بازدید این صفحه: 446

وجود ۱۸۰۰ موقوفه درمانی در کشور

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

  وجود ۱۸۰۰ موقوفه درمانی در کشور( وقف جمعی باید احیا و اجرا شود)

 

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اقدامات مثبت و سازده این سازمان در احداث مراکز بیمارستانی و درمانی در سطح کشور گفت: حدود ۴۰۰ موقوفه درمانی و بیمارستانی در سطح کشور وجود داشت که خوشبختانه با تفاهم نامه ای که با وزارت بهداشت داشتیم، این تعداد به بیش از ۱ هزار و ۸۰۰ مرکز رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(وب دا)، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در دومین همایش قائم مقام های روسای دانشگاه های علوم پزشکی در امور مشارکت های اجتماعی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: متسفانه در زمان حکومت پهلوی آن قدر به صورت حساب شده، علیه وقف بدگویی کردند تا کسی به امور خیریه و وقف، رغبتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وقف یکی از احکام پیشرفته و مترقی اسلام است گفت: پیامبر اکرم این حکم را تکمیل، امضاء و گسترش داد اما نباید از قرار دادن تابلوی وقف برای املاک خجالت کشید.

با بیان اینکه  تمام مردم به وقف مدیون هستند افزود: به عنوان نمونه مساجد، موقوفه هستند که طبق آمارها در کشور، ۷۰ هزار مسجد و در عین حال ۱۵ هزار حسینیه، مهدیه، زینبیه و… وجود دارد و هر فردی در مناسبت های گوناگون به این مکان ها رفته است.

وی ادامه داد: در سطح کشور بیش از ۴۰ مرکز علمی و آموزشی مانند حوزه علمیه و دانشگاه موقوفه هستند.

محمدی با تأکید بر اهمیت تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه افزود: لازم است که وقف در جامعه دوباره احیا شود همچنان که در زمان پیامبر هیچ صحابی نبود که با وجود تمکن مالی، موقوفه نداشته باشد.

وی گفت: با حمایت های وزارت بهداشت می توانیم وقف  در حوزه سلامت را  مردمی کنیم تا خواسته های مقام معظم رهبری محقق شود.

وی یکی از راه های مردمی کردن وقف و امور خیر را مشارکت مردم در این امور عنوان کرد و گفت: در این صورت، فردی که وقف کرده است احساس تعلق خاطر و دل سوزی دارد.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط سخت اقتصادی ممکن است به گونه ای نباشد که یک فرد بتواند یک موقوفه قوی و شایسته را ایجاد کند که پیشنهاد و توصیه ما، وقف جمعی به صورت خانوادگی، گروهی یا صنفی است و در گذشته نیز وجود داشته که باید آن را احیا کرد.

وی با بیان اینکه پزشکان و اطباء نیز می توانند وقف جمعی داشته باشند افزود: احداث بیمارستان در فارس، اراک و شهرری احداث می شود به صورت جمعی است که در آن هر کس در حد توان خود کمک کرده و اعلام کرده ایم اسامی تمام این خیرین نوشته شود و ممکن است حتی بیمارستانی با ۵ هزار واقف احداث شود.

محمدی گفت: به هیچ عنوان سازمان اوقاف و امور خیریه قصد در اختیار گرفتن موقوفات مانند موقوفات درمانی را ندارد زیرا تخصص و توان آن را ندارد اما باید توجه داشت که اصل سرمایه وقف ن متعلق به دولت و نه متغلق به ملت است بلکه از شئونات حاکم اسلامی است

 

وی گفت: موقوفات متعلق به اجداد مردم است و به صورتی نیست که کسی از خارج آمده باشد و آن را وقف کرده باشد بنابراین تلاش کنیم تا نسل آینده نیز از آن استفاده کنند.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *