بازدید این صفحه: 799

آسیب های ورزشی و طب سوزنی

خبر,خبر جديد,مطالب جديد,اخبار,اخبار شبکه اي ,خبر شبکه

آسیب های ورزشی و طب سوزنی

آسیب های ورزشی گستره وسیعی را در بر می گیرد و معمولاً در محدوده اسکلتی – عضلانی است و در برگیرنده تمام آسیب های حاد و مزمن که در طی فعالیت های ورزشی ایجاد می شود است، مانند : تمرینات فیزیکی – ورزش های رقابتی رزمی و فعالیت های در فضای باز. افرادی که در این رشته ها فعالیت می کنند معمولاً استرس و یا آسیب ماهیچه ای – لیگامنت و تاندون ها و مفاصل را تجربه می کنند و این مناطق، مناطقی هستند که دامنه استفاده آن زیاد است . پزشکی ورزشی تمرکز بردرمان آسیب هاست.

  موارد شایع آسیب های ورزشی شامل: یرال و لترال اپی کوندیلیت شانه منجمد، فاشیت پلانتار، بورسیت حادلولکرانون، تاندونیت لوتاتورکاف، استئوآرتریت مفاصل، پارگی مینیسک ها، تنوسینویت، هرنی دیسکها، پارگی لیگامان کروشیت قدامی وخلفی، سندروم پاتلافمورال، اسکودشلاتر

موارد عمومی زیر هم در دنباله فهرست بالا قرار می گیرد:

آرنج تنیس بازان، کشیدگی LOWEBACLE، پیچ خوردگی مچ پا، تندونیست گلف

گزارشهای موفقیت آمیزی در درمان آسیب های ورزشی با طب سوزنی ثبت شده است. بسیاری از تیم های پیشرفته تخصصی ورزشی یک اکوپانکچریست(متخصص طب سوزنی) دراختیار دارند که زمان بهبودی را کوتاه تر کرده و ناراحتی های مقاوم را هم بهبودی می بخشد. اما استفاده از طب سوزنی در درمان آسیب های  حاد از آسیب های تکرار شونده از قرن های پیش شروع شده است.

طب سوزنی چگونه کمک می کند؟

این روش درمانی در آسیب های ورزشی با کاهش درد، سبب افزایش دامنه حرکت و بهبود سریع ترمی شود. استقامت بخش های ضعیف بدن را بهبود می دهد. این نتایج حاصل اثرات زیر با درمان طب سوزنی می باشد:

  • کاهش التهاب
  • کاهش تورم
  • شل کردن ماهیچه و برطرف نمودن اسپاسم
  • کاهش پاسخ به درد بدن
  • افزایش گردش خون موضعی که باعث تغذیه بهتر ودفع سریع تر موارد درد زا
  • کاهش کبودی

چه موقع از طب سوزنی استفاده کنیم؟

اغلب مردم احساسات شبیه هم در موارد پیچ خوردگی ورگ به رگ شدن را تجربه می کنند اما اگر کسی مطمئن نیست بهتر است که تحت معاینه و تشخیص قطعی قرار گیرد (با کمکxRy  یاmri ) وپس از رد آسیب های جدی طب سوزنی باید هر چه سریع تر در آسیب های حاد شروع شود.

در فلسفه درمانی طب سوزنی، درمانگر آسیب حاد را در دسته   EXESS یا افزایش قرار می دهد و چنین موقعیتی را می توان این طور تشبیه کرد: درد فوق العاده (در پاسخ فیزیکال)، تورم والتهاب(در واکنش شیمیایی). درمان با طب سوزنی بدن را تشویق می کند به تنظیم این افزایش ناگهانی و به تعادل برگشتن وضعیت بدن.

مسیر بهبودی در یک یا دو جلسه درمان قابل توجه است. اگر آسیب جدی باشد ۴ جلسه درمان را می توان در نظر گرفت.

دقیقا بعد از حادث شدن یک آسیب ورزشی حاد به خاطر آوردن Rice سودمند است.

” هر حرف یک قدم از فوریت های بعد از آسیب:

  • Rاستراحت
  • I  یخ
  • c  فشار
  • E  بالابردن

که این کمک می کند به بازگشت سریع وکاهش زمان لازم برای ترمیم.

آسیب های مزمن:

این نوع آسیب ها نیاز به برآورد دارند و قبل از شروع هر نوع درمان در ضایعات مزمن این مهم است که چنانچه دلیل ساختاری و زمینه ای وجود دارد مشخص شود مانند: کمبود غضروف، تشکیل بافت اسکار، یا ضایعات خورنده () ازدونوع

 یک درمان طب سوزنی می تواند هم عامل زمینه ای وهم علایم بیماری را همزمان تحت درمان قرار دهد،  که البته در ضایعات مزمن روش های دیگر مانند: گیاه درمانی ورژیم غذایی مناسب به طب سوزنی هم اضافه می شود.

آسیب های قدیمی در سیستم کاهش دسته بندی می شوند. کمبود یا کاهش به ضعف اشاره می کند. صدمات درمان نشده منجر به نواحی با قدرت کم و بی ثبات و دامنه حرکت محدود خواهد شد.

درطب سوزنی برای درمان آسیب های مزمن بر تقویت نقاط ضعیف تأکید می شود. تعیین دوره درمان در آسیب های قدیمی مشکل است، زیرا دارودرمانی، عدم فعالیت طولانی، جراحی ها، درمان را تحت تأثیر قرار می دهد اما یک دوره ۸ الی ۱۰ جلسه ای برای ضایعات مزمن در ابتدا در نظر گرفته می شود.

دکتر مژگان حبیبی-نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان یزد

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *