بازدید این صفحه: 1262
فرایند تولید شیر در پستان مادر -پرولاکتین-آلوئول-اکسی توسین-نحوه دوشیدن شیر پستان-خواص آغوز-آنتی کرها-ایمونوگلوبولین-مکونیوم-نحوه صحیح شیردهی

فرایند تولید شیر در پستان مادر

فرایند تولید شیر در پستان مادر

شیردهی به معنی فرایند ترشح شیر است. تداوم تولید شیر به تحریک پستان و برداشت شیر (تخلیه پستان از طریق مکیدن یا دوشیدن) بستگی دارد.
اولین مرحله تولید شیر تحت کنترل هومرومون های شیمیایی است که در خون وجود دارند. پرولاکتین هورمونی است که موجب می شود آلوئول ها شیر تولید کند. اکسی توسین موجب می شود که سلول های عضلانی اطراف آلوئول ها منقبض شده شیر را به مجاری شیر سرازیر کنند. نگاه کردن به شیرخوار شنیدن صدای او لمس کردن او و تفکر عاشقانه در مورد شیرخوار به رفلکس اکسی توسین کمک می کند.

فرایند تولید شیر در پستان مادر

فرایند تولید شیر در پستان مادر

فرایند تولید شیر

تولید شیر مادر به طور مداوم انجام می شود خارج کردن شیر از پستان به راحتی صورت می پذیرد ولی هیچ گاه ممکن نیست که خالی از شیر شود.
تماس زودرس مادر و نوزاد یا شروع زودرس دوشیدن شیر پستان دسترسی نامحدود نوزاد به پستان یک اولویت مهم است . تخلیه موثر پستان منجر با ادامه پاسخ هورمونی برای تولید پرولاکتین   و اکسی توسین و در نهایت تداوم تولید شیر می گردد.
جدا شدن مادر و نوزاد یا تاخیر در دوشیدن پستان محدودیت نوزاد در دسترسی یا فراموش کردن دوشیدن، مکیدن ناموفق به دلیل وضعیت بد شیرخوار، درست نگرفتن پستان، استرس و خستگی مادر، بیماری یا ضعف شیرخوار منجر به اختلال در تولید شیر می گردد.
آغوز که در ۴۸ ساعت اول زایمان تولید می شود برای شیرخوار بسیار مفید است. خواص آغوز به دلیل وجود آنتی کرها و ایمونوگلوبولین های موجود در آن است که شیرخوار را از ابتلاء به بیماری ها محافظت می نماید.

مقدار آغوز نسبتاً کم است ولی طوری طراحی شده که بسیاری مغذی است و همچنین اثر ملین بودن آن موجب دفع مکونیوم و کاهش یرقان فیزیولوژیک می شود. آغوز طی ۲ هفته اول تولید شیر مادر آموزش ببینند. تمام زنان باید از فواید و نحوه صحیح شیردهی و تداوم آن توسط کارکنان و متخصصان بهداشتی آگاه شوند و تشویق به استفاده از سرویس های در دسترس در دوره قبل از زایمان مورد تاکید قرار گیرد.

فرایند تولید شیر در پستان مادر

فرایند تولید شیر در پستان مادر

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *