بازدید این صفحه: 708
تغذیه کودکان یک تا 5 سال -تغذیه کودک 1 تا 2 سال-نحوه از شیر گرفتن کودک-تغذیه کودک 3 تا 5 سال-اهمیت تغذیه کودکان یک تا پنج ساله-طرزتهیه ی غذای کمکی برای کودک

تغذیه کودکان یک تا ۵ سال

تغذیه کودکان یک تا ۵ سال

شیرخواران از یک سالگی به بعد، علاوه بر غذاهایی که در سال اول زندگی آنها را تجربه نموده اند باید از غذای سفره خانواده نیز استفاده کنند. این کودکان رشد سریع دارند و مقاومت کافی در مقابل بسیاری از بیماری ها را هم ندارند و دندان هایشان نیز کامل نشده است. علاوه بر این، میزان رشد و فعالیت کودکان در سنین یک تا دو سالگی با کودکان سه ساله و بیشتر با هم فرق دارد و باید هنگام تغذیه آنان، این موضوع را نیز در نظر گرفت. بنابراین باید در غذا دادن به آنها، نکات زیر را رعایت کرد:
غذاهایشان کم حجم، پرانرژی و زود هضم باشد.
به دفعات زیاد در اختیار آنان قرار داده شود.

تغذیه کودکان یک تا 5 سال

تغذیه کودکان یک تا ۵ سال

تغذیه کودک ۱ تا ۲ سال

در این سنین رشد سریع و فعالیت زیاد می باشد و در نتیجه به غذای بیشتر نیاز است. ولی از سوی حجم معده کودک کم و دندان هایش نیز کامل نشده است در تغذیه او به نکات زیر توجه شود:
علاوه بر استفاده از شیر مادر، ۶-۵ بار در شبانه روز به او غذا داده شود.
غلاتی که کودک قدرت جویدن آنها را دارد مانند برنج به صورت کته های مختلف مخلوط با سبزی ها، حبوبات و گوشت های نرم به او داده شود.
اگر کودک مبتلا به پبوست است در تهیه سوپ او، علاوه بر سبزی ها (سیب زمینی، هویج، کدو، فلفل سبز، سبزی های برگی و ….) از برگه هلو، زردآلو و آلو به مقدار کم استفاده شود.
غذای کودک را تمیز و کاملاً پخته تهیه و پس از خنک کردن به او داده شود.
باقیمانده غذا در یخچال فریزر نگه داری شود.
به کودک کمک شود تا خودش غذا بخورد و اطمینان حاصل گردد که فقط آب خورش و آب گوشت را نخورده است.
قبل از این که فلفل، ادویه و یا چاشنی های تند به غذای خانواده اضافه گردد. غذای کودک کنار گذاشته شود.
به غذای کودک کمی روغن مایع یا کره اضافه تا مقوی تر شود.
در هنگام دادن گوشت یا ماهی به کودک، آن را تکه تکه و استخوان ها و تیغ های آن جدا شود.

تغذیه کودکان یک تا 5 سال

تغذیه کودکان یک تا ۵ سال

نحوه از شیر گرفتن کودک

بهتر است کودک به تدریج از شیر گرفته شود، بدین ترتیب ابتدا شیردهی در صبح قطع، پس از یک یا دو هفته شیردهی در طول بعد از ظهر و سرانجام در هنگام شب قطع گردد. زمانی که کودک تمایل به شیرخوردن دارد مادر او را به زور از خود دور نکند زیرا ممکن است کودک عصبی و ناراحت شود.

تغذیه کودک ۳ تا ۵ سال

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای کودک هم کاهش می یابد. بنابراین با توجه به روند رشد کودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می کند. هر چند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانه کودک ثابت است. انرژی مورد نیاز پسران ۲-۱ سال ۱۰۴۶ کیلوکالری و دختران در همین گروه سنی ۹۹۲ کیلوکالری است. همچنین انرژی مورد نیاز روزانه پسران و دختران ۸-۳ سال به ترتیب ۱۷۴۲ و ۱۶۴۲ کیلوکالری است.

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *