بازدید این صفحه: 618
اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر -کنترل علائم حیاتی زن باردار- Placental abrupto- علائم و نشانه های زایمان- Eutocia- دیلاتاسیون-گردن رحم

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

۱- بررسی وضعیت سلامت مادر و جنین

اولین اقدام در بررسی زن حامله کنترل علائم حیاتی (خصوصاً فشار خون و ضربان قلب) است. پس از آن بایستی بر اساس علت اصلی مراجعه بیمار شرح حال بطور خلاصه و در عین حال کامل و لازم گرفته شود. در معاینه فیزیکی بررسی شکم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید از عدم وجود حساسیت شکمی، کمری و رحمی اطمینان حاصل کرد. در حالت طبیعی رحم ممکن است در لمس مختصری حساس باشد ولی دردناک نیست و در صورت وجود باید به فکر کنده شدن جفت (Placental abrupto=tion) بود.

جهت بررسی جنین ابتدا باید با استفاده از مانورلئوپلد قرار وضعیت و حالت جنین را مشخص کرد و براساس آن اقدام به تعیین تعداد ریتمیک خفیفی دارد (Beat-to-Beat variability) و حداکثر مقدار این تغییر ۴ تا ۱۰ بار در دقیقه می باشد. (حرکات جنین باعث افزایش و انقباض رحمی باعث کاهش FHR در محدوده طبیعی می شود). در حالت طبیعی FHR بایستی در طول مرحله اول زایمان هر ۳۰ دقیقه و در مرحله دوم هر ۱۵ دقیقه کنترل و ثبت شود. هر نوع تاکیکاردی و برادیکاردی طولانی مدت و نیز ضربان قلب ثابت غیر طبیعی بوده و باید به دقت به دنبال علت و رفع آن بود.

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

۲- زایمان حقیقی و کاذب

پس از اطمینان از سلامت مادر و جنین نوبت به تایید یا رد زایمان واقعی یا حقیقی است. زایمان واقعی دارای خصوصیات ویژه و مشخصی بوده و می توان بر اساس آنها بخوبی آن را از زایمان کاذب افتراق داد. از خصوصیات بارز و مهم زایمان واقعی سیر پیشرونده و منظم علائم و نشانه های زایمان است.

۳- زایمان طبیعی

زایمان را طبیعی گویند (Eutocia) که نمایش جنین ورتکس بوده و مراحل زایمان بدون هیچ مشکل و دخالت خاصی به پایان برسد. یک زایمان طبیعی دارای سه مرحله می باشد ویژه ۱- مرحله اول: از شروع انقباضات زایمانی تا اتساع کامل گردن رحم ۲- مرحله دوم: از زمان اتساع کامل گردن رحم (دیلاتاسیون ۱۰ سانتیمتر) تا تولد نوزاد ۳- مرحله سوم: از زمان تولد جنین تا خروج جفت.

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

اقدامات لازم برای تسهیل زایمان مادر

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *