بازدید این صفحه: 705

سکته مغزي

سکته مغزي
سلولهاي مغز باید بطور مداوم و وسیع یک ذخیره خون غنی از اکسیژن داشته باشند. اگر سلول هاي مغز این ماده حیاتی را از خون دریافت نکنند، از بین می روند وحمله مغزي یا سکته مغزي رخ میدهد . سکته مغزي به علت شرایط مختلف ایجاد می گردد:

-۱ انسداد مغزي :
بندرت در یک شریان سالم لختههاي خون تشکیل میشوند. با این حال زمانی که دیواره داخلی شریانها با پلاك چربی پر میشوند، شریانها باریک شده و جریان خون آهسته و احتمال ایجاد لخته بیشتر میگردد. یکی از مهمترین دلایل شایع سکته مغزي، ایجاد لخته خون در شریان مغز و مسدود شدن آن است. بعضی اوقات وقتی یک لخته خون یا سایر انواع ذرات در خون در یکی از رگهاي بدن دور از مغز ( معمولاً در عروق قلب ) تشکیل میشود ، توسط جریان خون سرگردان میشود و در عروق حرکت میکند تا اینکه بالاخره در یک شریان جا بگیرد. اگر این لخته خون در شریان مغز جا بگیرد، جریان خون را مسدود میکند این وضعیت به سکته مغزي منجر میشود.

۲ خونریزي مغزي:
زمانی که یک شریان بیمار ( آسیب دیده ) در مغز پاره می شود و خون به داخل بافت اطراف منتشر میشود ، نیز سکته مغزي رخ می دهد و به آن خونریزي مغزي میگویند . وقتی یک شریان پاره میشود، سلولهایی که توسط این شریان تغذیه میشوند از خون محروم شده و به علت فشاري که در اثر تجمع خون در فضاي بین مغز وجمجمه ایجاد می شود، تحت فشار قرار می گیرند. بعلت نرسیدن خون به بافت مغز، سلولهاي آن قسمت از مغز از بین میروند و در عملکرد مغز یعنی در همان قسمتی که بافت آن آسیب دیده است تداخل ایجاد میشود. این تداخل سبب ناتوانی جسمی در فرد میشود. خونریزيهاي مغزي به دلایل گوناگونی ایجاد میشوند. معهذا اگر هم تصلب شرائین و هم فشارخون بالا وجود داشته باشد، احتمال بروز آن بیشتر است. ضربات مغزي نیز میتوانند سبب خونریزي از شریان مغز شوند. وقتی یک سکته مغزي رخ میدهد ، سلولهاي عصبی در قسمت بافت آسیب دیده مغز به علت نرسیدن خون کافی نمی توانند عمل کنند. این بدین معنی است که قسمتی از بدن هم که تحت کنترل این سلولها هستند و از آنها فرمان می گیرند نیز نمیتوانند کار کنند.

نتیجه معمولی یک سکته مغزي فلج یک طرف از بدن، کاهش توانائی درصحبت کردن یا درك صحبت دیگران و از دست دادن حافظه است. زمانی که یک سکته مغزي به مغز آسیب می رساند، اثرات آن ممکن است جزئی یا شدید و نیز موقتی یا دائمی باشد. این وضعیت بستگی به وسعت آسیب مغز و نوع سلولهاي مغزي دارد که آسیب دیدهاند. اثرات آن نیز به این بستگی دارد
که چگونه بدن مجدداً جریان خون قسمت آسیب دیده مغز را برقرار میکند. سلولهاي مغزي آسیب دیده نمی توانند بهبود یابند یا اینکه سلولهاي جدید ایجاد کنند، بنا براین پیشگیري از سکته مغزي با اصلاح عوامل خطرآفرین، بسیار مهم است .
* توجه کنید در این برنامه فقط سکتههاي مغزي ناشی از مشکلات عروقی مد نظر میباشد و ضربات و خونریزي مغزي ناشی از آن را شامل نمیگردد.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *