بازدید این صفحه: 504

واکسن پیشگیری از کلسترول ساخته شد

واکسن پیشگیری از کلسترول ساخته شد

پژوهشگران هلندی آزمایش ماده جدیدی را روی انسان آغاز کرده‌اند که می تواند کلسترول (چربی خون) را در طولانی مدت کاهش داده و از بروز عوارض قلبی ناشی از آن جلوگیری کند.

در پایگاه اطلاع رسانی بی بی سی، در مقاله‌ای که پژوهشگران سازمان تحقیقات علمی-عملکردی هلند در ژورنال اروپایی قلب European Heart Journal منتشر کرده‌اند این نظر طرح شده که ممکن است بتوان با واکسینه کردن، انسان را در برابر افزایش کلسترول و عارضه تصلب شرائین مصونیت داد.
نقش ماده جدید که AT04A نام دارد، فعال کردن سیستم مصونیت انسان برای خارج کردن کلسترول‌های بد از خون است.
به اعتقاد پژوهشگران، می‌توان این ماده را به عنوان جانشین یا مکمل داروی استاتینس به کار برد که اکنون میلیون‌ها نفر در جهان برای جلوگیری از افزایش خطرناک کلسترول روزانه آن را مصرف می‌کنند.
آزمایش داروی جدید بر موش‌های آزمایشگاهی نتیجه مثبتی داشته است. در این آزمایش‌ها به موش‌ها خوراک حاوی چربی فراوان داده شد تا باعث افزایش کلسترول و تصلب شرائین آنها شود. پس از تجویز این ماده، میزان کلسترول خون آنها ۵۳ درصد، آسیب به عروق ۶۴ درصد و التهاب عروق دست کم ۲۱ درصد کاهش یافت.
یکی از دست اندرکاران این تحقیقات گفته از آنجا که پادتن ایجاد شده پس از تزریق این ماده به موش‌ها برای مدتی طولانی در سطح بالایی ماند می‌توان احتمال داد این ماده برای مدتی پس از تجویز هم در جلوگیری از افزایش کلسترول فعال بماند و مانند واکسن، تاثیری بلند مدت خواهد داشت. البته در صورتی که آزمایش روی انسان نیز همان نتیجه آزمایش روی موش‌ها را داشته باشد.
برخی داروهایی که برای مقابله با افزایش کلسترول اکنون تجویز می شود خطر ابتلای به دیابت را افزایش می‌دهد. در مورد داروی جدید هم باید عوارض جانبی احتمالی آن به دقت بررسی شود. ممکن است تکمیل آزمایش این دارو روی انسان تا شش سال به طول انجامد.

 

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *