بازدید این صفحه: 447

حسادت کودک به نوزاد جدید

حسادت کودک به نوزاد جدید

چشم‌تنگی کودکان به یکدیگر

یکی از بزرگ‌ترین بازدارندگان آسایش پدر و مادر، چشم‌تنگی و هم‌چشمی کودکان به یکدیگر است که تااندازه‌ای در تمام خانواده‌ها به چشم می‌خورد. هر چه فاصله سنی کودکان بیش‌تر باشد، چشم‌تنگی و هم‌چشمی آن‌ها کمتر می‌شود ولی کاملاً از میان نمی‌رود. بنابراین توجه داشته باشید تندی چشم‌تنگی کودکان بافاصله سنی ۲ سال بسیار بیشتر از بچه‌هایی با اختلاف سنی ۴ سال است.

فرزند خود را برای زاده شدن خواهر یا برادرش آماده کنید

به خاطر بسپارید، کودک خردسال از بزرگ شدن شکم شما متوجه زایش خواهر یا برادرش نخواهد شد ولی به‌احتمال زیاد آگاه دگرگونی‌ها فیزیکی شما می‌گردد. بخصوص هنگامی‌که خسته‌تر و بی‌حوصله‌تر از قبل هستید. اگر بچه درباره بزرگی شکمتان سؤال کرد، فرصت را غنیمت بشمارید و خبر زایش کودکی را که درراه است، به او بدهید. چنانچه که فرزندتان توجهی به این موضوع ندارد، تا ماه ششم بارداری بردباری کنید و سپس تولد بچه را به او آگاهی دهید. زمان برای کودکان خردسال به‌کندی می‌گذرد و سه ماه برای آنکه کودک شما آماده زایش خواهر یا برادرش شود، بس است. هنگامی‌که قصد دارید به فرزندتان اطلاع دهید که به‌زودی صاحب خواهر یا برادری می‌شود، این موضوع را برجسته و پررنگ نکنید.

مطمئن باشید که هیچ بچه‌ای دوست ندارد، توجه پدر و مادرش را با فرد دیگری تقسیم کند. بنابراین به‌جای اینکه زایش خواهر یا برادری را به کودک یادآور شوید، به او اطمینان دهید که به پشتیبانی وی همچون بچه بزرگ‌تر نیازمندید. بی گمان باید فرزندتان را برای ورود یک عضو جدید به خانواده آماده کنید. ولی کودکان، تولد بچه دیگر را اضافه شدن هم پیمان جدید نمی‌بینند، بلکه او را جایگزین خود می‌دانند و از خود می‌پرسند، «پس از تولد بچه چه اتفاقی برای من می‌افتد؟» و «بازهم می‌توانم اینجا زندگی کنم؟». این قبیل اندیشه‌ها کودک را آزار می‌دهد پس با او درباره کارهایی که پس از زایش فرزند تازه انجام خواهید داد، گفتگو کنید تا دلگرم شود. کودک انجام پذیر است پرسش‌های بسیاری درباره زایمان و زایش نوزاد بپرسد، بنابراین به‌اندازه درک فرزندتان به وی اطلاعات بدهید و از طرح مسایلی که سبب نگرانی او می‌شوند، خودداری کنید.

منبع: مادر کافی، جی فراست

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *