بازدید این صفحه: 952
تغذیه کودک 3 تا 5 سال -بیماری های عفونی کودکان-کم اشتهایی در کودکان-چگونگی افزایش اشتهای کودک-برنامه غذایی کودک-غذاهای مورد نیاز کودک بعد از یک سالگی

تغذیه کودک ۳ تا ۵ سال

تغذیه کودک ۳ تا ۵ سال

بعد از دو سالگی با آهسته شدن رشد، اشتهای کودک هم کاهش می یابد. بنابراین با توجه به روند رشد کودک تقاضا برای دریافت غذا نیز تغییر می کند. هر چند میزان دریافت انرژی از یک غذا تا غذای دیگر متفاوت است اما کل غذای دریافتی روزانه کودک ثابت است. انرژی مورد نیاز پسران ۲-۱ سال ۱۰۴۶ کیلوکالری و دختران در همین گروه سنی ۹۹۲ کیلوکالری است. همچنین انرژی مورد نیاز روزانه پسران و دختران ۸-۳ سال به ترتیب ۱۷۴۲ و ۱۶۴۲ کیلوکالری است.

تغذیه کودک 3 تا 5 سال

تغذیه کودک ۳ تا ۵ سال

برنامه غذایی کودک

برای تامین تمامی مواد مغذای مورد نیاز کودک، برنامه غذایی باید شامل ترکیبی از غذاهای مختلف گروه های غذایی باشد.
گروه های غذایی عبارتند از:
۱- گروه نان غلات (نان، برنج، ماکارونی و….) که تامین کننده انرژی مورد نیاز کودک است وسهم بیشتری از غذای کودک را تشکیل می دهد.
۲- گروه میوه (سیب، پرتقال و ….) تامین کننده املاح، ویتامین ها و فیبر است.
۳- گروه سبزی (هویج، گوجه فرنگی، خیار، انواع سبزی ها و…) نیز تامین کننده املاح، ویتامین ها فیبر می باشند.
۴- گروه شیر و لبنیات (شیر، ماست، پنیر، دوغ، بستنی و….) که تامین کننده پروتئین، کلسیم و فسفر است.
۵- گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ، عدس و سایر انواع حبوبات، مغز گردو، بادام و ….) که تامین کننده پروتئین مورد نیاز کودک است.

انرژی

کودک برای رشد، بازی و سایر فعالیت های فیزیکی، مقابله در برابر بیماری های عفونی نیاز به انرژِی دارد که با مصرف مواد قندی، نشاسته ای (نان، برنج و …)و چربی ها (کره و روغن) می توان آن را تامین نمود. کودکانی که عادت به بازی و فعالیت زیاد دارند، نیازشان به انرژی بیش از کودکانی است که تحرک کمتری دارند. همچنین کودک پس از بیماری برای جبران وزن از دست رفته نیاز به انرژی بیشتری دارد.

پروتئین

کودک در حال رشد است و برای ساخت و نگهداری ماهیچه ها، استخوان ها و سایر بافت های بدن و افزایش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا نیاز به پروتئین دارد که با مصرف منابع پروتئین حیوانی (گوشت قرمز و سفید، شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ) یا مخلوطی از پروتئین های گیاهی (حبوبات و غلات ) نیازشان برآورده می شود.

تغذیه کودک 3 تا 5 سال

تغذیه کودک ۳ تا ۵ سال

ویتامین ها و املاح

کودک در این سنین جهت حفظ سلامتی و افزایش مقاومت در برابر عفونتها نیاز به ویتامین ها و املاح مختلف دارد و با مصرف روزانه منابع غذایی حاوی آنها می تواند نیازهای خود را تامین کند. برای تامین ویتامین A باید مواد عذایی (کره، جگر، زردآلو، طالبی، هلو، هویج، کدو حلوایی، اسفناج، جعفری و …) در برنامه غذایی آنان قرار داد.
به منظور تامین ویتامین C از مهم ترین منابع آن (مرکبات، گوجه فرنگی، جعفری، کلم و …) می توان در برنامه غذای کودک استفاده نمود. کلسیم و فسفر مورد نیاز کودک از طریق دریافت غذاهایی مانند شیر، ماست، پنیر، و بستنی تامین می گردد. ویتامینD از طریق قراردادن کودک به طور روزانه ۱۰ دقیقه در برابر نور مستقیم خورشید تامین می شود. لازم است انواع گوشت قرمز و سفید، انواع حبوبات و سبزی ها مانند اسفناج و جعفری به منظور تامین آهن مورد نیاز در برنامه عذایی روزانه کودک گنجانده شود.

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *