بازدید این صفحه: 640

لزوم استفاده از خیرین برای جبران کمبود خوابگاه های دانشجویی

وزارت بهداشت,وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکي,اطلاعات پزشکي,مقالات پزشکي,خبر هاي جديد از دنياي پزشکي (1)

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خبر داد:

  رونمایی از سند خوابگاه استاندارد در هفته خوابگاه های دانشجویی( لزوم استفاده از خیرین برای جبران کمبود خوابگاه های دانشجویی)

 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری هفته خوابگاه های دانشجویی بر لزوم استفاده از خیرین برای جبران کمبود خوابگاه های دانشجویی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر محمد رضا فراهانی در نشست خبری هفته خوابگاه های دانشجویی که از ۲۹اردیبهشت تا۴ خرداد است، با بیان این که حدود ۷۰ درصد دانشجویان دولتی غیر بومی هستند، گفت: از این ۷۰ درصد دانشجوی غیر بومی حدود ۶۰ درصد در خوابگاه های دولتی و ۴۰ درصد در خارج از خوابگاه های دولتی ساکن هستند.

به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، از این ۴۰ درصد، ۱۰ درصد دانشجویان متاهل هستند.

وی بر ضرورت توجه به معیشت دانشجویان غیر بومی تاکید کرد و گفت: چنانچه وضعیت معیشت دانشجویان غیر بومی نامناسب باشد، کسب علم که هدف دانشجویان است؛ تحت الشعاع قرار می گیرد.

دکتر فراهانی افزود: در حال حاضر دانشجویان غیر بومی در خوابگاه هایی زندگی می کنند که ظرفیت آنها ۱٫۵ برابر ظرفیت استاندارد بوده و اکثر این خوابگاه ها قدیمی و فرسوده بوده و فاقد تجهیزات مناسب است.

معاون فرهنگی و دانشجویی در ادامه، فلسفه هفته خوابگاه های دانشجویی را توجه به معیشت دانشجویان به منظور افزایش بهره وری علمی، افزایش کارآمدی ضریب دانشگاه ها و تولید دانش بیان کرد و گفت: در هفته خوابگاه های دانشجویی، سعی بر آن است تا مسئولین، مردم و دانشجویان به منظور افزایش سطح خوابگاه های دانشجویی توجه ویژه داشته باشند.

دکتر فراهانی یکی از راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کیفیت خوابگاه های دانشجویی را توانمند سازی و مشارکت دانشجویان در اداره و مدیریت خوابگاه عنوان کرد و گفت: به همین منظور اولین روز از هفته خوابگاه های دانشجویی که سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه است، “خوابگاه؛ مشارکت و مدیریت دانشجو محور” نامگذاری شده است.

وی خوابگاه؛ “سلامت روان و سبک زندگی دانشجویی” را عنوان دومین روز از هفته خوابگاه های دانشجویی بیان کرد و افزود: به دلیل مشکلاتی که در خوابگاه های دانشجویی وجود دارد متاسفانه آمار آسیب های اجتماعی در میان دانشجویان رو به افزایش است.

دکتر فراهانی ضمن اشاره به تشکیل کانون های سلامت روان و رفتار در کانون های دانشجویی، افزود: همچنین دانشجویانی که علاقه مند به همکاری با مشاوران دانشجویی و خوابگاهی هستند می توانند در قالب همتایاران دانشجویی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به مشاوران کمک کنند.

وی “خوابگاه؛ حرکت و تندرستی” را عنوان سومین روز از هفته خوابگاه های دانشجویی بیان کرد و افزود: رونمایی ار “تخته تندرستی” که وسیله ای ورزشی برای خوابگاه های دانشجویی است و رونمایی از رشته های ورزشی المپیاد ورزش های همگانی از برنامه های این روز است.

وی همچنین، ضمن اشاره به نامگذاری روز چهارم با عنوان “خوابگاه؛ خانواده و سنت ها”، افزود: از آنجا که در خوابگاه های دانشجویی افراد از شهر ها و نقاط مختلف کشور در کنار یکدیگر زندگی می کنند، به منظور رفع غربت در میان دانشجویان، لازم است تا سنت ها و آئین های شهرهای دانشجویان معرفی و به نوعی در میان دانشجویان تبادل فرهنگی صورت گیرد.

دکتر فراهانی در ادامه، با اشاره به افزایش میزان افسردگی در میان دانشجویان و افت تحصیلی دانشجویان به دلیل افسردگی، گفت: به منظور ایجاد نشاط در میان دانشجویان خوابگاه ها، پنجمین روز از از هفته خوابگاه های دانشجویی با عنوان خوابگاه؛ “فرهنگ، امید و نشاط” نامگذاری شده است.

وی در ادامه، با اشاره به حذف مبحث خوابگاه سازی در برنامه پنجم توسعه به عنوان یک اشتباه راهبردی، گفت: به همین دلیل،” خوابگاه سازی، ارزش معنوی و ضرورت ملی” عنوان آخرین روز از هفته خوابگاه های دانشجویی است تا اهمیت این موضوع نشان داده شود.

دکتر فراهانی با بیان این که دانشگاه های علوم پزشکی ۷۰۰ هزار متر خوابگاه دارند، افزود: از این ۷۰۰ هزار متر مربع۴۰۰ هزار متر مربع آن قابل استفاده نیست و ۳۰۰ هزار متر باقی مانده قابل قبول است ولی مطلوب نمی باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی بر لزوم استفاده از خیرین برای جبران کمبود خوابگاه های دانشجویی تاکید کرد.

دکتر فراهانی همچنین، از رونمایی سند خوابگاه استاندارد خبر داد و گفت: سند مکتوب خوابگاه استاندارد وجود نداشت که طی هشت ماه گذشته تهیه شده و قرار است در هفته خوابگاه های دانشجویی رونمایی شود و همچنین ۲۰ خوابگاه علوم پزشکی مطابق با خوابگاه استاندارد در ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی از درآمد اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی و استفاده از خیرین نیز احداث خواهد شود.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *