بازدید این صفحه: 893

آغاز آموزش ۱۰ هزار كمك پرستار مهارتي

معاون پرستاري خبر داد:

  آغاز آموزش ۱۰ هزار كمك پرستار مهارتي

 

معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از آغاز آموزش يك ساله كمك پرستاران مهارتي خبر داد .

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (وب‌دا)؛ محمد ميرزابيگي گفت: اين گروه داراي مدرك زيرديپلم مي‌باشند و در يك دوره يك ساله غيردانشگاهي آموزش مي گيرند.

وي در ادامه گفت: با توجه به این که درحال حاضر دوره کمک بهیاری نداریم و کمک بهیاران در گذشته بازنشسته شده و از تیم بهداشتی درمانی رفته اند، تصمیم گرفتیم دوره آموزش یکساله کمک پرستار مهارتی را در دستور کار قرار دهیم.

میرزابیگی افزود: كمك پرستاران مهارتي داراي ۳۳ شرح وظيفه هستند كه اين وظايف جزو مراقبت‌هاي اوليه به بیماران است كه در حال حاضر توسط پرستاران فارغ‌التحصيل دانشگاهي انجام مي‌شود و با تربيت اين گروه لزومي به انجام اين وظايف توسط پرستاران آموزش ديده دانشگاهي نيست.

معاون پرستاري افزود: دوره يك ساله كمك پرستاري مهارتي، دوره جديد و كاربردي است و براي رفع نيازهاي اوليه بيماران است و در كل كشور اجرا مي‌شود.

دكتر ميرزابيگي گفت: اين كمك پرستاران مهارتي شرح وظايف خود را دارند به هيچ عنوان جايگزين پرستاران نیستند.

ارائه خدمت ۱۴۰ هزار پرستار در بیمارستان های دولتی

وي در ادامه افزود: در حال حاضر پرستاران در كل بيمارستان‌هاي دولتي حدود ۱۴۰ هزار نفر مي‌باشند و حدود ۶۰ هزار نفر دانشجو نيز در ۱۸۰ دانشكده پرستاري دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و آزاد در مقاطع پرستاري، كارشناسي ارشد و دكتراي پرستاري، هوش‌بري و اتاق عمل مشغول به تحصيل مي‌باشند.

معاون پرستاري در ادامه گفت: ۱۰ هزار نفر كمك پرستار مهارتي از امسال مشغول به آموزش یک ساله مي شوند كه تناسب ۱ به ۲۰ نفر پرستار دانشگاهي مي باشند و تحت هيچ شرايطي جايگزین پرستاران نیستند.

وي در ادامه گفت: شرح وظايف اين گروه، براساس سطح‌بندي خدمات پرستاري و مراقبت‌هاي سطح اول انجام مي‌شود و مراقبت‌هاي پرستاري توسط پرستاران انجام مي شود و مراقبت‌هاي سطح بالاتر توسط پرستاران ارشد صورت مي‌گيرد.

ميرزابيگي در ادامه افزود: سرپرستاران مهمترين ناظرين بر امور پرستاران و كمك پرستاران مهارتي هستند و لازم است به انجام وظايف اين گروه‌ها با توجه به شرح وظايفشان نظارت داشته باشند.

وي درخصوص آموزش كمك پرستاران مهارتي گفت: آموزش اين گروه توسط بخش غيردولتي و نهادهاي عمومي صورت مي‌گيرد و تفاهم نامه‌اي نيز دراين خصوص امضا شده است و از يك سال آينده اين گروه در قالب كمك پرستار انجام وظيفه مي‌كنند.

میرزابیگی درخصوص جذب كمك پرستاران مهارتي در بازار كار گفت: جذب گروه ۱۰ هزار نفری توسط بخش خصوصي و خريد خدمتي انجام مي شود و مجوزي از طريق دولت براي استخدام گروه زيرليسانس صادر نشده است.

افزايش تا دو برابري ظرفيت پذيرش دانشجوي پرستاري در دانشكده‌هاي پرستاري

ميرزابيگي افزود: همزمان با تربيت ۱۰ هزار نفر كمك پرستار مهارتي در كشور، ظرفيت پذيرش پرستاران در دانشگاه‌ها نيز دوبرابر شده است و پذيرش در مقاطع ارشد و دكترا نيز افزايش يافته است و نظام آموزش پرستاري به سمت بالا در حركت است.

مجوز استخدام ۷ هزار پرستار

معاون پرستاری از مجوز استخدام ۷ هزار نفر پرستاران دانشگاهي براي بيمارستان‌ها و بخش‌هاي تازه تاسيس شده خبر داد.

ميرزابيگي از تشكيل موسسه‌اي زيرمجموعه هيات امناي ارزي وزارت بهداشت به مقدار رفع مشكلات پرستاران خبر داد و گفت: بيشترين امنيت شغلي توسط اين موسسه براي پرستاران صورت مي گيرد.

وي تعريف سند عرضه و تقاضاي نيروي پرستار را از دیگر اقدامات معاونت پرستاری ذکر کرد و گفت: افزايش تا دو برابري ظرفيت پذيرش دانشجوي پرستاري دانشكده‌هاي پرستاري كشور ابلاغ شده و از امسال در كنكور اعمال شده است.

معاون پرستاري افزود: اين افزايش، بسته به توانمندي‌هاي دانشكده‌هاي علوم پزشكي كشور صورت مي گيرد.

بازنگري نظام آموزش پرستاري از مهرماه به صورت پايلوت

ميرزابيگي از بازنگري نظام آموزش پرستاري از مهرماه امسال به صورت پايلوت در دانشكده پرستاري دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي خبر داد.

وي افزود: كارانه پرستاران از درآمد بيمارستان از ۲۰ درصد به ۲۹ درصد افزايش يافته است.

معاون پرستاري گفت: نظام مراقبت عملكردي در بيمارستان‌ها به صورت آزمايشي در حال انجام است و از بهمن ماه سال گذشته پرداخت عملكردي توسط وزير بهداشت ابلاغ شده است و تا پايان خرداد ۹۴ به صورت آزمايشي انجام مي‌شود.

وي هدف وزارت بهداشت از انجام اين امر را رضايت بيشتر كاركنان عنوان كرد.

وي در ادامه به انتخابات نظام پرستاري در روز دوم ماه مبارك رمضان اشاره كرد و گفت: اين انتخابات با شور و شعف بسيار خوبي صورت گرفت.

ميرزابيگي افزود: حدود ۶۰ درصد منتخبين از افراد قبلي هستند و ۴۰ درصد جوانان تازه نفس نيز در اين گروه اضافه شده‌اند.

معاون پرستاري از مشاركت ۳۰ هزار نفري پرستاران در اين انتخابات خبر داد و گفت: ۱۱۲۲ نفر به عنوان اعضاي هيات مديره انتخابات در شهرهاي ايران فعاليت داشتند.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *