پزشكي به عنوان يكي از ضروري‌ترين اهداف وزارت بهداشت ياد كرد و افزود: به دليل حجم بالاي كار در حوزه پزشكي لازم است تا در مورد متخصصان و فارغ‌التحصلان اين حوزه يك بازنگري صورت گيرد و همچنين طرح ارائه خدمات در سطح ۳ با جديت دنبال شود.

دكتر محمدسالاري عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين جلسه مي‌تواند نقطه عطفي در تعامل شوراي شهر با وزارت بهداشت باشد، افزود: انتظار داريم كارگروهي جهت تحقق مديريت يكپارچه شهري در بخش سلامت ايجاد شود.

وي افزود: كيفيت مواد غذايي يكي از مهمترين دغدغه‌هاي شهروندان است و از وزير بهداشت خواهان رسیدگی در زمينه استفاده از روغن پالم و خمير مرغ در مواد غذايي هستيم.

 عليرضا دبير با اشاره به اينكه بايد اين فرصت را مغتنم بشماريم كه شوراي شهر، شهرداري و وزارت بهداشت با هم تعامل دارند، افزود: از وزارت بهداشت تقاضا داريم تا در زمينه پسماندهاي بيمارستاني تعيين تكليف كند، ورود خيرين سلامت را تسهيل بخشد و در زمينه حمايت از همراه‌سراها كه شوراي شهر در این خصوص اقدامات خوبي را انجام داده است، حمايت‌هاي لازم صورت گيرد.

 

خوشبختانه در سال جاري وضعيت آب بهتر از سال گذشته بود

براساس این گزارش، وزير بهداشت در ادامه به پاسخگويي سوالات اعضاي شوراي شهر پرداخت و گفت: در زمينه رسيدگي به پرونده خون‌هاي آلوده كه منشاء خارجي دارند تلاش مي‌كنيم هيچ حقي از مردم ضايع نشود.

دكتر هاشمي درباره ارائه اطلاعات دقيق در مورد بيماري‌ها افزود: چندين بار در هيات وزيران از طرف رئيس جمهور تاكيد شده است كه در زمينه سلامتي مردم هيچ نكته‌اي نبايد پنهان بماند.

وي افزود: به لحاظ اخلاق، قانون و شرع نيازي نيست كه مردم را آزار دهيم چون خود آنها با آلودگي‌هايي مانند آب، هوا و پارازيت درگير هستند.

دكتر هاشمي گفت: خوشبختانه در سال جاري وضعيت آب بهتر از سال گذشته بود كه در آن ميزان نيترات در حد استاندارد بود و با تامين آبي كه از سد ماملو صورت گرفت کیفیت آب بهتر شده است البته به مردم توصيه مي‌كنيم  در مصرف آب صرفه جويي كنند.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه مردم هر ناكارآمدي را به پاي حكومت مي‌گذارند، افزود: اگر در كشور بيكار و معتاد وجود داشته باشد مردم آن را به پاي ما مي‌نويسند و ما نيز مسئول حل مشكلات آنها هستيم.

دكتر هاشمي در زمينه زباله‌هاي بيمارستاني نيز افزود: با مصوبه سازمان محيط زيست و با كمك شهرداري مي‌توانيم اين بخش مخاطره آميز را سامان دهيم و در حد استانداردهاي بين‌المللي حركت كنيم.

وي گفت: در زمينه اورژانس نيز بنده معتقدم كه مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي بايد يكپارچه باشد و تنها نظارت آن بر عهده وزارت بهداشت باشد و ما نيز در اين زمينه آمادگي كامل داريم.

 

 در مجموعه اورژانس تهران كارکنانی داريم كه در طول ماه حتي تا ۵۰۰ ساعت نيز كار مي‌كنند

دكتر هاشمي ادامه داد: در حال حاضر بعد از پليس اولين دستگاهي كه به محل وقوع حادثه مي‌رسد اورژانس است كه ميانگين رسيدن آن ۸ دقيقه است و در مجموعه اورژانس تهران كارکنانی داريم كه در طول ماه حتي تا ۵۰۰ ساعت نيز كار مي‌كنند.

دكتر هاشمي در مورد توجه به بيماران سوختگي نيز افزود: ما نبايد منتظر بنشينيم تا يك حادثه آتش سوزي صورت گيرد و سپس به فكر ايجاد بيمارستان سوختگي باشيم ضمن اينكه بيمارستان شهيدمطهري كه در زمينه سوختگي فعاليت دارد فاقد امكانات مناسب و استاندارد است.

دكتر هاشمي گفت: در اطراف تهران شهر پرند با ۷۰۰ هزار نفر، شهر قدس با ۴۵۰ هزار نفر و شهرهاي ملارد و قرچك با ۳۰۰ هزار نفر جمعيت از داشتن امكانات بيمارستاني و تخت بيمارستاني محروم هستند و حداقل كار ما اينست كه وضعيت حاشيه شهر تهران را سامان دهيم و در شهر تهران نيز با همكاري شهرداري و شورا مي‌توانيم مشكلات مربوط به تخت بيمارستاني را حل كنيم.

دكتر هاشمي در پايان با اشاره به اينكه در بهترين نظام‌هاي سلامت دنيا سهم خیرین سلامت ۸ درصد است، در خطاب به عليرضا دبير گفت: با كمك ما و حمايت شما و همچنين استفاده از خيرين سلامت مي‌توانيم امكانات مناسبي را براي مردم تهيه كنيم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *