بازدید این صفحه: 407
وبسایت اطلاعات پزشکی مریض خونه Www.marizkhone.com

۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارویی بیماران خاص و صعب العلاج

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، بیشترین حمایت های دولت و وزارت بهداشت را شامل هزینه های دارویی بیماران خاص و صعب العلاج دانست.

دکتر رسول دیناروند گفت: در ایران به بیمارانی مثل هموفیلی، تالاسمی، بیماران پیوند کلیه و دیابتی و آن دسته از بیماران که به صورت ویژه باید تحت حمایت قرار بگیرند بیمار خاص اطلاق می شود.

وی با بیان اینکه مصوبات مربوط به بیماران خاص به ۱۷-۱۸سال قبل باز می گردد، افزود: در طول این سال ها همواره در اندیشه ما این بود که خدمات دولت نمی تواند به گروهی محدود از بیماران اختصاص پیدا کند بنابرین بیماران صعب العلاج را هم به این لیست اضافه کردیم.

دیناروند با اشاره به خدماتی که بیماران خاص و صعب العلاج چون بیماران مبتلا به ام اس، سرطان و حتی بیمارانی که ممکن است تعدادشان بسیار اندک باشد متمرکز است، تصریح کرد: تعداد کم یک بیماری اصلا معنای هزینه اندک نمی دهد مثلا بیماری هایی مثل متابولیک شاید در مجموع نیم درصد جمعیت ایران هم نباشند اما فقط در حوزه دارو یک سوم بازار کشور را به خود اختصاص داده اند و متاسفانه هزینه دارویی آنها نیز سرسام آور است.

وی این موضوع را صرفا متوجه ایران ندانست و عنوان کرد: از آنجا که در همه جای دنیا هم طبیعتا افراد سالم مصرف کننده دارو نیستند و مصرف داروی یک درمان  همیشگی است در سال ۹۳ برای این دسته از بیماران ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارویی شد که از این مبلغ، حدود ۵۰۰ میلیارد پرداختی بیماران محاسبه گردیده که ۳ هزار میلیارد تومان آن را دولت پرداخت کرده است که در این میان سهم هر یک از سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت حدود ۵۰ درصد بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در واقع، پرداختی بیماران صعب العلاج و خاص در بالاترین حد ممکن ۱۵ درصد بوده یعنی ۸۵ درصد هزینه متوجه دولت و بیمه ها بوده است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه بیماران معمولی هم مشمول حمایت بیمه ها است و پرداخت از جیب بیماران همان ۳۰ درصد است.

معاون وزیر بهداشت با گفتن اینکه درمان و داروی برخی بیماری های خاص نیز تقریبا رایگان است، اظهار داشت: در نظر بگیرید داروهای اصلی یک بیمار تالاسمی تولید داخل است و قیمت ژنریک آن رایگان، اما اگر ترجیح بیمار یا پزشک، مصرف داروی برند خارجی باشد امکان تحویل رایگانش وجود ندارد و بیمار باید بخشی از هزینه آن را بپردازد. برای مثال داروی «دفرازیروکس» هم در ایران تولید می شود و هم واردات دارد مبلغ تولید داخل ۳ هزار تومان است که تمامش را دولت پرداخت می کند و ۲۰ هزار تومان از قیمت خارجی ۲۲ هزار تومانی آن را نیز دولت پرداخت می کند حال با وجود اینکه ۲۰ هزار تومان از مبلغ داروی خارجی نیز توسط دولت پرداخت می شود همان ۲ هزار تومان پرداخت از جیب نیز برای برخی بیماران سنگین است.

وی در پایان با تاکید بر کیفیت موثر داروی ایرانی، خاطر نشان کرد: کیفیت، سلامت و اثربخشی داروی ایرانی کارآزمایی بالینی شده و  پزشکانی معتبر از آنها نتایج مثبت گرفته اند و مهمتر از همه اینکه این داروها مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند.

منبع : مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *