بازدید این صفحه: 872
تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن -فواید شیر مادر-اهمیت تغذیه با شیر مادر-طرز تهیه غذاهای کمکی برای کودک-اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

شیر مادر روشی بی نظیر برای تغذیه شیرخواران 

از سال ۱۹۹۱ که بیانیه مشترک سازمان جهانی بهداشت و یونیسف جهت تاکید برده اقدام بعنوان ضوابط بین المللی تغذیه و مراقبت شیرخواران در بیمارستان ها صادر گردید همواره مطالعات متعدد تاثیر بسزای اجرای ضوابط دوستدار کودک را در شروع موفق شیردهی و تداوم آن نشان داده اند.
برخی از این اقدامات از جمله اقدام چهارم تحت عنوان ” تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان و شروع تغذیه با شیر مادر ظرف ساعت اول تولد” از حساسیت ویژه ای برای حفظ بقا و سلامت شیرخوار و موفقیت شیردهی برخوردار است.

اینک پس از گذشت ۲۲ سال از راه اندازی بیمارستانهای دوستدار کودک در کشور به دلیل کاستی فعلی در اجرای اقدام چهارم ضرورت و اهمیت اجرای استاندارد آن مطابق دستور عمل کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر اداره سلامت کودکان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام به برنامه ریزی مدونی نمودند. که دستور عمل تماس پوستی مادر و نوزاد و شروع شیر مادر در ساعت اول تولد بصورت پایلوت اجرا شود و حسب نتایج آن برای مراحل بعدی گسترش برنامه و اجرای کشوری اقدام گردد.

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

شروع تغذیه  با شیر مادر طی ساعت اولیه  تولد

شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول تولد اولین و حیاتی ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران و کودکان است. مطابق آمارهای موجود از ۱۳۶ میلیون تولد نوزاد در سال تقریباً ۴ میلیون از آنها در طول ماه اول عمر می میرند که حدود ۹۸ درصد از آنها در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا فقیر متولد شده اند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شده نشان می دهد که اگر تمام مادران ظرف یکساعت اول تولد تغذیه با شیر مادر را شروع و منحصراً شیرخوارشان را تا ۶ ماه از شیر خود تغذیه نمایند جان ۱ میلیون از ۴ میلیون نوزاد حفظ می شود.

برای اولین بار محققین در منطقه روستایی غنا دریافتند که نوزادانی که تغذیه با شیر مادر را ظرف ساعت اول تولد شروع می کنند احتمال بقاء آنها در دوره نوزادی بیشتر از نوزادانی است که شیر مادر را به موقع شروع نمی کنند . بطوریکه:
نوزادانی که تغذیه با شیر مادر را پس از ۲۴ ساعت اول تولد شروع می کنند احتمال مرگشان نسبت به نوزادانی که شیر مادر را ظرف ساعت اول شروع نموده اند ۵/۲ برابر بیشتر است.
همچنین در این مطالعه مشخص شد که نوزادانی که با غذاهای کمکی و یا شیری بجز شیر مادر در ماه اول تغذیه شده اند احتمال مرگ آنها نسبت به شیرخوارانی که منحصراً با شیر مادر تغذیه می شوند ۴ برابر بیشتر است.
و در نهایت نتیجه گیری شده است که اگر تغذیه انحصاری با شیر مادر از روز اول تولدش شروع شود از ۱۶ درصد مرگ نوزادان و اگر تغذیه انحصاری با شیر مادر در ساعت اول تولد شروع شود از ۲۲ درصد مرگ در آنها پیش گیری می شود.

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

تماس پوستی مادر و نوزاد هنگام شیرخوردن

منبع : های بی بی (مریض خونه)
فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *