بازدید این صفحه: 742

حمله قلبی و سکته مغزي

حمله قلبی و سکته مغزي

مقدمه

بیماريهاي قلبی عروقی با میزان ۴۶ % کل مرگها، اولین علت مرگ در ایران در سال ۱۳۸۰ هستند. عمده این مرگ ها ناشی از بیماري عروق کرونر قلب و عوارض ناشی از آن است به طوري که ۲۴ % مربوط به سکته هاي قلبی و ۱۰ % مربوط به سکته هاي مغزي و ۱۲ % مربوط به سایر بیماريهاي قلبی عروقی است. هر روز قلب بیش از صدهزار بار میتپد و خون را به بافتها و اعضاي بدن از مغز تا نوك انگشتان میرساند. این یک وظیفه بسیار بزرگی است. داشتن یک قلب سالم بسیار حیاتی است. قلب بدون توقف براي سالهاي طولانی کار میکند تا از زندگی کاملتر و طولانیتر لذت ببرید. میلیونها نفر داراي درد قلبی هستند با این وجود یاد گرفتهاند زندگی کامل و مولدي داشته باشند. ما در هر سن و جنسی میتوانیم در معرض خطر بیماريهاي قلبی عروقی باشیم اما میتوانیم با یک سري اقدامات بموقع و ساده یعنی با دانستن در مورد نحوه تغییرات شیوه زندگی نامناسب و آگاهی از شرایط بروز بیماريهاي قلبی عروقی ، خطر آن را کاهش دهیم .

قلب انسان یک پمپ عضلانی است که با انقباض خود خون را به عضلات و بافتهاي بدن می رساند . خون حاوي غذا واکسیژن است و مورد استفاده سلولهاي اعضاي بدن قرار میگیرد. براي انجام اینکار خود عضله قلب هم دائماً نیاز به ذخیره اکسیژن دارد. در سطح قلب دو شریان اصلی تغذیه کننده عضله قلب به نام عروق کرونر راست و چپ قرار دارند که عضله قلب اکسیژن
و مواد مغذي خود را از طریق انشعابات این دو شریان بدست میآورد. اگر کلسترول و سایر مواد چربی موجود در خون به تدریج در دیواره داخلی شریان هاي بدن رسوب کنند، ایجاد پلاك هایی در شریان می کنند که سبب می شود جدار شریان در آن منطقه سفت وسخت شود. به این شرایط آترواسکلروز یا تصلب شرائین میگویند .( بطور طبیعی رسوب چربی در شریان از کودکی آغاز میشود ). در طول زمان این رسوبهاي چربی در عروق کرونر قلب، بتدریج شریانها را تنگ و باریک میکنند وجریان خون به عضله قلب را کم یا در نهایت متوقف میکنند. به حالتی که خون ناکافی به عضله قلب میرسد کم خونی عضله قلب یا ایسکمیمیگویند . این وضعیت سبب ایجاد درد قلبی میشود . اگر سطح پلاکهاي چربی در دیواره شریان ترك بخورد یا زخمی شود، بعلت عبور خون در رگ کم کم روي آن سطح، لخته خون تشکیل میگردد. اگر یک لخته خون در شریان باریک شده بطور کامل مسیر جریان خون را مسدود کند، چون عضله از اکسیژن محروم می شود، آسیب میبیند و بخشی از بافت عضله قلب که توسط آن شریان تغذیه میشود ، میمیرد. پزشکان به این وضعیت حمله قلبی یا در اصطلاح پزشکی به علت آسیب دائمی عضله قلب، سکته قلبی ( انفارکتوس میوکارد ) می گویند.

بقا ، پس از حمله قلبی بستگی به تشخیص سریع علائم هشدار دهنده ودریافت فوري خدمات پزشکی دارد.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *