بازدید این صفحه: 764

اختصاص یارانه ۳۰ میلیارد تومانی دولت به واردات توتون و تنباکو

به گزارش مریض خونه و به نقل از سلامت نیوز: در پنج ماهه نخست امسال، ۷۳ میلیون دلار معادل ۲۱۰ میلیارد تومان، توتون و تنباکو با ارز دولتی از کشورهای ترکیه،اندونزی،آلمان،امارات متحده عربی،کرواسی،آذربایجان،فدراسیون روسیه،جمهوری کره،هلند،اردن به کشور وارد شده است.

اختصاص یارانه ۳۰ میلیارد تومانی دولت به واردات توتون و تنباکو

 حاصل تقسیم ارزش ریالی بر ارزش دلاری این رقم واردات نشان می دهد دولت مجموعا چیزی حدود ۳۰ میلیاردتومان در پنج ماهه نخست امسال به توتون و تنباکو یارانه داده و ارز را حتی ارزان تر از قیمت بازار در اختیار واردکنندگان این کالاها قرار داده است و پیش بینی می شود در صورت ادامه این روند دولت تا پایان سال ۹۴ جمعا ۷۲ میلیاردتومان یارانه به توتون و تنباکو بدهد.

اولین سئوالی که به ذهن متبادر می شود این است که مگر توتون و تنباکو جزء اقلام ضروری است که چنین یارانه ای به آن اختصاص یافته است؟ از طرفی کشور ما هنوز از شرایط تحریمی خارج نشده است و واردات کالاهایی که جزء کالاهای ضروری محسوب نمی شود با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست. حتی اگر در شرایط تحریم هم قرار نداشتیم بازهم اختصاص چنین یارانه ای منطقی نیست.

دولت در حالی از واردات توتون و تنباکو با ارز ارزان قیمت حمایت می کند که استعمال دخانیات سالانه جان ۶۵ هزار نفر را در کشورمان می گیرد و در دسترس بودن مواد دخانی و عدم آموزش های لازم برای پیشگیری در کشور باعث کاهش سن شروع استعمال سیگار و قلیان در کشور شده است به طوری که طبق آمارهای وزارت بهداشت سن شروع استعمال دخانیات در مردان به ۱۹ سال و در زنان به ۲۱ سال رسیده است و متاسفانه سن استعمال قلیان نیز از ۱۴ سال به ۱۰ سال رسیده است که زنگ خطری است برای سونامی بیماری های مرتبط با دخانیات در جوانان آینده که متاسفانه همچنان این مسئله جدی گرفته نمی شود.

این در حالیست که براساس نظر کارشناسان هرقدر مردم خرج سیگار و قلیان کنند دولت باید سه برابر آن را هزینه درمان بیماری های ناشی از دخانیات کند.

چنانکه براساس گفته های دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه می‌شود.

یعنی هزینه ای حدودا سه برابر بودجه اجرای طرح تحول سلامت؛ که هم اکنون به دلیل بدهی دولت به بیمه ها و عدم تخصیص اعتبار مناسب برای حمایت از آنها باعث ناتوانی بیمه ها از پرداخت مطالبات بیمارستان ها و داروخانه ها و پزشکان شده و بیم آن می رود که طرح تحول سلامت با شکست مواجه شود.

از یک طرف قوانین مبارزه با دخانیات در کشور وضع می شود؛رسانه ها برای مبارزه با استعمال دخانیات فعالیت می کنند،نیروی انتظامی با استعمال قلیان در پارک ها برخورد می کند و عرضه قلیان در قهوه خانه ها ممنوع می شود،از مصرف کنندگان سیگار برای تامین بودجه های پیشگیری،مالیات گرفته می شود اما از طرف دیگر شاهد واردات حجم عظیمی از توتون و تنباکو به کشور هستیم و دولت به این کالاها سوبسید می دهد .

سیاستی کاملا دوگانه در قبال دخانیات! شاید به همین دلیل است که تلاش های وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه نتیجه بخش نبوده و به همین دلیل اگر روند مصرف دخانیات در کشور کنترل نشود تا ۴۰ سال آینده جزء سه کشور اول مصرف کننده دخانیات در جهان خواهیم شد.

دولت به جای اینکه به فکر کسب درآمد از راه فروش سیگار به مردم کشور باشد خیلی ساده می تواند تولیدات داخلی را برندسازی کند و از راه صادرات آن به کشورهای دیگر سودهای بیشتری کسب کند روشی که کشورهای بزرگ تولیدکننده سیگار در پیش گرفته اند و می بینیم مردم این کشورها از جمله امریکا و کشورهای اروپایی کمتر به استعمال سیگار رغبت نشان می دهند و سیگارهای تولیدی آنها روانه کشورهای عقب افتاده و یا کشورهای در حال توسعه ای نظیر ایران می شود.

/مریض خونه/

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *