بازدید این صفحه: 543

سرطان تخمدان Ovarian cancer

سرطان تخمدان Ovarian cancer

سرطان تخمدان يکی از عوارض باروری آزمايشگاهی است
سرطان تخمدان گونه ای سرطان است که از تخمدان ها آغاز می شود. در بدن هر زن دو تخمدان وجود دارد که در طرفين رحم واقع شده اند و هر کدام اندازه يک بادام هستند. تخمدان ها در کنار تخمک، هورمونهای پروژسترون و استروژن توليد می کنند.
سرطان تخمدان ساليانه ۶۵۱۱ زن را در انگليس مبتلا می کند. سرطان تخمدان، پس از سرطان سينه،سرطان روده، سرطان ريه و سرطان رحم، پنجمين سرطان شايع ميان زنان است.
سرطان تخمدان معمولاً در زنانی بروز پيدا می کند که به سن يائسگی رسيده اند، اما امکان دارد در هرسنی نيز ديده شود.
علائم ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان تخمدان ممکن است هيچ علائمی به همراه ندشته باشد به خصوص در مراحل اوليه. از آنجائی که نشانه های ابتلا به سرطان تخمدان با نشانه های بسياری امراض ديگر مشابه است، اين نوع سرطان معمولاً به سختی تشخيص داده می شود.

اما بطور کلی از جمله علائم کلی احتمالی در موارد ابتلا به سرطان تخمدان می توان به نفخ، احساس فشار، دردهای لگنی يا شکمی ، دفع ادرار مکرر، و احساس سيری زودهنگام اشاره کرد.
عامل خطر: سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تخمدان به عنوان يک عامل ريسک تلقی می گردد. بدين مفهوم که شانس ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که در خويشاوندان نزديک خود سابقه ابتلا به سرطان تخمدان، سينه يا روده بزرگ را داشته اند بيش از سايرين است. جهش های ژنی ارثی از جمله BRCA1 و BRCA2 که با سرطان سينه در ارتباط هستند، در واقع علت بروز ۳۱ % از موارد سرطان تخمدان محسوب می شوند.
عامل خطر: سن

سن اصلی ترين عامل خطر در ابتلا به سرطان تخمدان است. ابتلا به سرطان تخمدان پس از يائسگی بسيار شايع تر است و استفاده از هورمون درمانی نيز شانس ابتلا را افزايش می دهد. اين شانس به ويژه در افرادی که مدت ۵ تا ۳۱ سال از استروژن بدون پروژسترون استفاده می کنند بسيار بالاتر است. در مورد اين که آيا مصرف توأمان استروژن و پروژسترون ريسک ابتلا را افزايش می دهد يا خير اطلاعات دقيقی در دست نيست
عامل خطر: چاقی

چاقی نيز عامل افزايش ريسک ابتلا در سرطان تخمدان محسوب می شود. زنان چاق هم نرخ ابتلای بيشتری دارند و هم ريسک مرگ و مير ناشی از سرطان تخمدان در آنها بيش از ساير زنان مبتلاست. بنابراين زنان سنگين وزن تر، ريسک ابتلای بالاتری دارند.

/hi baby/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *