بازدید این صفحه: 584

مراکز بهداشتی- درمانی تهران باید حداقل ۳ برابر شود

اخبار جديد از وزارت بهداشت,وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (1)

وزیر بهداشت در جلسه شورای شهر تهران:

  مراکز بهداشتی- درمانی تهران باید حداقل ۳ برابر شود

 

وزیر بهداشت با اشاره به توزیع نامناسب امکانات در شرق و غرب تهران گفت: سرانه واقعی درمان در شهر تهران ۰٫۵۳ است و به عبارتی مراکز بهداشتی- درمانی تهران باید حداقل ۳ برابر شود.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر سیدحسن هاشمی که صبح امروز در صد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کرده بود با بیان اینکه خدا دو نعمت امنیت و سلامت را به مردم داده است، افزود: همواره این انسان سالم است که می تواند تامین امنیت کند. در قانون اساسی نیز به تامین اجتماعی و بهره مندی مردم به عنوان یک حرف عمومی از سلامت و امنیت تاکید شده است و دولت موظف است از محل درآمدهای عمومی اینها را تامین کند.

دکتر هاشمی گفت: دولت یازدهم در اواسط برنامه پنجم توسعه روی کارآمد که طبق اسناد بالا دستی جایگاه اجرایی در دانش و همچنین عدالت در سلامت باید به رتبه اول منطقه می رسید.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آمار وضعیت شاخص های سلامت کشور در بین کشورهای منطقه را تشریح کرد و گفت: در بین ۲۲ کشور منطقه، امید به زندگی در بدو تولد در کشور ایران رتبه دوازدهم، مرگ کودکان شیرخوار کمتر از یکسال رتبه دوازدهم، مرگ کودکان کمتر از ۵ سال رتبه دوازدهم و در بالغین بین ۱۵ تا ۶۴ سال نیز همین وضعیت وجود دارد که نیازمند بهبود است.

وی همچنین از کمبود پزشک و پرستار خبر داد و گفت: به ازای هر هزار تخت بیمارستانی به طور میانگین ۱٫۴ پرستار وجود دارد.

وی افزود: در برخی از بخش ها این کمبود حتی تا ۰٫۴ هم می رسد در حالی که در کشورهای اروپایی میزان آن ۸ نفر و در کشور ژاپن ۱۷ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی است.

دکتر هاشمی به ارایه نتایج حاصل از مطالعاتی در سال ۹۰ پرداخت و گفت: طبق بررسی های سال ۹۰ بیش از ۵۶ درصد از هزینه خدمات را مردم پرداخت می کردند، حدود ۱۸ درصد سهم دولت و ۱۸ درصد سهم بیمه ها بود.

 

ابراز خرسندی وزیر از این که سلامت در اولویت دولت قرار گرفته است

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شروع کار دولت یازدهم با بحران های زیادی در عرصه سلامت روبرو بود. بیمارستان ها به علت عدم توانایی در تامین مخارج آب، برق، دارو و تجهیزات در حال تعطیل شدن بودند و حتی شورای تامین استان ها برای رسیدگی مشکلات آنها تشکیل جلسه می دادند.

دکتر هاشمی افزود: به رغم این که در برنامه پنجم توسعه پرداخت ۷۰ درصد خدمات از سوی دولت و ۳۰ درصد از سوی مردم به عنوان هدف تعیین شده بود، متاسفانه شاهد بودیم در دهه گذشته میزان پرداختی مردم ۵۰، ۶۰ و حتی به ۹۰ درصد نیز رسیده بود.

دکتر هاشمی اضافه کرد: در ۳۷ کشور، میزان دریافت از جیب مردم بالای ۵۰ درصد است که جای تاسف دارد که ایران هم تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت جزء یکی از این کشورها بود و حتی  کشورهای منطقه در این زمینه از ما بهتر عمل کرده اند.

وی گفت: اگر بخواهیم طبق سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری میزان پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم به ازای هر یک درصد کاهش، باید مبلغ ۷۹۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

دکتر هاشمی همچنین از تحت پوشش بیمه نبودن ۱۶٫۸ درصد از مردم در آغاز کار دولت خبر داد و گفت: این وضعیت در استان های تهران، قم و البرز بسیار بدتر از حالت مورد انتظار بود.

وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از این که سلامت در اولویت دولت قرار گرفته است، تصریح کرد: در آغاز اجرای برنامه تحول نظام سلامت با بحران و چالش جدی در عرصه دارو روبرو بودیم که به دلیل نوسانات نرخ ارز میزان پرداختی مردم برای دارو چندین برابر شده بود که خوشبختانه در حال حاضر توانسته ایم از بیماران حفاظت مالی داشته باشیم و با اجرا و مدیریت سامانه های نرم افزاری، کمبودها را برطرف کنیم.

دکتر هاشمی با اشاره به دستاوردهای بخش درمان وزارت بهداشت گفت: بیمه کردن حدود ۹ میلیون نفر، کاهش پرداخت از جیب مردم به گونه ای که در نقاط شهری ۶ و در نقاط روستایی ۳ درصد پرداخت می شود، دو برابر کردن داروهای در دسترس مردم، توزیع ۴هزار نفر متخصص و ۲هزار نفر پزشک عمومی در مناطق محروم، استقرار پزشک مقیم در بیمارستان های بالای ۶۴ تخت، همچنین ارتقای کیفیت هتلینگ ۵۷۶ بیمارستان دولتی، بخشی از دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت است.

دکتر هاشمی افزود: کیفیت هتلینگ در بیمارستان های شهر تهران مطلوب نیست چرا که درصد زیادی از آنها قدمت بالای ۵۰ سال دارند و به تغییرات جدی نیاز دارند.

وی افزود: ۳۳ میلیون نفر در قالب کلینیک های ویژه که از سوی متخصصان با قیمت ۳ هزار تومان توسط متخصص و فوق متخصص ویزیت شدند.

وی گفت: انجام ۴۷۰ هزار زایمان طبیعی رایگان، کاهش ۱۰ درصدی میزان مطلق سزارین در مراکز دولتی و خصوصی، راه اندازی ۱۷ پایگاه آمبولانس هوایی از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در ۱٫۵ سال گذشته بود.

وی در خطاب به اعضای شورای شهر تهران با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه عدم پوشش آمبولانس هوایی در اطراف تهران افزود: متاسفانه برخی شهرها با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر یک بیمارستان ندارند و باید با تلاش شهرداری و شورای شهر و همچنین حمایت های دولت چند دستگاه آمبولانس هوایی را تهیه کنیم.

دکتر هاشمی گفت: در کشور باید حداقل ۴۵ پایگاه آمبولانس هوایی وجود داشته باشد که در حال حاضر تنها ۱۷ پایگاه وجود دارد.

 

متاسفانه در ۳۰ سال گذشته، میزان تعرفه در خدمات پزشکی و به ویژه جراحی تغییری نکرده بود

وی با انتقاد از سرکوب تعرفه ها در بخش دولتی طی سالیان گذشته گفت: برخی از همکاران کم لطفی کردند و با بی توجهی به مشکلات مردم و کشور در زمینه تعرفه ها صحبت هایی بیان می کنند.

وی افزود: اگرچه حقوق کارگران و معلمان وکارمندان ۲۰درصد افزایش داشت و یا تورم ۴۰ درصدی داشتیم، حدود ۴ تا ۵ سال هیچ تغییری در تعرفه ها ایجاد نمی شد و این بعضاً که باعث افزایش میزان دریافت های غیرمتعارف از سوی پزشکان می شد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۳۰ سال گذشته میزان تعرفه در خدمات پزشکی و به ویژه جراحی تغییری نکرده بود همچنین در سال های ۸۴، ۸۸ و ۸۹ اقداماتی صورت گرفت که کارگشا نبود اما در گام سوم برنامه تحول سلامت توانستیم وضعیت مطلوبی در تعرفه ها ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه ها به گونه ای نیست که برخی همکاران عنوان می کنند، به عنوان نمونه برای عمل آپاندیس ۳۸ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که در ۶ ماه بعد از آن پرداخت می شد اما هم اکنون این تعرفه به ۱۰۹ هزار تومان رسیده است.

دکتر هاشمی همچنین تاکید کرد: در بخش خدمات لوزه ۱۸ هزار تومان دریافت می شد و با این افزایش تعرفه ها میزان آن به ۶۶ هزار تومان رسیده است.

وزیر بهداشت درباره میانگین کارانه به متخصصان و پزشکانی که بعدازظهر به مطب می روند، اظهار داشت: این پرداختی از ۳٫۵ به ۵٫۱ میلیون رسیده و برای کسانی که در بیمارستان ها  به صورت تمام وقت حاضرند و اعمال جراحی را انجام می دهند این میزان از ۷٫۹ به ۱۴٫۵ میلیون تومان رسیده است.

 دکتر هاشمی با اشاره به اینکه ما همواره توجه داریم که دولت در تامین منابع دچار مشکل است در همین زمینه سال گذشته نفت ۱۰۸ دلار فروخته می شد اما در سال جاری به ۵۰ دلار رسیده است.

 

تشریح دستاوردها ی برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت

وی اظهار کرد: در اجرای برنامه تحول سلامت، اعتبارات بخش بهداشت با تأخیر به ما رسید و ترجیح دادیم در حوزه درمان و دارو که باعث ایجاد فشار زیاد به مردم شده بود وارد شویم.

دکتر هاشمی راه اندازی ۸ پروژه بهداشتی در کشور در روستاهای کمتر از ۲۰هزار نفر، حاشیه شهرها، تهیه و توزیع واکسن پنتاوالان و همچنین استقرار پزشک در شهرهای کمتر از ۲۰هزار نفر را مهم ترین برنامه های اجرا شده در حوزه بهداشت اعلام کرد.

وزیر بهداشت افزود: در زمینه توزیع پزشک خانواده در سراسر کشور در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان ۳۵ درصد و در برخی تا ۵۰ درصد به نیروهای بخش سلامت اضافه شدند.

دکتر هاشمی بیان کرد: تکمیل ۲ هزار واحد خانه بهداشت، تحت پوشش قرار گرفتن ۸۰ درصد از اقلام دارویی شامل مکمل هایی برای مادران و دانش آموزان، برطرف شدن مشکل کمبود ماما، خدمات بهداشتی به بیش از ۱۰ میلیون از حاشیه نشینان شهری که در آن به ازای هر ۱۲ هزار و پانصد نفر یک پایگاه و به ازای هر ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر یک مرکز بهداشت راه اندازی می شود که تاکنون بیش از ۴میلیون تحت پوشش این خدمات قرار گرفته اند.

وزیر بهداشت با انتقاد از طرح خودگردانی بیمارستان ها در سال های گذشته اظهار داشت: این طرح به آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی وآسیب زیادی وارد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۶۹۰ در برنامه تحول سلامت ادامه داد: خوشبختانه این سامانه با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور و معاونت درمان وزارت بهداشت مسئول پیگیری تخلفات تعرفه ای در شهرها است.

 

قدردانی وزیر از خدمات شهرداری و شورای شهر تهران

دکتر هاشمی گفت: متاسفانه ما هنوز به “تهران بزرگ” معتقد نیستیم در حالی که حاشیه شهر تهران یکی از بدترین بلاهایی است که سر مردم آمده است و جزء تهران بزرگ محسوب می شود.

وی از اعضای شورای شهر و شهردار درخواست کرد که اگر زمین برای احداث پایگاه های اوژانس و مراکز بهداشتی درمانی از سوی شهرداری به وزارت بهداشت داده شود، ما متعهد به تامین نیروی انسانی و تجهیزات آن می شویم.

دکتر هاشمی همچنین از خدمات شهرداری تهران بابت سرای محله و خانه سلامت و همچنین از شورای شهر بابت راه اندازی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهرسازی تشکر ویژه کرد.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در یک نظام سلامت کارآمد حداکثر ۲۰ درصد از اقدامات در اختیار وزارت بهداشت است و بقیه  مربوط به عوامل اجتماعی مانند حوزه کشاورزی، مسکن، بیکاری، توجه به حقوق شهروندی و رابطه کشور با دیگر کشورهای دنیا است.

وی گفت: نظام سلامت سه ضلع دارد که مدیریت و تولیت آن با وزارت بهداشت و دو ضلع دیگر با همکاری نهادها و سازمان های دولتی وحاکمیتی مانند شورای شهر و شهرداری در زمینه همکاری های بین بخشی و نیز مشارکت هدفمند و آگاهانه مردم شکل می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک به شعار “دوستدار بودن سلامت و بدون دخانیات بودن شهر” نزدیک  شویم ولی برای رسیدن به این هدف باید خود مردم بخواهند و ما نیز آنها را توانمند کنیم.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *