بازدید این صفحه: 10972

پرورش چیست ؟

پرورش چیست ؟

 

در آغاز به اين نكته توجه كنيد كه حیوانات برای آنکه به حیوان بودن خود برسند آنقدرها نیازی به یادگیری ندارند. یک سگ بالاخره یک سگ خواهد شد و یک گربه، یک گربه. اما انسان باید انسان شدن را بیاموزد و در غیر اینصورت احتمالاً به حیوانات شبیه تر است تا به انسان ها.

ازين روي  است که در خصوص رشد و توسعه و تکامل انسان، مسئله پرورش، تعلیم و تربیت مطرح است.

با وجودیکه اصطلاح پرورش، تعلیم و تربیت به نظر می رسد که بسیار به هم مرتبط اند، اما تعریف کمی دقیق تر از آنها درک شما را از مطالب بعدی بیشتر خواهد کرد.

پرورش يعني مواظبت و مراقبت از زندگی در حال رشد است. به این معنی که کودک انسانی در مسیر رشد خود باید از گونه ای مواظبت و مراقبت و راهنمایی برخوردار باشد تا بتواند به مراحل رشد مورد نظر خود دست يابد.

درست مانند دانه ای که در زمین کاشته می شود و اگر از آن مراقبت و مواظبت شود، به درختی بزرگ تبديل خواهد شد. کودک انسان نیز دقیقا در همچن شرایطی قرار دارد. اما از همین جا می توان به اين نتیجه رسيد که کار اصلی پدر و مادر که در حقیقت پرورش است آنقدرها دخالت و تغییر و تبدیلات اساسی و بنیادی در کودک نیست. زیرا  مانند دانه اگر هر روز آن را بیرون آوریم، آن را دستکاری کنیم و یا تغییراتی در آن بوجود آوریم، احتمال از میان بردن آن به مراتب بیشتر از ساختن آن است.

به همین دلیل است که کار پرورش در حقیقت، مواظبت و مراقبت از زندگی در حال رشد است، تا دخالت تغییر و دگرگونی.

به همین دلیل است که  انسان در هفت زمینه مختلف رشد می کند و در این مسیر رشد ، پدر و مادر باید فقط نقش خود را به عنوان مراقب  بازی کنند. این مراحل رشد عبارتند از :

  1. رشد فیزیکی یا مادی
  2. رشد روانی اجتماعی
  3. رشد احساسی، عاطفی و جنسی
  4. رشد ادراکی
  5. رشد اخلاقی
  6. رشد روابط انسانی
  7. رشد شخصیتی

 تقریباً همه این موارد رشدي كه بيان شد در حدود ۱۸ تا ۲۰ سالگی به غیر از رشد روانی و اجتماعی متوقف می شوند. به اين دليل است که کار پرورش کاری است که من و شما در ارتباط با فرزندانمان تا حدود ۱۸ سالگی داریم. بعد از آن مسئله تعلیم و تربیت گر چه از قبل آغاز شده، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *