بازدید این صفحه: 257

ارائه دو الگوی موفق پیشگیری از بیماری های غیرواگیر توسط ایران

در نشست دوروزه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در بیروت مطرح شد؛

  ارائه دو الگوی موفق پیشگیری از بیماری های غیرواگیر توسط ایران

 

در نشست دو روزه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در بیروت، ایران دو الگوی نسبتا متفاوت ولی با رویکرد یکسان به پیشگیری از چهار بیماری غیرواگیر و چهار عامل خطر مشترک بین آنها را مطرح کرد.

به گزارش وب دا؛ پیرو مصوبه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۱ و مصوبه کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تعهد کشورها برای پیشگیری از مرگ زودرس منتسب به بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها به میزان ۲۵درصد تا سال ۲۰۲۵، در تیرماه سالجاری نشست منطقه ای سازمان بهداشت جهانی منطقه مدیترانه شرقی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت در بیروت برگزار شد.

براساس این گزارش، مسئولان بهداشتی ایران دو الگوی نسبتا متفاوت ولی با رویکرد یکسان در پیشگیری از چهار بیماری غیرواگیر و چهار عامل خطر مشترک بین آنها را ارائه دادند.

برپایه این گزارش این بیماری ها شامل بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت هستند و عوامل خطر مشترک آنها فعالیت فیزیکی ناکافی، رژیم غذایی ناسالم،مصرف دخانیات و مصرف الکل هستند.

براساس این گزارش، در این نشست دکتر لاریجانی معاون آموزشی و نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کلیات برنامه و تبیین وضعیت موجود به همراه رویکرد جمهوری اسلامی ایران تا سال ۲۰۲۵ را ارائه کرد و سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر توسط نمایندگان حوزه بهداشت ارائه شد.

بر اساس این گزارش، مصوب شد که سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تا زمان حضور مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خانم دکتر مارگارت چان در ایران تکمیل شود و در حضور ایشان از این سند ملی رونمایی شود.

برپایه این گزارش، از دیگر مصوبات این جلسه اهداف ۹ گانه پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی با اندکی تغییر مورد تایید قرار گرفت و شاخص “میزان ترانس صفر در محصولات غذایی صنعتی” که پیشنهاد دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بود بعنوان شاخص دهم پذیرفته شد.

براساس این گزارش، مصوب شد که به برنامه های پیشگیری از حوادث و سلامت روان با توجه به اهمیت این دو برنامه و سهم بسیار بالای آنها در مرگ های زودرس و بار بیماریها به طور مجزا پرداخته شود و در سند ملی صرفاً چهار بیماری غیرواگیر و چهار عامل خطر مشترک آنها لحاظ شود.

شایان ذکر است در این نشست از ایران دکتر سیاری معاون بهداشت، دکتر لاریجانی معاون آموزشی و نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر در امور بین الملل و هیئت همراه در حوزه های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

گفتنی است: نشست دو روزه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در بیروت با حضور نمایندگانی از کشورهای سوریه، عراق، تونس، ایران، تیم کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در قاهره و ژنو و کارشناسان بین المللی از انگلستان برگزار شد.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *