بازدید این صفحه: 1139
علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم -هیسترکتومی-هیستولوژیک-نحوه معاینه داخلی رحم با دست-خونریزی قبل از زایمان-عروق و کوتیلدونهای آن-آتونی رحم

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

همانگونه که گفته شده بود : باقی مانده قسمتی (هایی) از جفت در داخل رحم شایع ترین علت PHH دیررس و نیز یکی از علل شایع و مهم PHH زودرس بوده و علاوه بر از دست رفتن مستقیم خون از طریق ایجاد آتونی رحم موجب خونریزی می شود. تشخیص بیماری اغلب با معاینه دقیق جفت (عروق و کوتیلدونهای آن) و معاینه داخل رحم داده می شود. اگرچه گاهی می توان با دست تکه های باقی مانده را خارج نمود. اما در اکثر موارد نیاز به کورتاژ پیدا می شود.

اکثر بیماران تا مرحله سوم زایمان مشکل و علامتی ندارند ( اما ۳۰% بیماران دچار خونریزی قبل از زایمان می شوند که معمولاً ثانویه به جفت سرراهی و یا پارگی رحم می باشد). بیماری خود را معمولاً به صورت طولانی شدن مرحله سوم زایمان (بیش از ۳۰ دقیقه) و خونریزی نسبتاً شدید نشان می دهد.

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

در صورت وجود هر یک از حالات زیر بایستی به فکر PA بود:

• افزایش زمان مرحله سوم زایمان بیش از ۳۰ دقیقه
• باقی ماندن قسمتی از جفت داخل رحم
• بروز درد شدید ناگهانی شکم همراه با اختلال همودینامیک و یا هماچوری در حوالی زایمان
• اشکال در تخلیه جفت با دست
• عدم وجود سطح متمایز کننده و مشخص بین جفت و رحم در معاینه داخلی رحم با دست
تشخیص قطعی بیماری با بررسی هیستولوژیک رحم داده می شود اما سونوگرافی در اکثر موارد نیز موثر و کمک کننده می باشد. در چنین حالتی در سونوگرافی منطقه لوسنت بین جفت و میومتر (در حالت طبیعی ضخامتی حدود ۹ میلی متر دارد) از بین می رود.

درمان این حالت در درجه اول اصلاح وضعیت همودینامیک و خون از دست رفته و در درجه بعدی لاپاراتومی وهیسترکتومی اورژانس است. اگرچه در بعضی موارد (خصوصاً نوع موضعی و سطحی آن) درمانهای محافظتی و نگهدارنده (از جمله تجویز اکسی توسین و …) کافی بوده و نیاز به عمل جراحی پیدا نخواهد شد.

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

علائم باقی ماندن تکه هایی از جفت در رحم

منبع : های بی بی( سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *